Går det att vattenkyla Motorola 68040

Permalänk
Avstängd

Går det att vattenkyla Motorola 68040

Ni läste rätt.
Jag har en Quadra 950, som jag tänkt installera linux eller nån bsd distro på, men den väcker ju hela trapphuset så fort den startar.....
Jag trollar naturligtvis också, det jag skulle vilja ha reda på, är om det går att få den tystare genom att byta fläktar, byta nätagg är ju kört, men byta fläkt inuti nätagget borde ju gå.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur är kylningen av processorn? Byt kylpasta, kanske du hittar 25 år gammal kylpasta i värsta fall Byta fläktar och sånt bör nog gå om de använder samma standard som idag annars får du modda lite

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Själva processorn ska dra runt 4-6W vad jag kan hitta, så den lär väl inte behöva mer än kanske en liten kylfläns.

Den enda fläkten i datorn jag kan se på de bilder jag hittat är just fläkten som sitter utanpå nätagget, som enligt denna sida (se "Power Supply Fan") är en vanlig 120mm-fläkt. Däremot verkar fläkten inte använda en vanlig fläktkontakt, men det är ju bara att löda på den gamla kontakten på en ny fläkt.

Permalänk
Avstängd

Tack för länken! Det var precis en sån länk som jag försökt hitta själv, återigen, tack!

Den fläkt som sitter där, låter som en stenkross, men iochmed att jag inte hittat någonting om att man kan byta ut fläkten, så funderade jag nästan på att gräva ner burken under balkongen. (Ja, den låter SÅINIHELVETE)

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk

iom att det är en gammal cpu med under 10W kan du bara i princip modda på en modell stor kylare för nordbryggor typ skulle tippa att arean är ungefär den samma kanske något större och köra den passivt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har den ens kylfläns?

Byt fläktarna, låter de så illa så är de nog slut och kommer stanna.

Det är bara o plocka ut o kolla hålbilden och spänningen...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Har den ens kylfläns?

Byt fläktarna, låter de så illa så är de nog slut och kommer stanna.

Det är bara o plocka ut o kolla hålbilden och spänningen...

tippar den inte har några fästen för kylare öht om äns en kylare.

och har den en kylare är den troligen limmad mot cpun isf vilket var vanligt förekommande på 80-90talet när kylningskravet inte var jättenoga med den låga väremeutveckling på cpu chippen och de oftast klarade sig helt utan kylfläns.

t.ex varesig min
pentium 1

90Mhz eller 133Mhz hade i stock någon kylfläns t.ex även om fäste fanns för det på socket 7 sockeln vilket fallit ur minnet om det existerade eller ej.

var inte förrän jag skaffade en tror de va 166Mhz pentium 1 den kom med en utte putte passiv kylfläns limmad på cpu´n i princip bara en alu platta med små 2mm fåror infrästa med 2mm mellanrum.

och min 266Mhz MMX pentium var den första med aktiv kylning vilket troligen implenterats därimellan nånstans när värmeutveckligen troligen krossade 10-15W nånting sträcket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows