Är det bara spel via tjänster som gäller nu för tiden?

Permalänk

Är det bara spel via tjänster som gäller nu för tiden?

Är en gammal (nåja) man som inte spelat mycket sen Amigans tid i slutet på 80-talet, och är inte helt med i matchen just nu.
Är köp av spel från Steam, UPlay, Origin, GoG det enda som gäller numera?
Eller, eftersom jag ser spel i hyllorna i spelbutikerna så förekommer ju fysiska spel uppenbarligen.

Frågan är då, vilka pros and cons finns på ”tjänst” kontra ”fysiskt”?

Om man använder tjänst, kan ett spel spelas på vilken som helst av våra datorer då (fast bara på en i taget inser jag).
Är någon tjänst bäst, eller använder man sig av alla?
På GoGs sajt verkade de slå lite på trumman för att man ”äger” det köpta spelet. Hur skiljer sig det i praktiken gentemot andra tjänster?

Många frågor, men jag vill veta Så mycket som möjligt om något innan jag ger mig in i det...

/GC

Permalänk
Medlem

Gäller att hålla tungan rätt i mun här. Många fysiska spel kräver ändå ett konto eller att de ska användas genom en tjänst, vilket i praktiken betyder att du ändå inte äger det eller kan sälja det, eftersom spelets nyckel behöver knytas till ett personligt konto.

GoGs tjänst är mest praktisk, du behöver den inte för att spela spelen. Många spel som du kan köpa via humble bundle kommer DRM-fria, du laddar hem en fil och är inte beroende av en tjänst.

Pros med en tjänst:
Spelen patchas och installeras automatiskt, du behöver inte hålla koll på cd-nycklar eller dylikt.
Tjänsten kan ofta även komma ihåg dina spelinställningar, save games eller dylikt vilket är trevligt om du ominstallerar eller byter dator.
Du kan se vad dina vänner spelar och ofta enkelt hoppa in i deras spel
På steam kan man välja att kolla på vad en kompis spelar, även om personen inte satt på en publik stream. Något jag tycker är småkul om jag vill få känn på hur ett spel är.

Cons med tjänst:
När din uppkoppling strular är det inte nödvändigtvis att det fungerar att spela single player-spel offline, om du inte satt den i offline-länge först.
Du kan inte sälja dina spel, såvida du inte vill sälja hela ditt konto, något som normalt bryter mot avtalet.

Vilken man använder sig av?
Steam är störst, så det mesta finns dit.
EA släpper bara sina spel på origin nu för tiden, samma sak med Ubisoft, de använder bara UPlay.
GOG packeterar om många äldre spel så de ska fungera på nya datorer, således finns GOG-spelen bara där.

För egen del använder jag bara steam aktivt. Origin och UPlay är något jag irriterat startar för att jag är så illa tvungen.
GOG har jag kört utan tjänsten, då jag känt att jag inte vill ha ännu mer tjänster i min dator och för att det är ett alternativ!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Sötast

Steam är guds gåva till gaming, typ.

Alla spel på ett stället (kan även adda spel som inte är installerat via steam)
Sköter all patchning, bara att spela och se glad ut
Dina vänner finns här, hoppa in i deras game med ett klick, eller titta på dem när de spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Är en gammal (nåja) man som inte spelat mycket sen Amigans tid i slutet på 80-talet, och är inte helt med i matchen just nu.
Är köp av spel från Steam, UPlay, Origin, GoG det enda som gäller numera?
Eller, eftersom jag ser spel i hyllorna i spelbutikerna så förekommer ju fysiska spel uppenbarligen.

Ja
Många "fysiska" spel som du köper kräver trotts allt en speltjänst där man knyter spelet.

Skrivet av GeorgeCostanza:

Frågan är då, vilka pros and cons finns på ”tjänst” kontra ”fysiskt”?

Fördelar är att man kommer åt sina spel var man än är så länge man loggar in på sitt konto, måste man formatera sin dator kan man enkelt ladda ner sitt spel igen när man installerat speltjänsten och loggat in.
Inga direkta nackdelar, skulle isf vara att om uppkopplingen försvinner är man hänvisad till de spelen som är installerade och har ett offline läge.
En annan nackedel kan vara att man blir hänvisad till olika speltjänster beroende på vilket/vilka spel man vill åt.

Skrivet av GeorgeCostanza:

Om man använder tjänst, kan ett spel spelas på vilken som helst av våra datorer då (fast bara på en i taget inser jag).
Är någon tjänst bäst, eller använder man sig av alla?
På GoGs sajt verkade de slå lite på trumman för att man ”äger” det köpta spelet. Hur skiljer sig det i praktiken gentemot andra tjänster?

Många frågor, men jag vill veta Så mycket som möjligt om något innan jag ger mig in i det...

/GC

Om man loggar in på samma konto så funkar det på vilken dator som helst, Steam skall väl ha ett läge där man kan dela olika spel med familjen.
http://store.steampowered.com/promotion/familysharing?l=swedi...

Steam är den som är störst, bäst är upp till var och en.

Permalänk

Tackar för svar.
Gäller det för alla tjänster att det går att spela på olika datorer, som även sitter på olika nät, bara man har sina inloggningsuppgifter?
Barnen bor hälften hos mig och hälften hos mitt ex, så det vore ju en grymt bra finess.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Tackar för svar.
Gäller det för alla tjänster att det går att spela på olika datorer, som även sitter på olika nät, bara man har sina inloggningsuppgifter?
Barnen bor hälften hos mig och hälften hos mitt ex, så det vore ju en grymt bra finess.

/GC

Jajamen, du kan installera spelet på hur många enheter du vill, men bara vara inloggad på ett ställe åt gången. Så vill mer än en person åt gången spela krävs två konton och troligtvis två spel köpas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850