Permalänk
Medlem

Bedragen 2017

Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi skriver om alla gånger vi blivit lurade i privat handel under 2017, det kunde väl vara roligt?

OBS! jag vill inte att bror duktig skriver saker i tråden som "vad dumma ni är" eller "Så här ska man göra för att inte bli lurad", detta är endast för att andra ska kunna skratta åt ens elände.

Jag börjar.

1. Jag får ett mail av en kille som jag handlat datordelar av tidigare. Han undrar om jag behöver nåt och som av en slump så letar jag en nytt moderkort och en SSD åt min morsa, han har detta och vi kommer överens om ett pris. Notera att jag har haft kontakt med killen innan och det har alltid gått bra att handla av honom. Jag betalar och väntar på prylarna men inget kommer. Jag får svar att han glömt, han har skickat det men inte vet vad som hänt, paketet hade gått tillbaka m.m. Efter en månad tröttnar jag och börjar ställa krav varvid han slutar att svara. Jag googlar killen och kommer hit faktiskt, där en tråd finns om denne bedragare. jag gör en kreditkoll och han har typ 400.000 i skulder. Lika bra att lägga ner då jag aldrig lär se några pengar. -1000:-

2. Jag hittar en bil på blocket som jag vill ha. Jag ringer killen och pratar med honom och han låter välinformerad och så men det är lite turer med ägarbytet hit och dit innan jag kan åka tåg till Malmö för att hämta bilen. Jag träffar killen, bilen är ok men det är vissa saker jag frågar om och det visar sig snabbt att den här killen inte har nån koll alls. jag köper bilen ändå och vi har kommit överens om att han ska betala skatten som precis har kommit. Jag erbjuder mig att betala den mot avdrag på priset men det blir inte så. Jag åker 30 mil hem med bilen och när jag kommer hem visar det sig att idioten ställt av bilen utan att säga nåt. Detta medför en del problem, mest då att om han inte ställer på den medan han fortfarande är ägare så blir det jag som får ställa på den och jag som får betala skatten. Killen förhalar och ägarbytet går igenom. Jag får betala skatten. -2097:-

3. En kille på Fb söker ett bromsok som jag råkar ha liggande. Jag meddelar honom om det men han har inga pengar just då. Jag kollar hans feja och det är en vanlig 56-årig man med familj, hus ett gäng bilar, helt normalt. Jag erbjuder honom att jag kan skicka oket och han kan betala vid löning och vi gör så. När han fått oket säger han att det är fel, trots att jag skickade bilder på oket så han kunde kolla. Jag förklarar även att det ändå går att använda det då det bara är själva utseendet som skiljer på dom. Han ska returnera oket. Det går några veckor och jag frågar, han ska ordna det. Det går några veckor till och jag frågar, han ska skicka det. Detta upprepas ett tag men efter jul tröttnar jag och kräver att han ska betala mig för oket. Han har skickat det säger han. Kollinummer, säger jag. Skickade med posten säger han. Så dum är ingen säger jag. Idag gjorde jag en kreditkoll på honom samt skickade ett formellt krav men den fan hävdar fortfarande att han skickat oket. Då han har betalningsanmärkning så lär jag inte få några pengar. -630:-

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det jag själv lärde mig när jag blev bedragen här på forumet (dock inte under 2017), är att man aldrig ska lita på någon. Täck din egna rygg och gör det du är skyldig till, resten är upp till den andra parten. Självklart måste man lita på köparen när man betalar, om det inte är mellan 4 ögon eller via Tradera/Blocketpaketet. Men gör iallafall det du kan för att säkerställa innan köpet att köparen ser OK ut.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det jag själv lärde mig när jag blev bedragen här på forumet (dock inte under 2017), är att man aldrig ska lita på någon. Täck din egna rygg och gör det du är skyldig till, resten är upp till den andra parten. Självklart måste man lita på köparen när man betalar, om det inte är mellan 4 ögon eller via Tradera/Blocketpaketet. Men gör iallafall det du kan för att säkerställa innan köpet att köparen ser OK ut.

Läste du tråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då du är tydlig med att bara "roa" oss, så måste jag säga att det var ena jävla historier! Hoppas det går bättre 2018.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Surt sa räven, viktigt att kolla upp alla fakta innan man köper. Transportstyrelsen är väldigt bra för att kolla saker innan köp! Men det finns riktigt ärsel..

Köpte en Ny Iphone 6S hösten 2016 i inplastad kartong med kvitto.. Öppnade inte kartongen på plats och det var en Kopia, köptes hand i hand av en som kändes seriös... över 5000:- i sjön :)(

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Surt sa räven, viktigt att kolla upp alla fakta innan man köper. Transportstyrelsen är väldigt bra för att kolla saker innan köp! Men det finns riktigt ärsel..

Köpte en Ny Iphone 6S hösten 2016 i inplastad kartong med kvitto.. Öppnade inte kartongen på plats och det var en Kopia, köptes hand i hand av en som kändes seriös... över 5000:- i sjön :)(

säljaren fick ju lite fina enkla pengar

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

säljaren fick ju lite fina enkla pengar

Jepp.... Han fick ju det... Ändå kudos att blåsa någon och vara så kall att göra det i person... Ingen nätbluff här inte... Men men!
Hade tur och fick pengar tillbaka på försäkringen, då de tyckte jag gjort allt som man tyckas krävas.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vann en budgivning på 2st 750ti på tradera. Ville att jag skulle skicka pengarna direkt och dum som jag vad gick jag med på det. Hade redan frågat varför dom säljs och sådant så jag trodde jag hade koll på vem jag handlade med. Tradera kan inte ge tillbaka pengar som blev skickade utanför deras tjänst. 600kr i sjön.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Vad har ni som blivit bedragna här på forumet för tips inför 2018? Är det enbart face 2 face som gäller men vad jag har förstått så är även det risky?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat 780 på Tradera för några år sedan, visade sig att snubben hade börjat bedraga folk och jag fick inget kort, två månader senare ringde Tradera och sa att dom polisanmält honom och dessutom betalat tillbaka mina pengar, riktigt bra slut ändå xD

Permalänk
Medlem

Jag hade en incident här på forumet när jag la upp denna tråden: Uppgraderingen från helvetet, dött moderkort? sommaren 2016. Detta gäller i och för sig 2016 och inte 2017 men kanske kan varna någon.

I tråden framgår tydligt att mitt moderkort rasat (vilket jag skyllde på min katt) vid en uppgradering till ett GTX 1080.

Väldigt kort efteråt fick jag ett pm från en medlem som hade ett väldigt exklusivt Asus-moderkort till ett väldigt bra pris att sälja, lite som att hjälpa mig med mitt problem.

Så här var konversationen:

"Uppgraderingen från helvetet, dött moderkort?

Läste din tråd, beklagar :(.
Kanske kan jag göra dig glad igen genom att erbjuda ett Asus Rampage V Extreme.
Nämn ett pris så är det ditt.
Bilder osv kan bidras med."

Ursäkta, såg att du redan beställt ett X99 ROG.
Synd! Rampage V Extreme är det toppigaste av toppen så att säga.

MEN, om du ej hämtat ut X99 ROG beroende på hur du betalade rekommenderar jag dig starkt att kolla upp Rampage V Extreme och jämföra lite.
Tänkte mig väl sådär 2000+?

Jag: Ska Googla lite, återkommer.

Hittade du någon mumsig information? Om du har några frågor så besvara jag gärna.
Tänkte bara det vore kul att kunna ge moderkortet ett nytt hem.
Tillbehör osv och även LCD dosan är helt orört.
Beklagar mitt spammande, känner mig lite "OMG VAD SKA JAG GÖRA VET INTE TRÅKIGT" :P.

Jag: Varför har du detta moderkort över?

Innan hade jag i7 4770K och ville testa X99. Så jag köpte detta moderkort tillsammans med i7 5930K
Det är otroligt nice och allt men jag som endast spelar... Vilket slöseri.
Då jag endast kör SLI och inga planer på att ha flera kort så finns heller där ingen nytta av flera banor.
Jag gick tillbaka till mainstream i7 6700K och stannar nu där.
Kanske köper jag X99 igen eller vad nu framtida platform heter när spel verkligen gottar sig med flera kärnor än 4.

