[Scratch] Vattenkylt mITX scratchbygge med 360mm rad, Färdigt!

Permalänk

[Scratch] Vattenkylt mITX scratchbygge med 360mm rad, Färdigt!

Hej på er!

Tänkte visa mitt bygge, en vattenkyld burk i SFF storlek. Lådan kommer hamna runt 16,5 liter och innehålla mITX bärda, fullstort grafikkort, SFX nätdel och så ett custom vattenkylningssytem med en 360mm radiator.

Nedan följer lite renderingar på mitt tänkta bygge.

Reservoaren är inte färdig design på men vet inte exakta mått på pump därför kommer den senare.

Då jag tidigare ställde frågor om jag skulle tänka på något har jag valt att spar det nedan. Detta är tredje revisionen som internet får se, finns ett gäng innan

MK2

Planerar ett mITX bygge, fullt vattenkylt. Mitt mål är att få in en 360mm radiator, fullstort grafikkort och en SFX-L nätdel.
Min fråga till er som gjort ett par byggen, innan jag börjar bygga, har jag missat något vitalt? Är det något som man "ska" ha med eller som nu funderar på hur jag har tänkt?
Alla hål är inte gjorda för vattenkylning och kablarna, tänker att jag löser det när jag har allt i mina händer. Saknar också PCIe riser kabel och mått till dessa, kan ställa till det framöver.

Observera att jag har lånat alla 3d modeller på komponenter för att se hur saker passar. Pump/res kompon är på bilden en DDC men jag kommer köra på en EK-XRES 100 SPC-60 MX.

Här kommer lite snabba renderings skisser som ni gärna får titta på och kritisera. Önskar ni 3d filer kan jag tillhandahålla dessa också

Gjorde lite ändringar så att det går åt mindre material, blir mindre sågning samt att jag har någon stans att sätta en 2.5" SSD. Designen är i mina ögon mer eller mindre klar och jag ska slänga ut lite offerter på material.

Dold text

MK1

Dold text

Tack på förhand,

Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Påminner lite om Phanteks Evolv Shift X.

Kör hårt! Inget onödigt utrymme här inte.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av FZL:

Påminner lite om Phanteks Evolv Shift X.

Kör hårt! Inget onödigt utrymme här inte.

Det är helt klart en inspirationskälla, den och Louqe Ghost S1. Evolv är lite väl högt bara tycker jag.
Jag hoppas att allt jag vill få med ska få plats i lådan, kom precis på att jag inte riktigt vet var SSDn ska sitta

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Det är helt klart en inspirationskälla, den och Louqe Ghost S1. Evolv är lite väl högt bara tycker jag.
Jag hoppas att allt jag vill få med ska få plats i lådan, kom precis på att jag inte riktigt vet var SSDn ska sitta

/S

Kör ett mITX mobo med m2? då slipper du fundera på färre sladdar också

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Skrivet av Neomeow:

Kör ett mITX mobo med m2? då slipper du fundera på färre sladdar också

Kommer bli ett sådant men för att hålla lagom budget får jag börja med en SSD jag redan har.
Samma sak med radiatorn, hade kunna köpa en 30mm tjock för att göra lådan 17mm grundare. Men tyvärr växer ju inte pengarna på träd

Får dock fundera på SSDn ett varv till, har inte varit ett alternativ ännu men det låter ju väldigt trevligt att slippa se den och alla kablar.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

En liten detalj jag märkte. Det där expansionskortet på moderkortet ser ut att blockera rätt mycket för kylningen.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

En liten detalj jag märkte. Det där expansionskortet på moderkortet ser ut att blockera rätt mycket för kylningen.

Det stämmer, tanken är att köra på ett annat moderkort som inte har det expansionskort. Mer eller mindre all hårdvara som är på bilderna är endast till för att se hur allt ska passa.
Tack för tanken!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Uppdaterade med nya bilder och delvis ny desig. Ska försöka få tag på leverantörer av material så jag kan komma igån med bygget snarast!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Fill port?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser ju het ok, lite väl stort.

Sen undrar jag varför folk som gör egna system från scratch inte gör egna kylare. Så avancerat är det inte och kan man inte så finns det många som kan göra det på beställning för ett one off system.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DST:

Ser ju het ok, lite väl stort.

Sen undrar jag varför folk som gör egna system från scratch inte gör egna kylare. Så avancerat är det inte och kan man inte så finns det många som kan göra det på beställning för ett one off system.

