Forumdelen sponsras av

Philips 65PUS7502/12 suddig bild vid kamrarörelser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2007

Philips 65PUS7502/12 suddig bild vid kamrarörelser

Köpte mig en Philips 65PUS7502/12. Har sedan jag fick den inte varit nöjd med bilden, det är en extrem oskärpa i bilden vid snabba rörelser. Tex när jag kollar hockey, fotboll på tv så går det inte ens utskilja siffrorna på tröjorna. Stillbilder, eller när kameramannen håller sig stilla så är det perfekt bild. Upplevde inte alls detta med min förra tv.

Funderar på om det är något fel på inställningar, men provat mig runt en hel del utan förbättring, även följt en del inställning guider men hjälper inte. Blir bilden så mycket sämre på en större tv? Kör via analog antenn med en boxer inkopplad mellan tv/uttag. Signalen ligger på runt 90%, och kvalitén på 100%.

Något tips på vad som är fel, eller är det helt enkelt så här?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Xark: Har du en "boxer" (menar du "box" eller leverantören Boxer?) som kan ange signalstyrka och kvalitet har du digital mottaganing, inte analog.

Oavsett - vad du ser beror i första hand på inställningarna i TV:n och det du observerar är typiskt för Philips idé om sanslöst mycket brusreducering och sanslöst mycket skärpefilter. På samma gång. Därför blir rörelser smetiga och när det är stilla blir det stenhård bild. Så ansikten på skådespelare kan vara släta, mjuka och nästa leraktiga i rörelse för att sedan bli rynkiga russin när de tittar stilla in i kameran. Detta blir ännu tydligare med interpoleringen påslagen.

Du behöver gå till ett bildläge som inte är lika extremt, likt Film eller Personlig och stänga av alla brusfilter och ta bort sådant som Natural Motion. De flesta Philips har ungefär samma inställningar så du kan leta fram ett gediget test av en Philipsmodell från 2016 eller 2017 och se hur de har ställt in dem för korrekt bild. Det ger ofta en idé om hur du ska ändra inställningarna.