Stora grundproblemet tror jag fortfarande är åksjukan och varianter av. De vågar inte släppa ett stöd för något där en stor del av spelarna som köper spelet pga VR-stödet blir illamående och därmed arga över att ha köpt något de inte kan använda.
Det finns ju annat som även förstärker åksjukeproblemet.. Tex använder många av Far cry spelen väldigt mycket sekvenser där man är fast i första personssperspektiv men kameran och en rörelser styrs utom din kontroll. (tex in och ut ur fordon, små storysekvenser när man går in i nått hus och får en briefing osv) ... och om man inte blir åksjuk av vanlig FSP-styrning VR så lär man bli det när ens vy swishar runt utan att man kan styra den själv.
Och även andra sätt att visa mellansekvenser är svårt att få till på ett bra sätt. Det blir ganska paj i tex Doom 3 om du provat
Och det är nog mer att tänka på när det gäller VR-stöd än man först tror. Jag tror många spel småfuskar med 3d-effekter på ett sätt som inte märks förrän man har riktig 3d-vy. (hade inte tex Skyrim problem med detta i tidiga VR-konverteringar vill jag minnas?)
Prestanda tror jag är nästa stora stöttesten. Vanliga spel är inte optimerade för att hålla 90fps med lagom mycket godis, och det är nog svårare än man först kan tro att få till inställningarna så de flyter konsekvent bra.
Kontroller har tagits upp redan, men det är en viktig grej att få till som måste funka bra, som säkert också tar lite mer tid än man tror.
...
Det är nog för mycket jobb till för mycket risk, till för liten vinst, för att de större ska våga ta chansen än... Förutom de få speltyper där VR verkar ha mindre åksjukeproblem (och spelarna en högre benägenhet att lägga ner dyra pengar på gadgets ) så som bilspel.