Jag: Du är registrerad på Sweclockers första gången för knappt en vecka sedan och har inga inlägg eller trådar alls på forumet. För mig känns det som försök till scam. Om det inte är det så ber jag om ursäkt men kommer ändå inte att skicka pengar till dig. Så tack för dialogen, nu väntar jag på mitt moderkort från Inet.

Okej, tråkigt men hade du bett om att fått det skickat först hade jag blockerat direkt.
Självklart har jag möjlighet att ta bilder på moderkort/låda/kvitto etc.
Då får jag önska dig lycka till och att det nya moderkortet fungerar bättre.

Jag tog upp detta direkt med Sweclockers och kort senare var "TeoTreo" avstängd. Han var tydligen känd sedan tidigare under olika användarnamn.

Det är så här de jobbar idioterna, var vaksam!

PS! Bara en liten stund efter min pm-konversation med "TeoTreo" så la jag upp en tråd på Konsumenträtt och varnade för honom och fick faktiskt svar att han var för jävla förbannad på mig som sabbat hans verksamhet. Det skrev han rakt ut i forumet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@killawife: det kan ju lätt bli så om du tror att alla är hederliga människor..
1, du betalar in pengar utan säkerhet.
2, personen lovar att betala skatten på bilen som du köpt (kom igen det är väldigt få personer som ger bort 2000kr när köpet redan är klart)
3, du ger bort saker gratis.

Många bedragare är mästare på att manipulera människor. Stå på dig och vägra slutföra affärer med personer som försöker slippa undan säkerhetskollen ovan genom att få dig att sänka garden med (o)sannolika historier och bortförklaringar.
https://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swe...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

"OBS! jag vill inte att bror duktig skriver saker i tråden som "vad dumma ni är" eller "Så här ska man göra för att inte bli lurad", detta är endast för att andra ska kunna skratta åt ens elände."

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife
Hoppas inte den här kommentaren är för mycket... men:

"En kille på Fb söker ett bromsok som jag råkar ha liggande. Jag meddelar honom om det men han har inga pengar just då. Jag kollar hans feja och det är en vanlig 56-årig man med familj, hus ett gäng bilar, helt normalt."

  • 56 år

  • Familj

  • Hus

  • Ett gäng bilar

  • Inga pengar just då (till ett bromsok, märk väl)!!!!

Normalt? Nej..

Permalänk

Inte 2017, utan 2016!

Jag behöver byggställning till huset för diverse utvändiga arbeten. Jag sonderar blocket under hela våren och ställningar som kommer ut går åt som smör i solsken.
Till slut dyker det upp en ställning och jag ringer på den, killen som svarar är en vältalig kille som vet mycket om ställningar.. Vi dividerar lite och jag meddelade att jag kan hämta ställningen i helgen eftersom de kräver lite logistik och frågade om han kunde hålla den, vilket han inte kunde då det var först till kvarn.

Jag började forska lite i killen som utgav sig heta Micke, nunmret var kopplat till swish som tillhörde en Micke. Samma Micke bodde i Enskede vilket även var angivet som plats i Blocketannonsen, på killens Facebook fanns bilder på ett hus som jag tänkte att ställningen använts till.

Sagt och gjort pyntade jag in 10 lax till Micke och vi bestämde att på lördagen klockan 12 kunde jag hämta den. Fredagen innan försökte jag nå honom gällande frågor men numret gick till svarare, swish var bortkopplat och Micke hade gått upp i rök.

Samma helg dök det upp nya annonser, vars nummer gick till samma swish.. Jag anmälde flera stycken till Blocket innan jag tröttnade på att agera polis.

Jag polisanmälde händelsen och efter några månader ringer en utredare upp och håller en förhör med mig. Jag frågade med ett konstaterade att jag inte är den enda? Hon svarade jag var nummer 14 hittills som hon ringt upp.
Vid flera bedrägerier hade han tom skickat bild på sitt körkort till dom andra målsäganden.

