Bygga Plex server

Permalänk

Bygga Plex server

Hallå!

Är så att jag beställt nya delar till en ny server som kommer primärt fungera som en Plex server.

Delarna är:
Ryzen 5 1600 CPU
HyperX Fury DDR4 2400MHz 16GB
Asus ROG Strix B350-F Gaming

Varför jag valde gaming MB var att den var nedsatt så pass mycket att den låg i samma span som enklare kort.

Sen slog det mig att jag kanske ska ta denna och göra till min gaming dator istället för den jag har idag:

Intel i7 3930K
16GB RAM 1333MHz
Asus P9X79-Deluxe
Sapphire AMD Fury

Vilken skulle passa bäst som gaming resp. till server

Tack så länge!

Med vänlig hälsning,
Andreas

Permalänk
Medlem

@addelinux:

AMD datorn skulle vara bättre i spel om vi antar att du inte överklockat processorn. Har du överklockat så är dem väl jämnstarka med kanske 39030K lite bättre.

Ryzen 5 1600 är 5% starkare än i7-3930K stock hastighet. Det mesta hänger väl på hur mycket skillnad RAM kommer göra och där kan jag inte så mycket.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 1600 är cirka 5% snabbare än din Intel.

Permalänk
Medlem

De extra kärnorna hos Ryzen CPU'n passar nog bättre i din Plex burk. Det hänger på hur många samtidiga strömar du skall ha och om de kommer behöva transcodas osv dock.

En annan ide kan vara att signa upp på ett life time PlexPass så får du en cloud instans av Plex som är rätt ok. Sedan kopplar du till Dropbox eller något som du lagrar din media i. En del lite pilligare saker man kan göra om man hostar själv blir lite svårt. Men för att hosta film och serier så funkar det fint. Jag har mest bara testat lite då man fick en när de lanserade Plex Cloud och man hade ett PlexPass. Så vardagligen kör jag på en server hemma.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bra med kräm för en relativt simpel Plex server, kör min Plex server på nedanstående serverhårdvara (2st Haswell i5 kärnor och 4GB DDR3). Har aldrig upplevt några bekymmer.

Permalänk

ska du använda Ryzen systemet för spel så byt ut minnena till dessa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

De extra kärnorna hos Ryzen CPU'n passar nog bättre i din Plex burk. Det hänger på hur många samtidiga strömar du skall ha och om de kommer behöva transcodas osv dock.

En annan ide kan vara att signa upp på ett life time PlexPass så får du en cloud instans av Plex som är rätt ok. Sedan kopplar du till Dropbox eller något som du lagrar din media i. En del lite pilligare saker man kan göra om man hostar själv blir lite svårt. Men för att hosta film och serier så funkar det fint. Jag har mest bara testat lite då man fick en när de lanserade Plex Cloud och man hade ett PlexPass. Så vardagligen kör jag på en server hemma.

Annars kan man helt enkelt köpa sig in på en stor server som uppdaterar biblioteket konstant och som har en bra request-funktion om dom saknar något du vill kolla på. Just nu har t.ex. en server jag är medlem på 2500 filmer exkl 4k-filmerna som har eget bibliotek samt 470 olika serier som ofta har alla avsnitt tillgängliga.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

det går ju annars om man har Plex Pass att använda sig av GPU istället för CPU.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/115002178853-Using-...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Annars kan man helt enkelt köpa sig in på en stor server som uppdaterar biblioteket konstant och som har en bra request-funktion om dom saknar något du vill kolla på. Just nu har t.ex. en server jag är medlem på 2500 filmer exkl 4k-filmerna som har eget bibliotek samt 470 olika serier som ofta har alla avsnitt tillgängliga.

Jo, men då kan lagligheten formodligen börja diskuteras. Eller hålls det koll på vilka som har access till vilka filmer och de äger alla filmerna de kan se?

Det är klart att man kan (och många gör) ladda ner filmer man inte äger till sin lokala Plex Servcer också. Men att betala för access till någon server som laddar ner filmer man inte äger är nog ytterliggare ett steg i "fel"riktning om man skall tänka till reglerna för forumet... hehe

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Så då spelar det inte så stor roll vilken CPU av AMD och Intel jag kör till min server eftersom dom är snarlika om jag förstått det rätt...Om vi ser till RAM hastigheten, kommer den göra det till en bättre upplevelse i spel jämfört med 1333 som jag har idag?

Kör med SSD som systemdisk i båda systemen, samt win10 & win srv 2016.

Sen har jag som max kanske 2-3 streams var av 1-2 transcodas. PlexPass har jag och precis inskaffat 2st 8TB diskar som jag ska köra i RAID 1 till Plex servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jo, men då kan lagligheten formodligen börja diskuteras. Eller hålls det koll på vilka som har access till vilka filmer och de äger alla filmerna de kan se?

Det är klart att man kan (och många gör) ladda ner filmer man inte äger till sin lokala Plex Servcer också. Men att betala för access till någon server som laddar ner filmer man inte äger är nog ytterliggare ett steg i "fel"riktning om man skall tänka till reglerna för forumet... hehe

Jag pratar såklart om helt lagliga alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addelinux:

Så då spelar det inte så stor roll vilken CPU av AMD och Intel jag kör till min server eftersom dom är snarlika om jag förstått det rätt...Om vi ser till RAM hastigheten, kommer den göra det till en bättre upplevelse i spel jämfört med 1333 som jag har idag?

Kör med SSD som systemdisk i båda systemen, samt win10 & win srv 2016.

Sen har jag som max kanske 2-3 streams var av 1-2 transcodas. PlexPass har jag och precis inskaffat 2st 8TB diskar som jag ska köra i RAID 1 till Plex servern.

Skall du byta din speldator till AMDn så är de aktuellt att byta ut minnena till rätt mycke snabbare. Ryzen skalar bra med minnen, och just spel får en väldigt stor boost av snabbare minnen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

det går ju annars om man har Plex Pass att använda sig av GPU istället för CPU.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/115002178853-Using-...

Det går jo, med avsevärt försämrad bildkvalitet tyvärr.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Skall du byta din speldator till AMDn så är de aktuellt att byta ut minnena till rätt mycke snabbare. Ryzen skalar bra med minnen, och just spel får en väldigt stor boost av snabbare minnen.

Allt är redan beställt och kommer idag eller imorgon. Men med hårdvaran som den är så är det ingen idé att byta så Amd blir spelburk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addelinux:

Allt är redan beställt och kommer idag eller imorgon. Men med hårdvaran som den är så är det ingen idé att byta så Amd blir spelburk?

Nä, jag hade inte gjort de just pga av valet av minnen till Ryzen burken. Med snabbare minnen så hade de kunnat vara värt de. Du får en bra Plex servern med den CPUn du nu har köpt. Mitt förslag är att köra på som du hade tänkt från början.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Nä, jag hade inte gjort de just pga av valet av minnen till Ryzen burken. Med snabbare minnen så hade de kunnat vara värt de. Du får en bra Plex servern med den CPUn du nu har köpt. Mitt förslag är att köra på som du hade tänkt från början.

Tack för rådet, hur stor skillnad är det på 2400 vs 3200 minnen i spel?

Permalänk
Skrivet av addelinux:

Tack för rådet, hur stor skillnad är det på 2400 vs 3200 minnen i spel?

det är stor skillnad, köp G.skill minnena.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addelinux:

Tack för rådet, hur stor skillnad är det på 2400 vs 3200 minnen i spel?

Beroende på spel en hel del. Googla lite så finner du både trådar, artiklar och filmer.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.