Varför släpps det enbart VR optimerade versioner av befintliga spel?

Permalänk
Medlem

Varför släpps det enbart VR optimerade versioner av befintliga spel?

Hur mycket extra jobb vore det om man säg i ett hyfsat tidigt stadie bestämmer sig för att säg far cry 5 ska släppas både i VR och på 2D skärm men enbart de reguljära mus/tangentbord/gamepad kombinationerna kommer stödjas. Inga specifika optimeringar för VR annat än att 3D grafiken kommer fungera men det är exakt samma lir bara med vr läge och 2D läge. Finns i diverse racinglir redan.

Känns ju som att detta inte borde va någon jätteinvestering men de kan sälja vr stöd som dlc och ta extra betalt för det. Vilket en som en själv kommer kunna tänka mig göra om det är bra nog eller ha de som försäljningsargument helt enkelt för att få folk att köpa liren?

Jag kan inte va ensam om att ha 0,0 % problem med rörelseschemat för traditionella fps så länge jag är sittandes och känner jag är förankrad i stolen.

Jag är less på att sitta som nu med Prey och fy fan tänk om jag kunnat lira detta i VR! Hur bra än jag gillar min 35" ultrawide eller 55" oled så är de inte samma som mother 0.9 (alien isolation)

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag antar att dem inte vågar satsa pengar på en okänd titel till en konsol som nästan ingen har då jag skulle gissa det är säkert dubbelt så dyrt att göra ett AAA spel i vr med flera val av rörelse sätt osv och då känner dom att dem han göra en mer exakt gissning på hur många som kommer handla spelet om dem kan basera det på hur populärt det var på PC.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Tror du missförstod de skulle alltså inte göra adaptioner av ex fallout 4 och ödsla tid på stöd för rörelsekontroller eller strypa din rörelsefrihet som i fallout 4 vr utan bara släppa stöd rakt av helt utan vr optimeringar utanför grafiken. Det finns ju vorpx versioner som gör detta av ex fallout 4.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Låter som en dålig VR-upplevelse. Hur spelar du VR FPS med mus och tangentbord? Ser du dig omkring med musen? Vad händer isf om du ser dig omkring med huvudet? Nä, det tror jag snarare skadar det redan ej fantastiska VR-ryktet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Stora grundproblemet tror jag fortfarande är åksjukan och varianter av. De vågar inte släppa ett stöd för något där en stor del av spelarna som köper spelet pga VR-stödet blir illamående och därmed arga över att ha köpt något de inte kan använda.

Det finns ju annat som även förstärker åksjukeproblemet.. Tex använder många av Far cry spelen väldigt mycket sekvenser där man är fast i första personssperspektiv men kameran och en rörelser styrs utom din kontroll. (tex in och ut ur fordon, små storysekvenser när man går in i nått hus och får en briefing osv) ... och om man inte blir åksjuk av vanlig FSP-styrning VR så lär man bli det när ens vy swishar runt utan att man kan styra den själv.

Och även andra sätt att visa mellansekvenser är svårt att få till på ett bra sätt. Det blir ganska paj i tex Doom 3 om du provat

Och det är nog mer att tänka på när det gäller VR-stöd än man först tror. Jag tror många spel småfuskar med 3d-effekter på ett sätt som inte märks förrän man har riktig 3d-vy. (hade inte tex Skyrim problem med detta i tidiga VR-konverteringar vill jag minnas?)

Prestanda tror jag är nästa stora stöttesten. Vanliga spel är inte optimerade för att hålla 90fps med lagom mycket godis, och det är nog svårare än man först kan tro att få till inställningarna så de flyter konsekvent bra.

Kontroller har tagits upp redan, men det är en viktig grej att få till som måste funka bra, som säkert också tar lite mer tid än man tror.
...
Det är nog för mycket jobb till för mycket risk, till för liten vinst, för att de större ska våga ta chansen än... Förutom de få speltyper där VR verkar ha mindre åksjukeproblem (och spelarna en högre benägenhet att lägga ner dyra pengar på gadgets ) så som bilspel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Låter som en dålig VR-upplevelse. Hur spelar du VR FPS med mus och tangentbord? Ser du dig omkring med musen? Vad händer isf om du ser dig omkring med huvudet? Nä, det tror jag snarare skadar det redan ej fantastiska VR-ryktet.

I vorpx adaptionerna av Fallout 4 och Far Cry 4 så är headtrackingen länkad till siktet. Så crosshair är alltid dit man tittar. Fungerar bra även om det alltid känns konstigt att kunna sikta med huvudet. Men det är extremt precis. Ideala är att man har en funktion som i de lir som stödjer trackir där man kan separera huvudet ned någon kortkommando då att alltid ha aiming down the sight är standard läge för de flesta panga lir

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x