Vart köper man de bästa batterierna idag?

Permalänk
Medlem

Vart köper man de bästa batterierna idag?

Var köper man de bästa batterierna idag, nu när ikea gått över till att endast sälja uppladdningsbara batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Var köper man de bästa batterierna idag, nu när ikea gått över till att endast sälja uppladdningsbara batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte dåligt att leta upp denna tråden ☺️👍

Du vill alltså inte ha uppladningsbara batterier?

conrad.se har jag köpt på

Edit:undrar om dom som skrev i början av tråden lever, det var länge sedan en del av dom var aktiva kan man säga 🤗

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg utbrutna från 13 år gammal tråd. *

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Var köper man de bästa batterierna idag, nu när ikea gått över till att endast sälja uppladdningsbara batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Något bra svar på detta har jag nog inte och min kunskap är nog sådär.
Vad jag fått lära mig är att det finns en uppsjö av olika tycker av AA och AAA-batterier. Jag vet inte om det är eletrolyten som kan skilja sig åt i olika batterier eller om det är olika typer?
Nickel-Zink batterier är då bättre på vissa typer av användningsområden. Litium (finns ej uppladdningsbara är bättre på någonting annat).
FR6 är bra på någonting och LR6 någonting annat?

Jag minns inte riktigt.
Men om du inte riktigt vet vilka batterier att köpa - prova några FR6 (om det är AA du är ute efter?).

Tyvärr kan jag nog inte vara till mer hjälp just nu. Det var nog 5 år sedan jag gick min ganska korta batteriutbildning och de papperna har jag inte den blekaste aning om jag sparat eller ej.

Lycka till i batterijakten.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att originaldiskussionen kring batteriers kapacitet var intressant och tänkte att det var dags för en trådlyft:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Brukar köpa mina batterier på Rusta

ULTRA POWER

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Köper batterier lite efter vad jag ska ha dem till..

Används de ofta och regelbundet, så är det laddningsbara GP-batterier.
Behov av prestanda och att jag kan lita på dem.. Duracell.
Inget viktigt.. Fjärrkontroll eller random pryl, så bryr jag mig inte.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Varför inte Ikeas uppladdningsbara?

Av olika tester så verkar de vara av samma klass som Sanyos Eneloop, förmodligen tillverkad av FDK i Takasaki, Gunma och det är verkligen inget dålig val - förmodligen hör till toppskiktet när det gäller NiMh-batterier - hatten av för Ikea att inte välja det billigaste möjliga smörjan - utan något som faktiskt är bra, riktigt bra!.

Batterierna i förpackningen är förladdade och har mycket låg självurladdning - dvs. kan användas rätt av ur förpakningen ungefär som engångsbatterier, med skillnaden att de kan laddas igen.

Ikeas 'bruna' laddningsbara batterier med lägre kapacitet motsvarar Sanyos 'lite' serie och är avsedda för enheter med liten effektförbrukning som fjärrkontroller, klockor mm. där kapaciteten inte är en issue men lång brukartid mellan bytena är viktigt - dessa har ännu lägre självurladdning för att fungera i flertal år.

---

Skall man till varje pris ha akalinebatterier så har varenda gubbdagis mer eller mindre egna lablade uppsättningar akaline-batterier (biltema/kjell/netonnet) eller paketerade 'märkes batterier' från duracell, varta, energizer till klart överkommlig pris.

Sedan har man läget att det finns många varumärken batterier - men färre tillverkare av dem så samma celler kan finnas under flertal olika varumärken.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan här ifrån, har köpt massvis med 18650 batterier därifrån, utan några som helst problem. Vettigt pris är det med.

https://eu.nkon.nl/

EDIT
Ah.. icke uppladdningsbara... bra om man läser ordentligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Köper batterier lite efter vad jag ska ha dem till..