Det är riktigt svårt att göra bra vattenblock. CPU-block är väl enklast att göra för kontaktyta men svårast för prestanda. MR3D gjorde ett par stycken egna och även om de var relativt bra hade de inte i närheten samma prestanda som ett färdigt. Jag gillar scratchbyggen, allt behöver inte vara från scratch för det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är riktigt svårt att göra bra vattenblock. CPU-block är väl enklast att göra för kontaktyta men svårast för prestanda. MR3D gjorde ett par stycken egna och även om de var relativt bra hade de inte i närheten samma prestanda som ett färdigt. Jag gillar scratchbyggen, allt behöver inte vara från scratch för det.

Inte blocken jag menar utan radiatorer. Jag tycker om din idé om att du har kylaren som en del utav chassit och har själv funderat på något liknande dock vill jag att kylaren följer chassits linjer så att säga. Dvs att radiotorn kanske skulle sträcka sig från botten sen gå över till frontpanelen och sen gå över till att vara en del av ovansidan. Vattenblock är rätt simpla, går att csn fräsa på en dag, men kylare, spec one off kräver ju mer manuellt hantarbete där man ska göra två sidor som ska anslutas med smala kanaler och där man löder på flänsarna.

för ett tag sen var jag med i ett community där vi beställde custom "one off" kylare från kina fast till en motorcykel och det gick på ett tot av 2.5Kkr så jag tror att möjligheten finns där om man skulle göra ett projekt som du designar och gör helt från scratch och ändå inte vill göra egen radiator.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

Ser ju het ok, lite väl stort.

Sen undrar jag varför folk som gör egna system från scratch inte gör egna kylare. Så avancerat är det inte och kan man inte så finns det många som kan göra det på beställning för ett one off system.

Kul att det ser ok ut! Att det är "lite väl stort" slog helt slint i huvudet på mig. Ligger nu på ett hotell i franska alperna och tänker på hur jag ska konstruera lådan samtidigt som jag parerar snövallar på skidor. Har en tanke på hur jag ska kunna göra den mindre, måste bara komma hem till datorn.

@Findecanor
Kommer ny design, igen, där jag tänkt om med upplägg på vattenkylningen!

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Update 1: Material och hårdvara

Sådär, en liten updatering.
Har tagit ett tag att få tag på material men nu är det mesta här. Saknar fortfarande PSU, pump och material till reservoar.

Det jag fått hem är aluminiumprofil till skelettet.

Det är 2mm aluminium som jag ska såga ut hål i. jag vill såga själv för att det ska kännas som att det är jag som gjort det, inte något jag beställt och satt ihop.

Har också fått hem PCI-e raiser från Li-Heat och materinal till mina custom kablar.

Hårdvara! Ett Asus Z370-I, Intel 8700k och 16GB Corsair 3000MHz minne.

Provkör med luft för att slippa riva vattenloopen.

Bild på grafikkortet som ska in i burken ett 1070 från MSI. Har upptäckt att det kommer bli löjligt trångt. Köpte EK-FC Terminal Rotary för att få plats med slangarna men det får fortfarande inte plats utan att kapa i IO plåten på grafikkortet. Får se hur jag löser det framåt.

Kommer lite sporadiska uppdateringar, måste fortfarande fixa lite verktyg för att kunna såga i aluminiumet och det där livet man har ska ju också fungera

Tack för att du tittat!

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Så då har jag börjat att bearbeta plåtarna.

Jag började med att täcka plåtarna med maskeringstejp för att ha något att rita på och för att skydda plåten så gott det går för att repas av sina egna spånor när jag sågar med sticksågen.

Sedan ritade jag ut konturer vart jag skulle såga och markerade vart jag skulle borra i hörnen för att få ner bladet till sticksågen.

Markerar med körnare vart jag ska borra för att borren inte ska ”vandra”. Förborrade sedan med 3mm borr innan jag borrade upp med stegborr till 10mm.

Stegborr in action

Jag sågar med sticksåg efter linjen då det gick väldigt smidigt. Stödjer alltså inte sågen mot något rakt för att få ett garanterat rakt snitt, måste fila i vilket fall som. Använde T-röd som kylning och kör med hög hastighet på både matning och sågen.
Utsågningen överst på detaljen är för PCI-E raiser till grafikkortet.

Efteråt så filar jag det sista ner till min linje och för att få bort den ojämna ytan från sågen. Försöker också se till att så mycket som möjligt av ytan filas samtidigt för att få en så rak linje som möjligt.

