Grafikkortspriserna väntas stiga under 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Bra! Fast jag har inte på något sätt påstått att man har kul med dyra grafikkort.

Har tekniskt sett inte frågat vad du gör med dina grafikkort, men då du sa:
"Däremot så klarade inte min dator från 2011 att tillfredsställa mitt spelande i BF1/Starwars/PUBG så då köpte jag en ny eftersom jag prioriterar att få en bra upplevelse när jag väl sitter och har min fria tid, ..."

Så får man väl anta att "bra upplevelse" är något kul och att du nu har kul med dyrare komponenter, jämfört med den från 2011? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur menar du nu? Kartell mellan Nvidia och Geforce?

Minnestillverkarna, om priser stiger ytterliggare efter att de nästan dubblats i pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har tekniskt sett inte frågat vad du gör med dina grafikkort, men då du sa:
"Däremot så klarade inte min dator från 2011 att tillfredsställa mitt spelande i BF1/Starwars/PUBG så då köpte jag en ny eftersom jag prioriterar att få en bra upplevelse när jag väl sitter och har min fria tid, ..."

Så får man väl anta att "bra upplevelse" är något kul och att du nu har kul med dyrare komponenter, jämfört med den från 2011? Eller?

Det gäller ju bara mig själv.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Jag har nyss fått hem min Asus X34P och sitter med ett GTX 770 :-\ lite segt att lira med, finns ju inget på lager heller!!
1080 ti men för dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Unpoor:

Jag har nyss fått hem min Asus X34P och sitter med ett GTX 770 :-\ lite segt att lira med, finns ju inget på lager heller!!
1080 ti men för dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

En sån skärm förtjänar iaf minst ett 1080. Annars tycker jag man lika gärna kan köpa en billigare skärm. Jag har X34A versionen. Doom på ultra i 100Hz är underbart

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är väl på sätt och vis en naturlig utveckling av att prylarna blir mer komplexa och det inte blir samma banbrytande skillnad vid uppgradering. Fast de räknar ju med att sälja fler kort…

Njae, tror nog mer att både Nvidia och AMD är tillfreds med detta. Nvidia har fått smak på höga vinstmarginaler och AMD är trötta på att låta Radeon gå med förlust.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Mycket spekulationer när vi inte har en aning om hur volta för konsumenter kommer prestera. GTX 1070-prestanda till priset av GTX 1060 med "GTX 1160", ja då är en prisökning med 200:- en droppe i havet när det i dagsläget går att få tag på GTX 1060 6GB för 2500:- Men som sagt, utan konkurrens från AMD finns ju risken att vi istället får se ett GTX 1160 som har exakt samma prestanda som GTX 1060 men med strömförbrukning som ett GTX 1050 ti. Oavsett finns det väl inga nya spel som lockar tillräckligt för att lägga massa pengar på ett nytt grafikkort. Inget spel har lyckats komma i närheten av Quake 3 i "funfactor" och det kom för 17 år sen? GTA V var rätt kul, men det kräver inget monster till grafikkort direkt.

Ett spel som jag missade när jag var 14 eftersom min dator inte pallade spelet då var första starcraft. Började spela det nyligen, och det är skitkul. Dags att sluta vara så grafitkåt och försöka ha kul istället kanske? I alla fall i väntan på bättre tider?

Jag lirar enbart gamla spel jag missat tidigare alternativt inte kunde uppleva i full prakt pga kass dator. Väntar på att Wolcen och Star citizen ska bli färdiga. Det lär dröja, men det gör inget, har gott om gamla godingar att ta mig igenom. Ibland dyker det upp något annat nytt däremellan, som t ex Hellblade: Senua's Sacrifice, men det får vänta till senare

Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att kineserna uppgraderar från low end kort till 1050 eller ev den 5GB 1060 med gimpad bandbredd som stod som notis innan så tror jag inte direkt det är syftat till dig... De mao uppgraderar till "din" nivå, mer eller mindre.

