AMD: "Vi arbetar redan på att åtgärda problemen med äldre speltitlar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Jag har läst igenom dina "edits". Det finns inget där om din ignorans att många med AMD-kort spelar äldre spel. Endast tomma påståenden om att "folk" och "internet" bara reagerar för att hacka på AMD. Samt att om Nvidia gjort så "så hade man minsann inte brytt sig". Påståenden helt utan referens.

Du trodde att AMD skulle släppa en fixen för att internet är i uppror, inte för att de ville. Men AMD släpper fixen för att det är en miss/bugg av dem. Det är liiite olika anledningar. Blir rätt tröttsamt när du redigerar ditt inlägg nyheten "Det blir en fix!" ungefär som "Vad var det jag sa!". När du hade egentligen hade HELT fel i varför de släpper fixen.

Föresten, sluta editera dina inlägg med nyheter. Du är ju ingen nättidning.

Det vore lite av en historieförfalskning och skulle i så fall kunna uppfattas som om jag försöker sopa det jag tidigare trodde/skrev under mattan, men så är det alltså inte utan jag tycker folk ska få hela sammanhanget.

Dock så är jag som sagt ingen tidning som massor av människor läser och min kritik här handlar om hur nättidningarna som massor av människor läser hanterat händelsen.

Om du tycker att jag hycklar för att jag som privatperson ibland slänger ur mig saker utan att all fakta ännu finns på bordet men förväntar mig att tidningarna, som läses av många människor och har stor betydelse för hur ett företag uppfattas skall agera annorlunda kan jag inte göra annat än att säga att jag absolut inte håller med dig det minsta, på något sätt, överhuvudtaget.

Jag är ingen tidning, jag läses inte av många människor min förmåga att påverka bilden av ett företag genom vad jag uttrycker för åsikter är ytterst begränsad. Särskillt om man tycker att jag är en stolle. Om du inte ser den skilnaden så.... Alltså jag vet inte ens.. Vad fan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pepsin:

Japp, kommer uttalandet från en anställd på AMD får man ändå se det som ett officiellt uttalande.

Öh... Nej!
Om Nisse som jobbar på Saabs lager, säger att Saab sålt vapen för miljarder till Nordkorea under 2017, skall då detta ses som ett officiellt uttalande från Saab?

Citat:

Gör du ett uttalande i egenskap av anställd på ett företag så representerar du det företaget.
Sen spelar det ingen roll om det är Nisse på lagret eller mjukvaruchefen som säger det.

Nej du representerar inte alls företaget.
Det som spelar roll är om det är någon som har mandat att uttala sig på företagets vägnar eller inte.

Citat:

Det är därför de flesta företag gör alla officiella uttalanden via en PR-avdelning som läser igenom uttalandet först och kontrollerar att allt stämmer och det inte kan missförstås o.s.v. Den anställde bröt troligen mot någon policy genom att göra ett eget uttalande.

Stämmer.

Citat:

En olycklig PR-miss av AMD som säkert kostat en liten del i försäljning.

Uttalandet får den som kom med det, stå för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore lite av en historieförfalskning och skulle i så fall kunna uppfattas som om jag försöker sopa det jag tidigare trodde/skrev under mattan, men så är det alltså inte utan jag tycker folk ska få hela sammanhanget.

Dock så är jag som sagt ingen tidning som massor av människor läser och min kritik här handlar om hur nättidningarna som massor av människor läser hanterat händelsen.

Om du tycker att jag hycklar för att jag som privatperson ibland slänger ur mig saker utan att all fakta ännu finns på bordet men förväntar mig att tidningarna, som läses av många människor och har stor betydelse för hur ett företag uppfattas skall agera annorlunda kan jag inte göra annat än att säga att jag absolut inte håller med dig det minsta, på något sätt, överhuvudtaget.

Jag är ingen tidning, jag läses inte av många människor min förmåga att påverka bilden av ett företag genom vad jag uttrycker för åsikter är ytterst begränsad. Särskillt om man tycker att jag är en stolle. Om du inte ser den skilnaden så.... Alltså jag vet inte ens.. Vad fan?

Det var många ord det.. Vart har jag sagt att du har samma ansvar som en nättidning? Jag skriver att det är tröttsamt att se dig pissa på folk som gillar gamla spel och att du fokuserar på media och andra företag än nyheten handlar om. Utan att faktiskt adressera problemet att AMD har inkompatibla drivrutiner.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det var många ord det.. Vart har jag sagt att du har samma ansvar som en nättidning? Jag skriver att det är tröttsamt att se dig pissa på folk som gillar gamla spel och att du fokuserar på media och andra företag än nyheten handlar om. Utan att faktiskt adressera problemet att AMD har inkompatibla drivrutiner.