Filad och redo för borrning av hål till distanser.

Testade att borra ett hål som prov i en bit spill och använde en distans att gänga med. Fungerade utmärkt att borr 3mm och distans som gängtapp.

Monterar plåten med distanser på ett gammalt moderkort för att se om mina mätningar och hål stämde, ser bra ut.

Plåten som ska sitta i fronten fick samma behandling som plåten till moderkortet. Maskering, markering av linjer att såga efter, håltagning, sågning och filning.
Notera här att jag har en skiva som stöd under plåten och klämmer fast plåten med tvingar hela tiden när jag sågar och borrar för att den inte ska bli skev och inte vibrera när man sågar.

Hål för IO panel, får samma behandling den också ☺

Då mäta är lagom kul och tolerans på lådan är mindre viktig så skrev jag ut baksidan i skala 1:1 för att sedan tejpa på plåtbiten. Notera att jag har markerat centrum på hålen för att kunna borra efter dessa. Då slipper jag såga den lilla radien på 6mm vilket är svårt med de sågblad jag har.

Borrar de hål som sedan hålsågen borrar efter.

Första motgången. Då mitt borrmaskinstativ inte räckte till alla hål så borrade jag på frihand. Tryckte för mycket då mitt billiga skitborr inte borrade ordentligt och det billiga skitborret gick av. Vilket resulterade i att det blev ett märke i metallen. Får försöka slipa och maskera bort så mycket som möjligt i den färdiga produkten.

Sen har jag stegborrat ur allt till 12mm diameter och ska ge mig i kast med att såga och fila det till helgen. Testar också hur moderkortsplåten ser ut i ”lådan”

Bjuder på två snabba bilder på mitt stökiga skrivbord och lite hårdvara som dök upp förra veckan.

En stycken pump.

Sötaste PSU jag sett ☺

Nästa steg är att såga och fila i ”skelettet”. Sen måste jag börja tillverka hållare för raiser till grafikkort och fixa utskärning GPU ska sitta.

Tack för att du kollat!

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Kort update på vad som händer i hobbyrummet. Mycket har hänt sedan senaste posten här men jag har inte satt mig ner och skrivit om det.

Har bl.a. sågat ut och filat till skelettet. Baksidan med lufthål, hål för IO plåt, hål för fläkt i toppen och hål för kontakter till grafikkortet.

Här är utsågning till baksidans “spår”

Här färdigt med utsågning av baksidan utan att ha gradat. Provar med “moderkortsplåten”.

Sågade ut hål och borrade för fläkt och radiator i fronten. Som synes så har jag tagit bort 4mm på kanterna på den nedstickande delen. Detta för att tanken är att den horisontella delen av skelettet ska vila i ramen och kommer inte gå in i ramen om man inte tar bort den delen.

Har också upptäckt/insett att jag inte kan anväda IO plåten på grafikkortet om jag vill att kortet ska få plats i lådan. Dålig planering av mig. Hade jag haft ett grafikkort som inte är så högt hade det gått bra men nu har jag ett kort som är betydligt högre än vanligt. Kortet ska in så fram med tänkarmössan och sågen.
Här har jag ritat av IO-plåten och det jag gjorde sen var att tejpa fast lappen på plåten och såga, borra och fila ut hålen.

Tejpa fast. Jag använder de skruvar som man fäster IO panelen på grafikkortet för att fästa grafikkortet i skelettet.

Körna och borra i hålen. Sen sågade jag de större hålet för DVI porten och använde dremel för att få de mindre DP och HDMI till rätt storlek. Avslutade med sandpapper på en smal pinne då jag inte hade en fil som fick plats i hålet.

Testa om allt får plats och även här med PCI-E raiser.

Lite plats här… De anslutningar jag ska använda senare är mindre än de som sitter på kortet just nu så det ska fungera

Från moderkortets sida.

Litet hål för att fästa moderkortsplåten borrat, finns motsvarande i moderkortsplåten, borrat från sidan i den 2 mm tjocka aluminiumplåten. Borrade med 1.5mm borr på frihand så det blev kanske lite större, ska försöka hitta skruv med storleken M1.6.
Finns två till hål på undersidan av skelettet också.

Borrat och försänkt hål för att fästa SSD och PSU i lådans topp.