Ang artikeln så förstår jag inte hur detta kan komma som en chock... vi förbrukar mer och mer RAM, VRAM och liknande i alla former... och lik tusan har inga investeringar på nya fabriker gjorts på 2+ år... slump? Foliehatten säger nej. Det stinker kartell, och vettigt straff borde bli ett pris med tvingad sänkning, samt straffavgifter, så kan de sitta där med sin klena produktion och usla vinst.

Problemet är att trotts att det bara väntas bli värre, så är den enda som valt att investera något, är Samsung... och deras investering är primärt på NAND, och kommer inte täcka växande behovet. Så även om samtliga minnesproducerande företag valde att investera imorgon, skulle de ändå inte kunna påverka detta på iaf ca 2 år, då det är vad det tar att få igång en ny fabrik och leverantörer.

Så... vi är verkligen till råttorna

Tänkte på detta precis innan jag läste detta. Det är ju inte samma fabriker som tillverkar minne som processorer.

Skrivet av ClintBeastwood:

Men om brytningen upphör så står tillverkarna kvar med massa kort som inte kan säljas till gamers på grund av att det saknas videoutgångar.

Fast om chippen ändå är för kassa för att användas som grafikkort så spelar det inte så stor roll.

Skrivet av Icte:

Var det inte så att DDR5 är på väg också om ett år eller två?

2020 väntas DDR5 komma.

Skrivet av Paddanx:

Den andra jobbar jag på att få till 4.4, med samma cache och RAM hastighet, men har inte haft tid/ork. Den gör 4.3 utan problem dock... är fint chip. Den tom bootar i 4,5 men inte stabilt än iaf. Nöjer mig med 4.4 dock om den är stabil. Och nej.. de är mer... kopia på varandra. Reserv så jag kan pilla med ena, medan andra fungerar 100%.

Annars ja... rent latens och multipel effektivt så är den nivå verkligen bra. 100Mhz hit eller dit gör faktiskt inte så mycket vs att CPUn slipper vänta på data från RAM, vilket är varför dessa ens är precis bakom Kaby lake i spel, trots 1Ghz lägre frekvens i stock.

Jo jag var på väg att ta 5675c istället till ena, men är glad att jag inte gjorde det. Dessa CPUer har bra andra hand värde för de som vet vad de är värda. Men precis som du säger kan inte l4 cachen ersätta 4 trådar... 1-2 kanske, men inte 4.

Tror du tänker på GDDR6 till grafikkort. DDR4 har knappt ens mognat än, så ser ingen poäng att börja om med nya instabilitetsproblem (som Skylake och Ryzen haft gott om).

Tittar man på prestandan för spel så är låg latens viktigare än ren bandbredd... detta är varför dessa 5x75c CPUer får så bra prestanda. Och problemet är att DDR4 i lägre frekvens (2666 och lägre) har riktigt usel latens så tex 2133 DDR3 vinner varje dag, vilket bara gör det värre.

För vanliga applikationer är det en annan sak dock, men just DX11 spel, gynnas av låg lantens.

Jag brukar köpa nytt till mig själv, men jag väntar till rätt prisnivå, och då köper bara det som behövs. Tex köpte jag båda dessa 5775c vid olika tidpunkter och båda helt nya från butik, men på rea båda gångerna. 4790k för 2500kr helt ny tex.

Dock köper jag sällan det nyaste, då det kan ha både buggar, problem och som du säger, icke vettigt pris. Sen har jag min svaghet jag med... där jag köper SSDer som om de vore godis. Så helt "frisk" från "ha begäret" är jag inte

DDR4 har funnits tillgängligt sdan åtminstone 2014.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En sån skärm förtjänar iaf minst ett 1080. Annars tycker jag man lika gärna kan köpa en billigare skärm. Jag har X34A versionen. Doom på ultra i 100Hz är underbart

Vart ett Asus 1080Ti OC kunde inte hålla mig

Skickades från m.sweclockers.com