Den här Micke skickade vidare pengarna till en kille som plockade ut i kontanter och behöll 20% och gav resten i kontanter till Micke.
Micke hävdar i FÖrhör att han är deprimerad och har ingen koll på sina konton och transaktioner, att det är någon annan som gjort det och skyller på en inneboende "Mishka" han hade en gång i tiden.
Den här killen nummer två använde vid 2 tillfällen sin brorsas och dennes flickväns bankkonton för transaktionerna. Brorsan och Flickvännen dömdes mot sina nekanden till Penningtvättbrott och kille nummer 2 erkände allt och goolade ner Micke. Även han dömdes till penningtvättbrot.

Micke använda bl.a en släkting och en random tjej till att betala blocketannonserna. Båda bekräftade att det var Micke som bad dom betala annonserna.

Dom har inte lyckats delge Micke ännu, men kille nummer två vart dömd till ett solidariskt skadestånd ihop med Micke. Får väl se om dom lyckas delge Micke så att jag kan vända mig till Kronkalle och Claima dom på pengar. Ingen av dom hade skulder enligt FUP'en jag läste, så jag hoppas det finns en möjlighet att få tillbaka något iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

2. Jag hittar en bil på blocket som jag vill ha. Jag ringer killen och pratar med honom och han låter välinformerad och så men det är lite turer med ägarbytet hit och dit innan jag kan åka tåg till Malmö för att hämta bilen. Jag träffar killen, bilen är ok men det är vissa saker jag frågar om och det visar sig snabbt att den här killen inte har nån koll alls. jag köper bilen ändå och vi har kommit överens om att han ska betala skatten som precis har kommit. Jag erbjuder mig att betala den mot avdrag på priset men det blir inte så. Jag åker 30 mil hem med bilen och när jag kommer hem visar det sig att idioten ställt av bilen utan att säga nåt. Detta medför en del problem, mest då att om han inte ställer på den medan han fortfarande är ägare så blir det jag som får ställa på den och jag som får betala skatten. Killen förhalar och ägarbytet går igenom. Jag får betala skatten. -2097:-

Den där niten gick man också på när jag sålde en bil för ett par år sen. Vi hade kommit överens om pris osv. och i samband med ägarbytet skulle bilen ställas av. Inte särskilt konstigt tänkte jag då köparen drev en bilfirma (visserligen en mindre firma men ändå) och det är mer regel än undantag att dessa bilar ställs av för att spara in skatt osv.

Ett par dagar senare tänkte jag bara dubbelkolla att ägarbytet hade gått igenom och läste då på lite om avställning i samband med överlåtelse och tydligen tillfaller då överskottet av den inbetalda fordonsskatten den nya ägaren...

Egentligen blev jag inte blåst per se men nog kände jag mig lite lurad så jag tänkte ta tillfället i akt och upplysa er om detta så att ni förhoppningsvis slipper begå samma misstag. Skratta gärna för all del, ett gott skratt förlänger livet har jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Den där niten gick man också på när jag sålde en bil för ett par år sen. Vi hade kommit överens om pris osv. och i samband med ägarbytet skulle bilen ställas av. Inte särskilt konstigt tänkte jag då köparen drev en bilfirma (visserligen en mindre firma men ändå) och det är mer regel än undantag att dessa bilar ställs av för att spara in skatt osv.

Ett par dagar senare tänkte jag bara dubbelkolla att ägarbytet hade gått igenom och läste då på lite om avställning i samband med överlåtelse och tydligen tillfaller då överskottet av den inbetalda fordonsskatten den nya ägaren...

Egentligen blev jag inte blåst per se men nog kände jag mig lite lurad så jag tänkte ta tillfället i akt och upplysa er om detta så att ni förhoppningsvis slipper begå samma misstag. Skratta gärna för all del, ett gott skratt förlänger livet har jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är standard rutin med alla bilhandlare, de köper en bil påställd, ställer av den efter ägarbytet och inkasserar restskatten, sen när de säljer den så får den nya ägaren betala skatten när den ställs på. Ett sätt för dom att tjäna lite extra cash utan ansträngning.

