Bluescreen på nybyggd dator! TCPIP.SYS

Permalänk
Medlem

Bluescreen på nybyggd dator! TCPIP.SYS

Tjenare! Byggde ihop en ny dator till en kompis i förrgår och inatt skickade han att hans spel började stänga ner sig. Sen imorse när jag vaknade hade han fått en bluescreen med följande :
Stoppkod: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Vad misslyckades: tcpip.sys

Någon som råkat ut för något liknande?
Åtgärd?
Tacksam för att hjälp då jag inte är speciellt duktig på sånt här

Permalänk
Medlem

Det är nätverkskortets drivrutin (antagligen) som krånglar.
Att ses över helt enkelt, uppdatera windows, alla drivrutiner osv. Om ni använde moderkortets tillverkares supportsida för att hämta drivrutiner, kontrollera när dom kom ut och se om nätverkskortets tillverkare har nyare.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Följde dina anvisningar och det verkade funka, fram tills igår. Då hörde han av sig och sa att det hänt igen.. Jag får åka dit och kolla drivrutinerna igen. Finns där något annat jag kan göra om det inte finns några nya drivrutiner? Installera om windows? kan det vara fel på moderkortet? tacksam för din hjälp!

Permalänk
Medlem

Är det en färsk installation av Windows som ligger på datorn?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: japp, datorn är byggd och installerad med äkta Windows i januari