Du kommer att frontalkrocka. Bör du gasa, bromsa eller chansa?

Permalänk

Du kommer att frontalkrocka. Bör du gasa, bromsa eller chansa?

Dags för min andra "hypotetiskt sätt" tråd eller vad man skall kalla det.

Ni som läste min tråd om "vinner man någon i mitt senario" så sitter jag nu på bilresan hem istället.

Men, till frågeställningen.
Ponera att du kör på en lång enkelriktad enfilig väg där hastighetsbegränsningen är 80 km/h, som du kör i.
Du ser att det kommer en bil en bit framför som kör i 80 km/h. Du vet att ni om ett par sekunder kommer att frontalkrocka. Köra ner i diket är inget alternativ.
Bör du gasa mer, tvärbromsa eller ligga kvar i samma hastighet?

Funderat på detta lite och är sugen på att höra era åsikter, googlat lite lätt utan vettiga svar.

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

bromsa?!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Avstängd

Instinktivt..tvärnita och försöka vinkla smällen lite ifrån din sida och hoppas på att det är en Volvo du kör.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bromsa, sänk rörelseenergin och impulsen.

Permalänk
Medlem

Om man behöver ställa frågan, gör genpoolen en tjänst och gasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Om man behöver ställa frågan, gör genpoolen en tjänst och gasa.

Hhahahahhahaha

Permalänk
Medlem

Well om du bromsar så:
1. Du kommer smälla i en lägre hastighet.
2. Denna person kommer förhoppningsvis att få mer tid på sig att ta till sig sitt vett och återgå till sin fil om den kan eller bromsa.
Frontalkrocka med 2 fordon av energi av 160km/h är inget jag är så förtjust i att göra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad innebär chansa?
Om inte diket är ett alternativ (gissar att det är räcken på bägge sidor i ditt hypotetiska fall), vad innebär chansa?

Självklart är det bromsa. Om båda bromsar kanske ni hinner komma ner i en lite mindre dödlig hastighet. Sen är det bara att slicka det räcke som gör att du skadas minst, dvs inte mot broräcket utan isåfall mot mitträcket för att undvika att åka ner i vattnet/ravinen/stupet som gör att det finns en bro där.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag skulle bromsa ned, eftersom att om jag skulle accelerera så skulle jag addera mer kraft till den totala kollisionen vilket skulle leda till grövre skador.

OM acceleration skulle leda till att kollisionen blir mildare så måste ju ena bilen gå igenom den andra vilket är fysiskt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Finns ingen som kan med säkerhet svara på de då de helt beror på situationen, man bedömer vad som är bäst då man hamnar i den situationen, de enda man säkert kan säga är att man gör allt för att undvika frontal krocka.

Permalänk
Medlem

Bromsa och (om möjligt) vinkla bilen lite åt vänster för att utöka demoleringszonen. (såvida du inte har en passagerare i framsätet).

Dels är det bättre att krocka i 80 km/h än 160 km/h och dels får den andra personen mer tid på sig att bromsa.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Förstod att bromsa skulle bli nyckelordet nu i efterhand.
Det jag var inne på, som vi också tar in i diskutionen.
Läste på någon flashback tråd atr det var någon som bestämt antog att det är högre risk att överleva om två bilar smäller i (i detta fall) 80km/h än att en bil stod still och den andra körde i 80km/h

Så om den andra bilen inte kommer att röra bromsen, så är fortfarande bromsa det man bör göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Bromsa

Ska man börja räkna på överlevnads % så spelar det stor roll hur ny och säker (krocksäker) bil man har samt i viss grad vikt. Ny tung säker bil är såklart att föredra, möter man en full lastad lastbil är krocken nog rätt dödlig om man frontar i 80km/h

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Finns ingen som kan med säkerhet svara på de då de helt beror på situationen, man bedömer vad som är bäst då man hamnar i den situationen, de enda man säkert kan säga är att man gör allt för att undvika frontal krocka.