Senaste har varit att slipa skelettet. Tur att det är självvalt att göra lådan, annars hade detta varit så otroligt tråkigt

Kommande del är att fixa skruvar för att fästa ihop allt, göra beställning på någon slags sladdar till min PSU och vattenkylningsdelar.

Tack för att ni har tittat!

Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Vattenkylning osv

Long time no see!

Har sen sist fått hem vattenkylningsdelar, tyvärr inte alla jag behöver, och funderat lite på hur jag ska dra loopen.

Hur jag skulle dra loopen hade jag en hyffsad idé om men när jag väl fick hem alla grejer och började montera allt så fick det inte plats där jag ville det.
Min förhoppning och tanke har varit att få plats med allt på samma höjd som radiatorn är. Detta har jag lagt mycket tid på men gått bet totalt. När jag väl insett att det inte kommer gå så gav jag mig nya ramar och kommer behöva göra lådan 25mm högre för att få plats med pump och drain port.
Det kommer också bli lättare att faktiskt använda datorn för att det går att ansluta saker till IO panelen Annars satt satt pumpen för nära och blockerade bland annat USB portarna och ethernet.

Har också för första gången kommit i kontakt med PETG rör vilket var svårare än vad jag hade trott, i alla fall för att göra tajta radier. Jag hade som förhoppning att slippa använda 90 graders ansutningar för flödets skull, kommer tyvärr behöva använda 4 stycken för att jag inte har kunskapen/orken att göra den typen av radier. Tanken var att ha radier som gick in i CPU blocket men jag får inte till radier som behåller rundheten på röret så jag får inte in röret i anslutningen, så det får bli 90 graders där istället.

Nu till lite bilder!

Avståndet jag får "offra" för att få plats med pump och drain port.

Från andra sidan

Bättre avstånd till sidan nu, får se hur det blir sen när jag väl ska skruva fast saker...

Pump med "hållare". Vibrationsdämpare (Ole någon? ) är hårddiskgummi från ett Fractal chassi.

Så, nästa steg är att borra lite hål i skelettet och sen böja rör. Småpill i allmänhet som att fixa lite yta på några detaljer.
Väntar också på mer anslutningar av Inet, får se när de dyker upp.

Tack för att ni tittat!

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Vattenkylning klar, påbörjad sleeving.

Inte så mycket aktivitet här, från min eller er sida Kan jag göra något annorlunda för att få interaktion eller vill ni mest kolla på bilderna?

Har skyndat långsamt det senaste och har testat så att allt fungerar som det ska innan jag lägger tid och pengar på att göra klart lådan. Här nedan kommer lite bilder på resultat jag tagit under tiden jag byggt.

Här är bild tagen under tiden som jag böjde till rören till vattenkylningen. Var första gången jag jobbade med PETG-rör och det gick hyffsat. Totalt blev det drygt 50cm spill och de svåraste böjarna var mellan CPU - pump och Pump- Rad, dels för att få en tillräckligt tajt böj och rätt avstånd men det löste sig efter några försök.

Bild från andra sidan, här hänger lådan i skelettet till min gamla låda. Här funktionstestas det och tittar du noggrant så ser du en stor luftficka i vattenblocket vid nedre anslutningen. Fickan försvinner när systemet är luftat ordentligt. För övrigt är det inte helt enkelt att lufta systemet, kommer att återkomma det i senare skede.

Påbörjat sleeving av fläktar och av SATA ström. 24pin och 8 pin CPU är väldigt långa och blockerar mycket luft. Här är också vattenkylningen färdig och bra luftad

Löste en temporär låda för att se om det var värt att fortsätta rent temperaturmässigt och ljudmässigt på det spåret jag tänkt. Lådan är i plywood och har två spår i sig att man kan trycka in skelettet Det är trångt, fruktansvärt trångt men jag tror att kablar i rätt längd kommer göra underverk.

Från framsidan, enklaste möjliga konstruktion.

Har tänkt om gällande hur lådan ska se ut och satsar på en lite mer ambitiös låda än de förra. Tanken är att laminera fanér och plexi på sidorna. Har hämtat mycket inspiration från InWin och har aldrig sett detta i ett custom bygge. Ska försöka påbörja det under vecka 33 och min semester Nedan följer två renderingar:

Kabel och kontakter är påväg från Tyskland och MDPC, hoppas det ska regna lite så att jag kan få sitta inne och sleeva lite Ska också bygga en form för att böja fanér och köpa fanér att böja. Kommer att dokumentera detta bättre än det jag gjort det senaste.

Tack för att du kollat!

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Schnyggt!