Används de ofta och regelbundet, så är det laddningsbara GP-batterier.
Behov av prestanda och att jag kan lita på dem.. Duracell.
Inget viktigt.. Fjärrkontroll eller random pryl, så bryr jag mig inte.

Hehe, Duracell
Inte läst Råd och rön de senaste åren va?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Lidls Aerocell fick bäst i test i Råd & Rön.
Bättre än både Power Ultra och Duracell.

Kan vara värt att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Hehe, Duracell
Inte läst Råd och rön de senaste åren va?

Inte läst så många tester under åren, utan testat en mängd batterier själv.. och Duracell har varit de som fungerat bäst för mina behov.
Gick ut och kollade lite nu och de har legat på 2-3 plats på de tester jag såg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej, lite sent men undrar ifall någon har handlat från batterigrossisten
tittar nämnligen på de här uppladdningsbara batterierna och såg att detta var det bästa priset, någon som hört talas om de förut?

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra diskret batteriladdare för AA/AAA som tar en 10-20 batterier där man bara kan låta batterierna sitta tills man behöver byta? Alltså som "stänger av" laddningen så dom inte är helt slut när man väl ska använda dem?
De flesta batteriladdare är ju en stor ful klump i 200 skrikiga färger som ska hänga i ett vägguttag, blä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Hej, lite sent men undrar ifall någon har handlat från batterigrossisten
tittar nämnligen på de här uppladdningsbara batterierna och såg att detta var det bästa priset, någon som hört talas om de förut?

Kan varmt rekommendera Ikeas Ladda-batterier 2450 mA (AA)h. Som påpekades ovan i tråden kommer dessa från samma fabrik som tillverkar Eneloop-batterier, och i mina tester så är dessa lika bra! 65 kr för 4 stycken är ju galet bra pris! Samma pris för motsvarande AAA, som då är 900 mAh. De är båda av den nyare själv-lågurladdande sorten som håller spänningen i månader/år. Typ 80% efter ett år vill jag minnas.

De bruna från Ikea har jag inte testat, men är för fjärrkontroller och dylikt och är ännu mer själv-lågurladdande. Passar inte för större strömförbrukning (lampor, motorer o.dyl).

Rekommenderar en laddare med mikroprocessorstyrd separat laddning per kanal. Kostar lite mer, men ger batterier som håller för många sköna omladdningar utan problem. Exempelvis denna (som jag kör):
Maha PowerEx MH C9000

Permalänk
Medlem

@Barsk66: Ikeas laddare är också bra, med separata laddningskretsar.

Problemet att ersätta alkaniska batterier med nimh som ikeas LADDA är att volten kan vara för låg för vissa produkter. Haft klockor och vissa fjärrkontroller som strular med 1.2V men funkar bra med Alkaliska på 1.5.

För fjärr rekomenderas ikeas bruna, då dessa klarar fler cykler och har mindre självurladdning. På deras vita batterier så kan självurladdningen vara högre än förbrukningen i tex en fjärr, så där kan deras högre mAh-värde vara missivsande.

Men för lampor, motorer och kamerablixtar är vita bättre och jämförbara med dom bästa low-self discharge batterier som Sanyo Eneloop (som det i praktiken är om än under ett annat märke)

Permalänk
Medlem

@boibo: Ja se där. Ikeas laddare för 4 batterier är ju rätt ok.
Lite hög laddström dock: 1000mA/500mA för AA/AAA, vilket är i högsta laget för vissa batterier. Själv laddar jag aldrig högre än 0.5C. En rekommendation är att man inte ska gå över 0.33C. En lägre laddström gör också att du får in mer kapacitet i batteriet. Det räcker lite längre då.
Men jag har läst att det kan bli kristallisering i celler som legat oanvända länge, och att en hög laddström kan bryta upp den. Inget jag har märkt av dock.

På MAHA-laddaren kan man ställa laddströmmen valfritt och, och den har en massa andra bra funktioner för break-in, discharge (mäta kapaciteten), samt refresh.