TSMC förutspås bli större än Samsung på kretstillverkning i 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC förutspås bli större än Samsung på kretstillverkning i 7 nanometer

När det kommer till tillverkning i 7 nanometer väntas nu TSMC gå vinnande ur striden med Samsung, då företaget säkrat beställningar från bland annat Apple och Qualcomm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så 4 nm blir ungefär 12 nm då? Då 14 nm är 20 nm och 4 nm bara är en förfining av 7 nm som borde vara 14 nm.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Så 4 nm blir ungefär 12 nm då? Då 14 nm är 20 nm och 4 nm bara är en förfining av 7 nm som borde vara 14 nm.

Det blir lite som GHz kriget och vissa fabrikat som AMD börjar kalla sina processorer som 6000+

Man kan på så otroligt många sätt förminska beståndsdelarna, så att pratar om mm blir fel. Detta race är dessutom på och stanna och bli ekonomisk olönsamt.

Nå bra att det händer något, dessa ram och ssd priser är katastrofala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som en följd av detta har Samsung aktivt börjat leta kunder bland såväl kinesiska som amerikanska aktörer, för att inte halka efter TSMC.

Om Samsung har outnyttjad kapacitet i sina fabriker så kan de väl tillverka mer DDR4 och GDDR6 minnen.
Jag skulle inte bli ledsen om priserna på ram minnen och grafikkort går ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Om Samsung har outnyttjad kapacitet i sina fabriker så kan de väl tillverka mer DDR4 och GDDR6 minnen.
Jag skulle inte bli ledsen om priserna på ram minnen och grafikkort går ner.

Nu går väl inte DDR4, GDDR6 och vanliga kretsar på samma litografi?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Så 4 nm blir ungefär 12 nm då? Då 14 nm är 20 nm och 4 nm bara är en förfining av 7 nm som borde vara 14 nm.

Det har aldrig funnits några nm. Det har alltid varit marknadsföring. Man borde räkna i transistordensitet, prestandadensitet eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det har aldrig funnits några nm. Det har alltid varit marknadsföring. Man borde räkna i transistordensitet, prestandadensitet eller liknande.

Det spelar ju inte så stor roll egentligen hur man räknar, därför att fördelarna med krympningen är där iallafall. Det är ju fördelarna med krympningen man vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu går väl inte DDR4, GDDR6 och vanliga kretsar på samma litografi?

Det kan jag tyvärr inte svara på.
Samsung är kapabla till att tillverka minnen. Men kanske inte i samma fabriker som detta handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir lite som GHz kriget och vissa fabrikat som AMD börjar kalla sina processorer som 6000+

Man kan på så otroligt många sätt förminska beståndsdelarna, så att pratar om mm blir fel. Detta race är dessutom på och stanna och bli ekonomisk olönsamt.

Nå bra att det händer något, dessa ram och ssd priser är katastrofala.

AMD vann GHz racet med 2 dagar (om jag inte minns fel), de hade den första CPU´n i en PC från Gateway som gick ut till kund.

PR-rating var något som både Cyrix/AMD använde sig av då deras prollar gick fysiskt sett långsammare gentemot Intels´s men presterade likvärdigt och satte man dem på samma hastighet så vann Cyrix/AMD.

Lite info om detta hitta jag på Wiki med,

https://en.wikipedia.org/wiki/Performance_Rating

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

AMD vann GHz racet med 2 dagar (om jag inte minns fel), de hade den första CPU´n i en PC från Gateway som gick ut till kund.

PR-rating var något som både Cyrix/AMD använde sig av då deras prollar gick fysiskt sett långsammare gentemot Intels´s men presterade likvärdigt och satte man dem på samma hastighet så vann Cyrix/AMD.

Lite info om detta hitta jag på Wiki med,

https://en.wikipedia.org/wiki/Performance_Rating

AMD har vunnit GHz kriget flertalet gånger, men det växlas mellan Intel och AMD idag beroende på generation eller vad som syftas. Mest knäppa var dock ändå när folk köpte Celeron istället för Pentium för den hade högre frekvens. Var då Intel själva började med namn på CPUer, typ 520, 630 på Pentium P4 Prescott tiden, som sedan togs vidare till Core2Duo.

Oavsett, on topic, så är det väldigt rörigt att hålla redan på vilka nm hit och dit alla har, och om du inte är väl insatt så är det inget mer än PR knep idag och allt under 10nm är iaf "idag" rent bullshit. Ja det kommer, men lasern som ska skära det håller på att byggas än... vilket gör det svårt att använda den.

Sen tror jag inte det är förvånande att det blivit så att Samsung tappat kunder. De är relativt nya på marknaden, och en av de största... Apple, har de bränt broar med i många år. Qualcomm skulle dock kunde välja vilken som, men de har väl haft bra avtal eventuellt. Problemet är ju att om nu TSMC får problem... lär både Apple och massor med Android lurar försenas, medan Samsung bokstavlig talat "tar marknaden". För många ägg i en korg mao...

Sen om det är 7nm, 5nm, 4nm eller what ever... är verkligen skit samma. Verkligen. För det enda det handlar om är prestanda/watt i slutändan. Om noden är bra eller inte mao. Är den bra kan de kalla de 100nm eller 1nm, spelar ingen roll. Är noden dålig hjälper det inte produkterna.

Allt annat är marknadsföring och design av kretsar...

Permalänk
Medlem

Eftersom Samsung använder Qualcomm i vissa modeller, lär inte Samsung tillverka just dom själva ändå, medans de som Qualcomm säljer till andra görs av TSMC?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730