Permalänk
Medlem

Kul bygg med stort engagemang från din sida! Ska bil kul att se slutresultatet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Proffsmobbare

Varit dålig på att kommentera här, men har följt hela bygget! Ser fantastiskt bra ut, väldigt kreativa lösningar med så lite plats att jobba på.

Hantverket är även det beundransvärt, ser ut som en maskin varit framme. Mer, mer, mer!

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk

Moddad radiator!

Liten ”knäpp” idé jag hade. Målet för mig är alltid att ha en så tyst dator som möjligt och i ett litet bygge får man ju göra kompromisser på den delen om man vill ha smått och kraftfullt. Men så tyst som möjligt kan man ju fortfarande kämpa för
Bilden nedan visar ”död” yta på radiatorn som fläkten inte kan flytta luft genom. Så i jakt på effektivitet i radiatorn tänkte jag ta bort onödigt material som hämmar luftflöde.

Sagt och gjort:

Mallade av fläkten och började såga med min Dremel-kopia.

Då det tog lång tid med min lilla kapskiva och jag inte gillar att störa mina grannar blev det att dra utomhus och mer avskild plats, ta fram vinkelslipen och göra mitt bästa för att få raka fina kapningar.

Att såga i tunn plåt med vinkelslip är ungefär som att göra kirurgi med en morakniv, svårt.

Här efter en del putsande och slipande med Dremel-kopian så ser fin och jämn ut. Dags för en snabb målning!

Maskad! Var välbehövligt att ge radiatorn lite ny färg då den var lite sliten i lacken efter dess tidigare liv.
Finns inga bildbevis från målningen då den gjordes i en flyttkartong i badrummet när sambon inte var hemma, skvallra inte

Här efter kapning, mer luftflöde efter alla vattenkanaler

Kommer snart bilder på sleeving som är färdig men det tar ju en liten stund att göra en uppdatering

Tack för att ni kollat!
Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Sleeve!

Har sysslat lite med sleeve det sista månaden skulle jag säga. Mest tid har gått åt att tveka och undersöka då jag inte riktigt visste hur jag skulle tackla problemet med ”sense”-kablarna i 24-pin kontakten. Slutade med att jag helt skippade dem tack vare en forumpost gjord av självaste Jonny-guru som nu jobbar för Corsair
Lärdomarna jag har haft är att det är lättare att börja på komponentsidan och sedan korta kablarna till rätt längd vid nätagget, detta kräver att du har god plats att jobba på vid nätagget. Då datorn är min huvuddator har jag också dragit mig för att ta isär hela datorn. Men men, utan dator i nästan två veckor och sen var 24-pin och kablarna till grafikkortet klara. 8-pin EPS var färdig sedan länge då jag började med och den var enklare att tillverka.
Jag har använt metoden utan krympslang och tänker inte gå in på hur man gör då det finns fantastiska guider ute på internet redan
Nedan följer lite bilder på hur arbetet har fortlöpt:

EPS, 6 och 8- pin GPU kablar tillklippta.

Här är färdig bild på EPS kabel med sina ”genomdragningshål”.

Ett försök till att göra kablarna till rätt längder till grafikkortet. Funkade mediokert för mig så fick byta angreppssätt. Det jag istället gjorde var att sleeva klart halva kabeln, fästa den i grafikkortet och sedan korta, klämma fast kontakter och sleeva på nätaggets sida.

Sleevade dem i rätt färg och nästan rätt längd. Här i fel kontakter

Skruvade av radiatorn så att det fanns plats att dra kablar till rätt längd och kunna komma åt ordentligt. Här sitter de halvfärdiga kablarna fast i grafikkortet och ska kapas och kontakter ska klämmas fast samt sleeve ska smältas fast.

Ändrade taktik för 24pin. Här gör jag först en kabel med kontakter för att sedan sleeva över. Detta är inte det smidigaste sättet att sleeva på och det är också svårt att se hur de sleevade kablarna kommer att bete sig då de är tjockare än kablarna utan sleeve. Det gick bra iaf men vart lite pilligt.

Här är alla 23 kablar i 24pin kapade till rätt längd och med kontakter på. Sedan började jag från höger på nätagget och överst i 24pin, tog ut en kabel, smälte på sleeve i rätt längd och satte i nya kontakter. En i taget så att rätt kabel skulle vara på rätt ställe för att undvika fel kabel på fel plats senare. Alla kablar i kontakten var tvungna att korsas för att hamna på rätt ställe.

