Forumdelen sponsras av

AOC AGON AG352UCG Ultrawide - Mycket tearing?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2017

AOC AGON AG352UCG Ultrawide - Mycket tearing?

Hej!

Köpte mig nyligen en ultrawide från AOC, modellen AG352UCG, från komplett på deras mellandagsrea. Skärmen är nu installerad och jag har spelat ca 20 timmar på den, men jag märker något som inte (enligt mig) verkar stå rätt till.

Skärmen är en 3440x1440p med 100Hz och G-Sync, men trots att G-Syncen är aktiverad märker jag (extremt) mycket tearing i övre delen av skärmen. Jag gick från en 1080p 144Hz skärm, och på den märkte jag aldrig någon tearing och den hade ett fantastiskt flyt, något som jag inte heller märker från min nya skärm. Något jag också kan nämna är att jag märker flicker på skärmen när G-Sync är aktiverat, något jag sett andra haft problem med.

Jag har provat cappa FPS på 100, aktiverat v-sync och stängt av v-sync, inget verkar ge mig det flytet och den "otearade"-spelupplevelse jag brukade ha på min gamla skärm.

Tror ni att det bara är jag som är petig eller är det faktiskt något som inte stämmer? Någon som har haft liknande problem och som har en lösning?

Mvh,
Gustav

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Har du ställt in den på 100Hz?

Jag frågar eftersom jag hade samma problem med min freesync monitor. Jag glömde att sätta den till 144hz under monitor. Den stod på 60hz.

Asus P9X79 | Xeon 2680v2@3.5Ghz | X61 Kraken | 16gb Corsair Dominator | 2x Intel 520 240gb RAID0 | ASUS Xonar Essence STX | R9 Nano

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Gurraahh:

Hej!

Köpte mig nyligen en ultrawide från AOC, modellen AG352UCG, från komplett på deras mellandagsrea. Skärmen är nu installerad och jag har spelat ca 20 timmar på den, men jag märker något som inte (enligt mig) verkar stå rätt till.

Skärmen är en 3440x1440p med 100Hz och G-Sync, men trots att G-Syncen är aktiverad märker jag (extremt) mycket tearing i övre delen av skärmen. Jag gick från en 1080p 144Hz skärm, och på den märkte jag aldrig någon tearing och den hade ett fantastiskt flyt, något som jag inte heller märker från min nya skärm. Något jag också kan nämna är att jag märker flicker på skärmen när G-Sync är aktiverat, något jag sett andra haft problem med.

Jag har provat cappa FPS på 100, aktiverat v-sync och stängt av v-sync, inget verkar ge mig det flytet och den "otearade"-spelupplevelse jag brukade ha på min gamla skärm.

Tror ni att det bara är jag som är petig eller är det faktiskt något som inte stämmer? Någon som har haft liknande problem och som har en lösning?

Mvh,
Gustav

Jag hade också tearing på övre delen av AG352UCG, trodde det var standard att Gsync inte tog bort all tearing.

Något skräp

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Gurraahh:

Hej!

Köpte mig nyligen en ultrawide från AOC, modellen AG352UCG, från komplett på deras mellandagsrea. Skärmen är nu installerad och jag har spelat ca 20 timmar på den, men jag märker något som inte (enligt mig) verkar stå rätt till.

Skärmen är en 3440x1440p med 100Hz och G-Sync, men trots att G-Syncen är aktiverad märker jag (extremt) mycket tearing i övre delen av skärmen. Jag gick från en 1080p 144Hz skärm, och på den märkte jag aldrig någon tearing och den hade ett fantastiskt flyt, något som jag inte heller märker från min nya skärm. Något jag också kan nämna är att jag märker flicker på skärmen när G-Sync är aktiverat, något jag sett andra haft problem med.

Jag har provat cappa FPS på 100, aktiverat v-sync och stängt av v-sync, inget verkar ge mig det flytet och den "otearade"-spelupplevelse jag brukade ha på min gamla skärm.

Tror ni att det bara är jag som är petig eller är det faktiskt något som inte stämmer? Någon som har haft liknande problem och som har en lösning?

Mvh,
Gustav

Vilken FPS ligger du kring när det är som mest tearing?

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Gurraahh: En skärm orsakar inte tearing, om det nu inte skulle vara något fabrikationsfel på den.

Tearing orsakas av en kombination av mjukvara och grafikkort som du redan är inne på. Av ditt inlägg ser jag inte vilket grafikkort du har, men att gå från 1920x1080 till 3440x1440 är 2,4 ggr fler pixlar. Så beroende på grafikkort, minne och spel kan du räkna med att du får just minst 2,4 ggr lägre fps i spelen. Har du tidigare då legat på 72 fps med v-sync och upplevt ett flyt är du nu kanske nere på runt 30 fps och därmed tröskeln för när G-Sync fungerar.

Det brukar finns fps-räknare i G-Sync-skärmarna (mins inte om din har det) och du kan använda verktyg likt FRAPS för att spåra vilken bildfrekvens du uppnår i spelen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2017

@Laxpudding:

Tack för svar!

Ursäkta, det är såklart mycket relevant att nämna; Jag sitter på ett GTX 1080.
I spel som CSGO (vilket jag vet inte nya skärmen är optimal för) och Payday 2 upplever jag mycket tearing, har provat aty stänga av och på V-sync och att cappa min FPS, utan resultat. Min FPS ligger i cs på ca 300 och på Payday lite över 100.

I the Witcher 3 däremot har jag (ännu) inte märkt någon tearing alls, kring 80 fps.

Tror du utifrån detta att det rör sig om produktionsfel eller kass programvara/optimering?

Mvh Gustav

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2017

@Korgan:

Hej! Skärmen är satt till 100Hz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2017

@Lodisen:

Tråkigt... Kanske är något man får nöja sig med :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2017

@Dinoman:

Värst är det på payday när jag ligger kring 100 konstigt nog, cs kring 300 är också rätt illa.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Gurraahh:

I spel som CSGO (vilket jag vet inte nya skärmen är optimal för) och Payday 2 upplever jag mycket tearing, har provat aty stänga av och på V-sync och att cappa min FPS, utan resultat. Min FPS ligger i cs på ca 300 och på Payday lite över 100.

Då ligger du högre än skärmens frekvens, ovanför G-Sync-spannet och därför, beroende på kombination av inställningar får du tearing. När du kör witcher på 80 fps ligger du inom G-Sync-spannet och då blir det just G-Sync aktiverat och tearingfritt med flyt.

Det finns lite olika strategier här beroende på vad man vill uppnå. En del sätter en limit på att inte köra mer än 97 fps (maxgräns -3) för att undvika den här typen av problem. Andra väljer att då stänga av G-Sync helt och bara köra traditionellt eftersom renderingsfrekvens och koordination är det viktigaste.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Det som Thomas nämnde vill jag komplettera med att du kan sätta på frame limit i spelet till "display based" om det finns. Kanske finns i nvidia inställningarna?
Detta kör jag på Overwatch och har helt tearing fri upplevelse i 144Hz/fps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av HappyPie:

Det som Thomas nämnde vill jag komplettera med att du kan sätta på frame limit i spelet till "display based" om det finns. Kanske finns i nvidia inställningarna?
Detta kör jag på Overwatch och har helt tearing fri upplevelse i 144Hz/fps

Problemet som kan uppstå när du begränsar FPSen efter Hz är att FPSen ibland kan kliva över tex 144fps i ditt fall och på så sätt kommer g-syncen gå "out of range" därav sätter man frame limit 2-3 fps lägre precis som laxpudding beskrev för att slippa input lag.

Jag hade liknande problem som TS innan jag begränsade FPSen en bit under skärmens Hz

Jag läste igenom denna för att få lite mer kött på benen angående optimala inställningar för g-sync: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2008

Testa att inte använda G-Sync i de spel som håller sig över 100fps. I Payday kanske det fungerar bättre att använda "Adaptive" sync istället i NVidias kontrollpanel för det spelet.

I CS:GO borde du också testa stänga av G-Sync.

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

@Gurraahh: Mitt tips är att du stänger av G-sync i dessa titlarna och använder dig av adaptive sync i Nvidia kontrollpanel istället. T.ex. CS med 300 FPS är rätt meningslöst att köra med G-sync.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av kempa:

Problemet som kan uppstå när du begränsar FPSen efter Hz är att FPSen ibland kan kliva över tex 144fps i ditt fall och på så sätt kommer g-syncen gå "out of range" därav sätter man frame limit 2-3 fps lägre precis som laxpudding beskrev för att slippa input lag.

Jag hade liknande problem som TS innan jag begränsade FPSen en bit under skärmens Hz

Jag läste igenom denna för att få lite mer kött på benen angående optimala inställningar för g-sync: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Är detta applicerbart även på Freesync? Alltså att man gärna kan lägga sig någon fps under?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Laxpudding:

Då ligger du högre än skärmens frekvens, ovanför G-Sync-spannet och därför, beroende på kombination av inställningar får du tearing. När du kör witcher på 80 fps ligger du inom G-Sync-spannet och då blir det just G-Sync aktiverat och tearingfritt med flyt.

Det finns lite olika strategier här beroende på vad man vill uppnå. En del sätter en limit på att inte köra mer än 97 fps (maxgräns -3) för att undvika den här typen av problem. Andra väljer att då stänga av G-Sync helt och bara köra traditionellt eftersom renderingsfrekvens och koordination är det viktigaste.

Skrivet av HappyPie:

Det som Thomas nämnde vill jag komplettera med att du kan sätta på frame limit i spelet till "display based" om det finns. Kanske finns i nvidia inställningarna?
Detta kör jag på Overwatch och har helt tearing fri upplevelse i 144Hz/fps

Skrivet av kempa:

Problemet som kan uppstå när du begränsar FPSen efter Hz är att FPSen ibland kan kliva över tex 144fps i ditt fall och på så sätt kommer g-syncen gå "out of range" därav sätter man frame limit 2-3 fps lägre precis som laxpudding beskrev för att slippa input lag.

Jag hade liknande problem som TS innan jag begränsade FPSen en bit under skärmens Hz

Jag läste igenom denna för att få lite mer kött på benen angående optimala inställningar för g-sync: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Skrivet av Joppis:

Testa att inte använda G-Sync i de spel som håller sig över 100fps. I Payday kanske det fungerar bättre att använda "Adaptive" sync istället i NVidias kontrollpanel för det spelet.

I CS:GO borde du också testa stänga av G-Sync.

Skrivet av Dinoman:

@Gurraahh: Mitt tips är att du stänger av G-sync i dessa titlarna och använder dig av adaptive sync i Nvidia kontrollpanel istället. T.ex. CS med 300 FPS är rätt meningslöst att köra med G-sync.

Skrivet av Gurraahh:

Hade helt glömt bort att g-sync endast fungerade inom ett visst frekvensspann, efter att ha begränsat spelen till en Fps under 100 fungerar skärmen utmärkt! Tack för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Specias:

Är detta applicerbart även på Freesync? Alltså att man gärna kan lägga sig någon fps under?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag törs inte svara helt säkert på det men det borde ju även gälla freesync då syftet med dom båda är detsamma.