Hur skulle det ö.h.t. kunna vara bättre att gasa eller ligga kvar i samma hastighet, än att t.ex. bromsa?
För mig finns det bara ett alternativ och det verkar vara det uppenbara alternativet för många i tråden... BROMSA!

Skrivet av Jonathan0101:

Förstod att bromsa skulle bli nyckelordet nu i efterhand.
Det jag var inne på, som vi också tar in i diskutionen.
Läste på någon flashback tråd atr det var någon som bestämt antog att det är högre risk att överleva om två bilar smäller i (i detta fall) 80km/h än att en bil stod still och den andra körde i 80km/h

Så om den andra bilen inte kommer att röra bromsen, så är fortfarande bromsa det man bör göra?

Skickades från m.sweclockers.com

flashback

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Backa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Inaktiv

Såklart bromsa då den andra också bromsar och det kan bli en liten krockskada.

Bromsa gäller alltid under förutsättningar att den andra bromsar, man bryr sig om den andra och ens bil är mindre.

Jag misstänker det du är ute efter är fenomenet som uppstår när en karatenisse ska slå sönder en tegelsten och den misslyckas och karatenissen får skit ont, men när karatenissen lyckas så gör det ej lika ont.
Där samma sak skulle kunna åstadkommas med fordon, har man en riktig tung kan det då finnas fördelar med att ge ens fordon mer rörelseenergi? Med fördel är att ens bils front ej viker sig utan motpartens front gör det istället?

Om man kör en lastbil och gasar kanske man kan få bilen att flyga av vägen och själv klara sig bättre? Jag tänker såklart på en tom självkörande bil.

Permalänk
Avstängd

Tvärnit och vinkla bilen lite så passagerarsidan tar mer av smällen så har man nog bästa möjliga scenario för att överleva och studsar förhoppningsvis i väg från mötande bil och voltar några varv istället för att ta all energi dead on

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Pamudas: beror på ! kan va mer värt att gasa om det är så att vi säger att vi sitter i en stor ordentlig suv medans dom sitter i en låg sportbil.
skulle man då bromsa så beroende på form på bilarna så finns chansen att smällen blir värre (då merparten av bromskraften är fram och då kommer fronten på suven att peka ner en aning). medans skulle man gasa så kommer fronten att gå upp en aning vilket kan göra krocken lindrigare om mötande bilen är låg nog och har rätt form då suven med stor chans skulle kunna om inte annat bara delvis upp över den mötande bilen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

@Pamudas: beror på ! kan va mer värt att gasa om det är så att vi säger att vi sitter i en stor ordentlig suv medans dom sitter i en låg sportbil.
skulle man då bromsa så beroende på form på bilarna så finns chansen att smällen blir värre (då merparten av bromskraften är fram och då kommer fronten på suven att peka ner en aning). medans skulle man gasa så kommer fronten att gå upp en aning vilket kan göra krocken lindrigare om mötande bilen är låg nog och har rätt form då suven med stor chans skulle kunna om inte annat bara delvis upp över den mötande bilen.

Precis, jag vill minnas min körskollärare sa detta på en lektion.

Det är många faktorer som spelar in, vad det är för diken etc. Eller är man på en bro?
Om man däremot säger att det finns människor i den andra bilen och man har empati, så är hela frågan milt sagt idiotisk. Då väl ingen tror att alla klarar sig bättre om man ökar farten?

Permalänk
Medlem

Klart man hoppar ur i farten och gör en combat roll. Nemas problemas. Är man långt från civilisationen tar man delarna som är kvar från smällen och bygger en trike och kör vidare.

Permalänk
Skrivet av olga32:

Backa.