Det här är ju allderles oerhört! Var någonstans har jag "pissat" på folk som gillar gamla spel? I första delen av inlägget som jag skrev i affekt, och sedan editerade igen, och sedan igen? "boo fucking hoo" säger jag. Om du tycker att det är tröttsamt med folk som uttrycker sina åsikter och sedan ändrar sig när mer info finns tillgänglig så undrar jag om "forum på internet" är en så passande plats för dig.

Men gud alltså vad trott jag blir!

Edit: Kan ju även förtydliga då ifall det flög över huvudet på dig eller någon annan att det jag menade med spel som de inte spelar är att folk kommer hoppa på "Hata AMD-tåget" även om de inte spelar de här spelen eller ens har AMD-kort och då alltså inte påverkas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet med att stödja gammal dritt är att det blir mer blotade drivrutiner. det var väl därför någon på AMD sa som den först sa. Men sedan fick någon högre upp nyss om detta och insåg vilken dålig PR detta blev och de ändrade det.

Nja, det var ju inte så att de hade tagit bort DX9-stöd i drivrutinen. Alla komponenter fanns kvar, men det måste ha varit nån generell bugg i någon specifik funktion, rutin o.s.v. som orsakade att en mängd DX9-titlar slutade fungera. Så drivrutinen i sig blir inte mer bloatad av att de fixar denna bugg eftersom det bara handlar om rättelser av kod som tidigare fungerade, inte nya funktioner.

Däremot innebär det såklart att utvecklare som kunnat lägga tiden på att klämma ut 1% mer prestanda i det senaste Call of Battlefield Ultimate DLC Edition 2018 nu kanske får lägga den tiden på att lappa och laga DX9-stödet istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Men de e fan vad folk lider av kognitiv dissonans

Visst, ok, rent teknisk sett, så kan man inte se det som ett officiellt uttalande. Vad en snubbe på supporten säger är ju trots allt inget uttalande.
Men man kan Definitivt se det som AMD's officiella ställning i frågan. Sedan spelar det ju inte så stor roll om AMD gjort ett uttalande eller ej.
Nu har AMD gjort ett officiellt uttalande där dom tillrättavisar att dom visst kommer fixa problemet.

Har AMD klantat sig? , Så klart dom har! Antingen har dom gjort en pudel, eller så har deras support snubbe varit dåligt informerad. I vilket fall som helst så är deras drivare buggig.
Klantigt, men shit happens. Hursomhelst så är det snart fixat. så relax!

Permalänk
Medlem

Hi everyone - just a real time update. Our lead engineer assigned to the "DX9 bug" has just notified me that we have identified the root cause of the bug and the team is working on a proper fix. “Do. Or do not. There is no try.”

https://twitter.com/CatalystMaker/status/948622475679752192

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle de inte lösa detta så skulle all negativ reklam ta död på företaget. Vem skulle köpa ett grafikkort där man vet att ett spel jag köpte tidigare slutar fungera.
Bakåtkompatibilitet är ett måste iallafall i PC världen. Konsolvärlden tycks klara sig bra ändå och dessutom få folk att köpa samma spel två gånger bara för att de uppgraderat konsolen.

Bakåtkompatibiliteten i PC-världen är grovt överdriven och har fått mytiska proportioner och förväntningar. 10+ år kan man inte förvänta sig program ska fungera perfekt.

Skrivet av anon159643:

Problemet med att stödja gammal dritt är att det blir mer blotade drivrutiner. det var väl därför någon på AMD sa som den först sa. Men sedan fick någon högre upp nyss om detta och insåg vilken dålig PR detta blev och de ändrade det.

Jag tror konsoler har framtiden framför sig, där kan man för varje år skippa allt gammalt och börja om, vilket leder till mycket bättre optimeringar. det är bara se på konsolerna och se hur bra spelen rullar på fast riktigt dålig hårdvara och man ser hur galet det är att köra spel i windows.

Skrivet av GuuFi:

Fånigt att man ska behöva säkerställa kompatibilitet med upp till 10 år gamla spel när man utvecklar drivrutiner.

Man får väl köra äldre drivrutiner helt enkelt...

Ja, vissa få titlar kräver uppdatering, då får man välja, I-landsproblem.

Är det verkligen ingen annan som håller med om detta?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian