Forumdelen sponsras av

"High pitch noise" kommer från min helt nya 4k skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

"High pitch noise" kommer från min helt nya 4k skärm

Hejsan

Jag köpte för några dagar sedan en ny 28" 4k skärm till datorn då jag ville ha en. Efter några dagar så började det bli ett så kallad "high pitch noise" som låter som tinnitus. Jag har hört olika saker det kan beror på som ljusstyrkan är för hög eller coilwhine så min fråga till er är: vad kan jag göra åt detta.

jag har varit i kontakt med tillverkaren och företaget som jag köpte av så just nu väntar jag på svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003

Enda man kan göra är att prova sänka eller höja ljusstyrkan men det kanske du redan gjort då.
Googla modellnumret och se om fler har samma fel på den modellen. Ibland kan en batch skärmar vara dålig av nån anledning. Kanske fick dom slut på en komponent och använder en likvärdig t.ex. eller att dom glömde sätta dämpande lim på spolen eller vad det är som låter i skärmar. Alternativt ett måndags-ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Jo jag har fått reda på att det är coilwhine, så jag ska prata med företaget jag köpte dem av att lämna tillbaka den, har fortfarande öppet köp på den så vi får se hur det går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Har skärmen inbyggd högtalare? Har du isåfall stängd av den i OSDn?

citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

jag har en 3,5mm anslutning men det gör ingen skillnad när jag mutar den eller inte.