Permalänk
Medlem

Blev halvt blåst när jag köäpte en datorstol här på sweclockers, betalade 50kr eller nå sånt, så förstod ju att det var nått shletet med den. hade betalat i förhand och han hade ställt den utanför för han skulle iväg och det inte passade för båda med tid.

i beskrivningen stod det att den var lite sliten i sittdynan och var bilder på det, när jag hämtade den så var den mycket mer sliten, sprucken i rygg och lite annat dessutom läckte gas-cylindern, så man sjönk när man satt i den.

var en chansning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Detta är standard rutin med alla bilhandlare, de köper en bil påställd, ställer av den efter ägarbytet och inkasserar restskatten, sen när de säljer den så får den nya ägaren betala skatten när den ställs på. Ett sätt för dom att tjäna lite extra cash utan ansträngning.

Jo, jag har förstått det i efterhand och det handlade bara om okunskap från min sida så det rörde sig egentligen inte om något bedrägeri.

Hade jag vetat om det hade det naturligtvis påverkat priset då köparen indirekt fick 2000kr i rabatt.

Edit; För att förtydliga så gäller detta om bilen ställs av i samband med ägarbytet. Om avställningen sker innan överlåtelsen (enkelt gjort i appen innan överlåtelsen äger rum) tillfaller skatten säljaren. Jag hade aldrig reflekterat över det tidigare då mina övriga bilaffärer gjorts med privatpersoner som naturligtvis velat ha bilen påställd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Läste du tråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Det är alltså tillåtet att dela med sig av sina historier men inte det man lärt sig av dem? Jag, som OP bad om, gav ej kritik eller någon "du borde ha gjort x" kommentar. Berättade vad JAG lärt mig av MINA misstag. Kan ta bort kommentaren om det känns bättre?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ja. Det är alltså tillåtet att dela med sig av sina historier men inte det man lärt sig av dem? Jag, som OP bad om, gav ej kritik eller någon "du borde ha gjort x" kommentar. Berättade vad JAG lärt mig av MINA misstag. Kan ta bort kommentaren om det känns bättre?

Tycker det är fint att du vill dela med dig av dina tips.
Men OP bad specifikt om att slippa dem. Han ville ha historier på elände man kan skratta åt.

För min skull behöver du inte ändra någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad har ni som blivit bedragna här på forumet för tips inför 2018? Är det enbart face 2 face som gäller men vad jag har förstått så är även det risky?

Om det verkar för bra för att vara sant så...

Permalänk
Medlem

Är kålsupare överallt tyvärr. Gör bara iive affärer med folk

Permalänk
Medlem

@killawife hur kan du som privat person göra kreditupplysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

@killawife hur kan du som privat person göra kreditupplysning?

Kan inte vem som helst göra detta med valfri kreditupplysningstjänst.
Ex https://www.upplysning.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan inte vem som helst göra detta med valfri kreditupplysningstjänst.
Ex https://www.upplysning.se/

Kände till att man kunde få inkomst uppgifter etc, min anmärkningar och skuldsaldo var nytt för mig. Var inte extremt dyrt så kan vara värt att göra någon gång vid större köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan inte vem som helst göra detta med valfri kreditupplysningstjänst.
Ex https://www.upplysning.se/

Jag gör det genom ratsit.se. Man kan få antingen bara upplysning om det finns anmärkningar för 10:- eller full upplysning om samtliga skulder och övrig info om personen, bilar den äger, företag den är inblandad i och en massa annat för 56:-.
Det är MYCKET nyttigt för att ta reda på om det är nån mening att tjafsa med personen. Har den skulder på 250.000 exempelvis så lär man aldrig se några pengar, samma sak om personen har anmärkningar, stor riks att man blir utan pengar, även om man blandar in fogden. Man kan även prata med skattemyndigheten/kronofogden direkt så kan de ofta ge en viss info muntligt. Jag vet inte hur mycket de får säga dock men jag har tidigare fått info om att en person haft skatteskulder och det inte varit nån ide att försöka.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@killawife
Hoppas inte den här kommentaren är för mycket... men:

"En kille på Fb söker ett bromsok som jag råkar ha liggande. Jag meddelar honom om det men han har inga pengar just då. Jag kollar hans feja och det är en vanlig 56-årig man med familj, hus ett gäng bilar, helt normalt."

