Permalänk
Avstängd

Asus AiMesh

Asus har släppt "stabila" firmware med AiMeshfunktionen.

https://www.asus.com/se/aimesh/

Jag kör redan mina Asus-routrar som AP'n och har inte tid att testa.

Diskussionstråd SNBforum (Merlins boning)
https://www.snbforums.com/threads/asus-makes-aimesh-official....

Citat deras redaktör:
"Be advised that, in typical ASUS fashion, AiMesh is a work in progress. So don't expect smooth sailing. "

Skulle vara intressant om någon testade hursomhelst!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ska se om jag kan hinna testa lite i helgen. Jag har 3 st ASUS routrar som bara ligger och jag tror alla tre stöds så ska se om jag kan få upp ett nät och jämföra med Velop och Netgear orbi som jag har just nu. Skulle inte alls vara dumt att kunna bygga Mesh-nätverk med deras routrar då jag tidigare alltid tyckt ASUS funkar bra.

Jag körde tidigare deras "Media"-brygg-funktion som låter dig koppla ihop två ASUS-routrar enkelt och den fungerade utmärkt även mellan två våningar. Så jag är ganska hoppfull det skulle kunna funka bra. Har inte hunnit läsa på så mkt än men jag undrar om man kan få dom att använda ethernet som Backhaul istället för ena 5 GHz-bandet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd

Jo jag har själv alltid tyckt om Asus-routrar sen ser man till forat här så skulle många vara glada att slipp dra nätverkskablage till en AP....

Officiella Asus-tråden hos SNB
https://www.snbforums.com/threads/official-release-aimesh-fir...

Testtråden
https://www.snbforums.com/threads/official-beta-aimesh-beta-f...

Det här är då trådar som officella Asus-repreesntanter startat.

EDIT kollade nuvarande firmwarelista och "insteget" är högt, kan inte se om man kommer att släppa firmware för AC66U som är populär.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

EDIT kollade nuvarande firmwarelista och "insteget" är högt, kan inte se om man kommer att släppa firmware för AC66U som är populär.

För info, 66U rev B har på senare tid fått stöd för Aimesh enligt Asus hemsida.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Skrev en recension på prisjakt gällande RT-AC2900 så jag kan lika gärna kopiera delar från recensionen och lägga in här

RT-AC2900 är i nuläget nedsatt till 1990:- så jag såg ett bra tillfälle att införskaffat två stycken och bygga Aimesh med då jag redan har en RT-AC88U och för er som undrar så är RT-AC2900 = RT-AC86U, d.v.s. samma router fast olika namn.

Bor i en 300 kvm tegelvilla med mycket betong-väggar och betong-golv som påverkat den trådlösa täckningen väldigt negativt. Har tidigare försökt samköra med två stycken ASUS RP-AC52 repeaters som fungerat någorlunda okej men prestandan med dessa var dock inte den bästa samt att man fick starta om dem vid enstaka tillfällen då de tappade täckning eller presterade sämre än normalt.

Efter ha införskaffat dessa RT-AC2900 och gjort dem till Aimesh noder så måste jag säga, vilken skillnad! Nu har jag fått bra Wifi prestanda och full 5G styrka i hela huset och undrar jag varför inte gjort detta tidigare, också riktigt praktiskt att man kan sköta all firmware uppdatering genom huvudroutern som jag lärde mig från SweC Asus Aimesh video med Karl Emil Om det är specifikt för Asus kan jag inte svara på, antar att man kan göra detta genom de flesta mesh lösningar.

Kan inte säga så mycket negativ mer än att RT-AC86U/2900 inte går att väggmontera samt att det inte finns någon Custom-firmware för Asus routrar med Aimesh i nuläget då källkoden är sluten, Merlin har bl.a. kommenterat att han inte kommer att röra Aimesh så länge det är en sluten källkod. I mitt fall ser det ut att fungera alldeles utmärkt med Asus egna firmware så jag kan inte annat än ge full pott för RT-AC2900 till detta ändamål.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

Har en av Asus RT88 och tänkte komplettera med en eller 2 AImesh noder. Frågan är vad man ska köpa, en vanlig router eller en av dom däringa puckarna?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Har en av Asus RT88 och tänkte komplettera med en eller 2 AImesh noder. Frågan är vad man ska köpa, en vanlig router eller en av dom däringa puckarna?

Jag går i samma tankar. Har en 68U och ska komplettera med en till nod (kanske en till 68U). Jag tror att 66U är den billigaste router du kan köpa som har stöd för Aimesh. Eller finns det separata noder man kan köpa och använda?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Bra då är jag inte ensam

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Bra då är jag inte ensam

Vet du om det finns enklare noder att köpa? Eller måste man köpa t.ex. 66U alt. 68U? Är det de billigaste pryttlarna som stödjer Aimesh?

Denna tråd kan vara av intresse:
#17490404

Har inte Asus någon representant här på forumet som kan hjälpa till kanske?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Chattade med Komplett som skrev såhär:
Jag köpte en Asus RT-AC88U av er i vintras. Nu skulle jag vilja bygga ett AiMesh system härhemma.. Vad är bäst att komplettera med? En liknande router eller kan man komplettera med dom däringa puckarna/pyramiderna likaväl?

- Kundservice
Puckarna vore det bästa

- Du
Ok, ngn anledning till att dom är bättre?

- Kundservice
Smidigare lösning om du inte behöver funktionerna på routern och bara vill ställa in allting på huvudroutern

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk

Och så här svarade Inet:

Jag köpte en Asus RT-AC88U i vintras. Nu skulle jag vilja bygga ett AiMesh system härhemma då killarna gnäller på dålig täckning när dom spelar.. Vad är bäst att komplettera med? En liknande router eller kan man komplettera med dom däringa puckarna/pyramiderna likväl?
Jag

Jag hade i så fall rekommenderat en AC66U AIMesh för kompliment
Dr. Inet

Ok, så dom där Lyra till exempel är inte bättre?
Jag

På det sättet kan du få nätverket sammankopplat under samma nätverksnamn och routers kommunicerar för att per automatik ansluta dig till den som ger bäst uppkoppling istället för att göra det på egen hand
Nja, vill du lägga pengen för det är det värt men för ett lite mer prisvänligt alternativ hade jag kört på AC66U
Dr. Inet

Ok, men om pengar inte är det störtsa problemet så kan man även köra med Lyra? Det är inte sämre menar jag?
Jag

Det är bättre skulle jag säga faktiskt enda nackdelen är färre utgångar för fasta portar (nätverkskablar)

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

funderar också på detta. har idag en asus AC88U och en asus AC68 kostar runt 1400kr medan 1 lyra puck går på 2000kr.
kjell har någon rea att man får 3 pucker för 3300kr tror jag. behöver ingen router så det kanske är onödigt med en router till och hur bra funkar Aimesh? ska vara enkelt och "bara funka". behöver nog bara 1 puck eller extra router.
så vad är enklast och fungerar bäst mest sömlöst?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.