unRaid vs plain Debian?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2002

unRaid vs plain Debian?

Snart är det dags för mig att konfa min HP microserver g8.
Idag kör jag ESXI på den men känner att det vore skönare att bara köra en linuxdist direkt mot hårdvaran utan virtualisering emellan.

Min plan var att köra på en installation av Debian och sedan köra allt utöver det i docker-containers.
All konfigurering av vilka container som ska köras osv kommer att finnas i ett gitrepo så vid en hårddiskkrasch av själva OSet så räcker det med att installera om Debian samt köra igång alla containers igen.

Eftersom jag kommer att ha backup på annat plats än där servern står, och inte bryr mig om lite nedtid, så har jag valt att skippa raid (som ju inte är backup) och istället utnyttja alla TB istället.

Så, till min fråga, vad vinner jag på att köra unRaid istället för en vanlig Debianinstallation?

Jobbar som iPhoneutvecklare och gick från PC till Mac 2005. Kör fortfarande Linux på serversidan dock :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

Det du vinner på unRAID är ett väldigt smidigt web interface att göra allting ifrån. Om det inte är viktigt för dig skulle jag absolut kört på Debian!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Om du ändå tänkt köra Debian kan du kolla in proxmox, går fint att göra om en Debian 9 install till proxmox. Då får du en kompetent hypervisor och samtidigt tillgång till Debians paketförråd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av zin105:

Det du vinner på unRAID är ett väldigt smidigt web interface att göra allting ifrån. Om det inte är viktigt för dig skulle jag absolut kört på Debian!

Det är inte viktigt för min del, tänkte nog bara sätta upp nfs och smb shares, och det kan jag göra från varsin dockercontainer
Tack!

Skrivet av swecide:

Om du ändå tänkt köra Debian kan du kolla in proxmox, går fint att göra om en Debian 9 install till proxmox. Då får du en kompetent hypervisor och samtidigt tillgång till Debians paketförråd.

Tack! Jag fick för mig att proxmox var mer som ESXi, dvs den kördes emellan OS och hårdvara.
Proxmox verkar ha möjlighet att virtualisera OSX också, det var ett stort plus.
Men måste Proxmox köras med raid?

Jobbar som iPhoneutvecklare och gick från PC till Mac 2005. Kör fortfarande Linux på serversidan dock :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av billyskate:

Tack! Jag fick för mig att proxmox var mer som ESXi, dvs den kördes emellan OS och hårdvara.
Proxmox verkar ha möjlighet att virtualisera OSX också, det var ett stort plus.
Men måste Proxmox köras med raid?

Det måste inte köras med RAID men däremot behövdes det iaf förut en särskild LVM setup för att fungera. Det här steget nämns inte alls i guiden för att ovandla Debian 9 (Stretch) till Proxmox. Antingen så har de missat att lägga till det i wikin eller så behövs det inte längre. Senaste gången jag gjorde om en Debian 9 till Proxmox så la jag till LVM konfigurationen och den installationen snurrar på fint.