Skickades från m.sweclockers.com

bästa svaret,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Förstod att bromsa skulle bli nyckelordet nu i efterhand.
Det jag var inne på, som vi också tar in i diskutionen.
Läste på någon flashback tråd atr det var någon som bestämt antog att det är högre risk att överleva om två bilar smäller i (i detta fall) 80km/h än att en bil stod still och den andra körde i 80km/h

Så om den andra bilen inte kommer att röra bromsen, så är fortfarande bromsa det man bör göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle bromsat, dra handbroms och försöka få så bra vinkel som möjligt mot den andra bilen.
Är jag själv i bilen hade jag dessutom försökt få andra bilen på passagerarsidan av mig.
Hur långt fram ser man mötande bilen? Hinner man få i backen och backa så minskar energin ännu mindre

Mythbusters har gjort lite test på detta, två bilar med samma massa och fart som frontalkrockar motsvarar en bil i samma fart och massa som krockar in i en bergvägg.

Rent logiskt borde en sakta körandes bil och en snabbt körandes bil göra att energin i krocken bli mindre.

https://mythresults.com/mythssion-control

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag chansar, vet inte vad det innebär; men det låter spännande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

@Pamudas: beror på ! kan va mer värt att gasa om det är så att vi säger att vi sitter i en stor ordentlig suv medans dom sitter i en låg sportbil.
skulle man då bromsa så beroende på form på bilarna så finns chansen att smällen blir värre (då merparten av bromskraften är fram och då kommer fronten på suven att peka ner en aning). medans skulle man gasa så kommer fronten att gå upp en aning vilket kan göra krocken lindrigare om mötande bilen är låg nog och har rätt form då suven med stor chans skulle kunna om inte annat bara delvis upp över den mötande bilen.

Du menar då att du hoppas att du kommer hoppa över den andra bilen på något sätt? Om man nu struntar fullständigt i den etiska aspekten och vad som händer med de i den andra bilen skulle jag tro att det ganska troligt att du då istället kommer att välta bilen och börja rulla eller till och med volta istället.

Undrar vad det här var för fråga egentligen och varför det någonsin skulle vara logiskt att gasa i en sådan situation. Att bromsa och minska energierna som är inblandade är det enda logiska alternativet.

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett en lång enkelriktad landsväg. Enkelriktat är väl bara inne i stan där det knappast är 80km/h.

Men bromsa köra åt sidan/diket är väl givet.

Eller så kan man ju göra som Knight Rider:

Permalänk
Medlem

Du vet att bilen som har den högsta hastigheten vid krocken kommer ta minst skada, den som har minst fart kommer få ta den största G kraften vid krocken, men visserligen bromsar båda så blir ju impackten mindre, men resultatet blir dessamma den som har lägst hastighet kommer få smaka på den största G kraften av de båda.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: mer köra över, och självklart förstår jag vad du menar men allt beror på modell av bilar osv osv!

sen vet jag att min teori är extremt långsökt men samtidigt så i just det fallet så finns det ändå en chans att det skulle vara det som skulle göra minst skada på den mötande bilen.

det jag ville komma fram till va bara att det finns tillfälle då det skulle kunna vara ett bättre alternativ att gasa än att bromsa. även om det är långsökt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag chansar, vet inte vad det innebär; men det låter spännande.

Skicka i handbromsen, vända bilen i farten och bli påkörd bakifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur skulle det ö.h.t. kunna vara bättre att gasa eller ligga kvar i samma hastighet, än att t.ex. bromsa?
För mig finns det bara ett alternativ och det verkar vara det uppenbara alternativet för många i tråden... BROMSA!

flashback

Om man snackar verkliga situationer så finns de förmodligen ett antal alternativ där man kan undvika att fronta, men de är ju i verkligheten inte nån korkad fråga på ett forum som har datorer och teknik som huvudämne. Har kört bil i 38 år med mellan 5 och 10k om året och finns lägen då jag gasat i stället för bromsat för att undvika att krocka. När hjärnan har bestämt att man kommer att krocka så då gör man de, för då har man slutat se alternativen.