  • 56 år

  • Familj

  • Hus

  • Ett gäng bilar

  • Inga pengar just då (till ett bromsok, märk väl)!!!!

Normalt? Nej..

Hur är det inte normalt att ha slut på pengar när man har familj?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Hur är det inte normalt att ha slut på pengar när man har familj?

Nog för att det är för vanligt och accepterat att vara ekonomiskt oansvarig, men så till den milda grad att man inte har, vadå, ett par tusenlappar i buffert? Det tror jag faktiskt fortfarande är relativt ovanligt.

Men visst, jag såg samtidigt chansen att kasta en moralkaka och hoppades att den skulle träffa någon i ansiktet. Jag erkänner.

Permalänk
Avstängd

Inte 2017, men kom att tänka på en del pinsamheter när jag själv råkade bli "bedragaren" dock inte med flit för visso... men det har i allafall varit extremt pinsamt de gånger det hänt.

Kan ta några exempel, sålde en Tac IIa till en nätpolare på ett annat forum, insåg att den måste ha gått sönder inuti när en polare haft den strax efter att jag skickat den, den var mycket riktigt av iniuti och dessutom lagad med typ carlssons klister och en bit inloppstapp från ett modellplansbygge...

(Jag erbjöd givetvis möjlighet att lämna tillbaka den, men han var hygglig och sade att priset ändå varit så lågt att det inte gjorde något nu när han ändå lagat den, men jag gav honom en femma tillbaka ändå på priset för sakens skull ).

2, denna fick jag faktiskt en låt uppkallad till min ära (eller, tjaa... ) av ha ha!
den hette "es funktioniert nich" eller någonting i den stilen vill jag minnas, men jag hade köpt ett kit med gammal AMIGA burk av en polare IRL, i detta fanns en stor gammal matrisskrivare, vilka på den tiden fortfarande var gångbara till att skriva ut carbonkopior, tex fakturapapper och annat.
Sålde den till en annan nätpolare som behövde någonting att göra carbonkopior av till fakturor för ett företag han just öppnat inom musikbranchen.

Jag skickade skrivaren till honom efter att han satt in pengar på mitt konto, den anlände som den skulle, men han begrep sig aldrig på den, jag svarade i en tråd han gjort om saken på samma forum, jag sökte hela dagen efter gamla handböcker och annat, till slut hittade jag en bild som låg på min hårddisk som var tagen på innanmätet i sagda skrivare. "på högra sidan sitter en rad små DIP switchar, kolla att de sitter påslagna i korrekt ordning" Han kontrollerade switcharna och meddelade mig senare i tråden att han hittat ett "dolt" uttag bakom en plåt som såg ut som en parralellport, jag svarade honom att det mycket riktigt också var en paralellport. Nu svarade mannen med joysticken i tråden med att posta en länk om hur DIP switcharna skulle sitta för en PC paralellport, någonting jag inte tänkt på tidigare då jag sagt i tråden att den varit kopplart miot AMIGAn, så tänkte att han ställt DIP switcharna fel, han ställde om dem och kopplade in datorn på PC interfacet. "Nu fungerar den!!"
Slog mig att han hela tiden försökt att få igång skrivaren mot en gammal Intel PC på AMIGA interfacet
---
(De portarna är inte kompatibla, det har dessutom en helt annan kontakt, så jag vet inte riktig hur han lyckades koppla ihop enheterna... Till saken hör att han är utbildad på elektronik och extremt kunnig, mycket mer än mig. ))
Edit, en av portarna är alltid dold därför att interfacet på dessa maskiner endast kunde hantera en port/interface åt gången, man väljer hårdvarukonfigurationen med nämnda DIP switchar som kontrollerar respektive uttag är aktivt eller ej till det interface man använder.
så långt kan jag förstå, men kontakterna i sig går inte att förväxla på själva maskinen...
Det var mest det att han yrkesjobbar med elektronik och datorer, och vid tiden även byggde egna PC interface, som gjorde att det blev roligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number