Köpråd: Philips 32" LED 323E7QDAB/00 vs AOC 31,5" LED FreeSync Q3279VWF

Permalänk

Köpråd: Philips 32" LED 323E7QDAB/00 vs AOC 31,5" LED FreeSync Q3279VWF

Hej. Jag har bestämt mig att spendera mina pengar jag fick över från julen på en ny bildskärm, och dessa två skärmar är de jag har spanat in som ligger i min prisklass.

Den är tänkt att användas exklusivt till konsol-gaming till en början (Tills jag får råd med en ny desktop-pc).
Tanken är väl att jag ska ha något lite större att spela på (än den 24"-skärm jag har just nu), och eftersom jag bor litet så verkar 32" både lagom stort och lagom billigt/dyrt.
Det jag oroar mig mest för är input-lag, och själva upplösningen. Vissa säger att 1920x1080 är lite för litet för 32", men samtidigt eftersom konsolen oftast bara kör i 720p, så kanske det är bättre än 2560x1440 (med tanke på uppskalning av bilden i såna fall).

När jag blir lite rikare och kan skaffa mig en desktop så kommer skärmen möjligtvis att användas för att utöka min arbetsyta (3d-modellering, bildmanipulering).

Potentiellt skulle jag kunna höja budgeten med en 1000-lapp, men har inte hittat någonting mycket bättre i den prisklassen.

Någon som kan upplysa mig lite om vad det innebär för konsol-spelandet med tanke på skärmarnas olika upplösning samt IPS vs MVA-panel.

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Knubbis91: Skillnaden IPS och VA går jag igenom i bildksärmsguiden, länkad i min signatur.

För konsolspelande kan upplösningen vara lite sak samma ifall du talar om äldre modeller. Ofta är det en intern rendering i mindre pixelmatris som sedan skalas till den utgående signalen. Men helst vill man undvika ytterligare skalning så den tumregel som stämmer i de flesta fallen är att köra på skärmens upplösning.