Både grafikkort och integrerad grafik aktiv samtidigt?

Permalänk
Inaktiv

Både grafikkort och integrerad grafik aktiv samtidigt?

Införskaffade nyligen en ASUS PG248Q, en 144hz skärm, och eftersom jag har en annan 60hz skärm ansluten kan det hända att jag får enorma stutters på 144:an. Har hört att lösningen blir att koppla in 60hz:an in i processorn integrerade grafikkort. Min processor är en Intel Core i7 6700K @ 4.0 GHz.

Men, nu till frågan, kommer det fungera med både grafikkort och integrerat grafikkort samtidigt? Kommer köra med extended desktop på min andra skärm med 144:an som main skärm.

Permalänk

Varför testar du inte bara? Kan hända att du behöver in i bios och aktivera det inbyggda kortet men så jobbigt är det inte. 5 minuter sedan har du svaret.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

@jOnÄTÄn: Ska testa imorgon, hoppas att det funkar!

Permalänk
Medlem

Om du kör på integrerade grafiken lär du väl stjäla kraft från processorn, låter inte optimalt i något läge!

Permalänk
Inaktiv

@Worse: Finns det då någon annan lösning för att lösa stutters på 144hz skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Om du kör på integrerade grafiken lär du väl stjäla kraft från processorn, låter inte optimalt i något läge!

Moderna CPU:er med integrerad GPU har specifika delar av CPU:n avsatta för detta. Det handlar inte om mjukvarurendering eller liknande så tvivlar på att CPU-belastningen ökar i någon större utsträckning. Med funktionen avstängd förblir bara GPU-delen inaktiv. I vissa fall, exempelvis för video-kodning, kan man förvisso använda den integrerade GPU:n för ökad prestanda men utom det förblir den mestadels inaktiv.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q