Första delen klar!

Färdig och installerad! För att alla kablar skulle få plats fick jag dra SATA-ström kabeln genom 24pin, något jag tycker blev rätt coolt. Slutade sedan att jag även drog EPS-kabeln på samma sätt.

Slutligen vill jag göra en shout-out till min oljelampa som hållit mig sällskap i mitt sleevande. Väldigt trevligt att slippa tända en tändare varje gång och väsnas inte som en varmluftspistol. Vet att det finns bra verktyg med liten varm låga, denna fungerar också väldigt bra så länge man inte suckar djupt och andas ut genom näsan, då blåser man ut lågan

Monterat och klart!

Behöver träna den vänstra kabeln så att den är mer åt höger annars är jag nöjd

Up close!

Från sidan.

Helt ok utrymme för luft att passera här!

Nu är det ”bara” kvar att göra chassit som datorn ska in i. Har tanke hur jag ska göra men inte allt material hemma vilket också hänger på hur stort allt ska göras. Så lite kvar att pyssla med!

Tack för att ni kollat!
Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk

Länge sedan uppdatering nu och tänkte att jag skulle stänga det här projektet som ändå varit färdig ett tag och visa slutresultatet… Denna post innehåller hur jag byggde ”Skalet” till datorn. Det är byggt i plywood och plexi, plexin som är fäst med aluminiumprofil.
Plywood-delen sågades upp I 12mm breda längder (lika brett som skivan är tjock) och så sågades ett gäng hörn, mer än jag behövde då alla inte höll måttet.

Här på bygghandeln.

På väg hem, ägde här ingen bil utan förlitade mig på cykel. Höll bara på att dö tre gånger på hemvägen.

På Hornbach sågades en rektangel ut som är lika hög som slutgiltig höjd på chassit och djup + 5 cm. Sen byggdes allt upp med utsidan som referens av stavar av och hörn.

Varje lager limmades ett i taget för att minska risken för att de ”vandrade” när jag drog åt tvingarna. I varje lager borrades också ett litet hål där jag hamrade in en tandpetare, också den för att minska att bitarna vandrade. Efter försök ett misslyckades och blev otroligt snett byggde jag också en jigg som jag använde för att de fastlimmade bitarna skulle vara 90 grader med bottenplattan som referens.

Efter varje lager vände jag på hörnet som ser ut som ett ”J” alltså vartannat liggande och vartannat stående, detta för att inte få en skarp kant som lätt kan gå av.

Efter 12 lager togs jiggen bort och en likadan skiva som botten lades på toppen för att stänga lådan och för att det inte ska synas några kanter från sidorna.

Efter detta var det dags att jämna till den hyffsat ojämna ytan som blev efter att jag limmat ihop allt. Först och främst så var längderna lite snett sågade av butiken, tänk romb, och sen min sågning och limning av hörnen. Började med utsidan tills den var fin, sågade sedan bort sidorna, som satt kvar för att den ska tåla lite mer stryk under bearbetning, och slipade insidan. Här hade det varit trevligt med en bandslip, att slipa ändträ är svårt, här är hälften av materialet ändträ… med en kombination av borrmaskin med en sliprulle, slipmaskin, sandpapper och massor med tålamod så blev resultatet helt ok.

Tidning för storlek. (se också hur länge det tagit mig att uppdatera bygglogg…)
Hade jag gjort detta igen så hade jag valt att fixa en överhandsfräs med bord och mallfräs och sen sågat grovt hela ”U” formen för att sedan limma ihop alla. Mest för att slippa det tidskrävande sliparbetet efteråt och för att få ett jämnare resultat.

Plexi sågades sedan till och ram av aluminiumprofil modifierades till rätt mått.

Trädelen är inte helt rätt mått mor plexi, halvnöjd men blir bättre sen när jag får skruvat fast aluminiumprofilen.
Här är toppdelen som ”innedelen” ska glida på och för att slippa metall mot metall så limmade jag dit en tunn plexi-bit.

Avsågning av trädelen på djupet.

Profilen är sedan skruvad in i träet efter förborrning, här vill vi inte att det spricker…

Efter det vart det ytbehandling med lack från allas vårt Biltema, tror det blev 5 lager totalt.
Klart!

Så, det kommer fler bilder soon™.
Tack för att du kollat!
/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av MetallicAcid:

Hey man! Did you ever complete this project?

Hi Justin!

It has been finished for almost a year... I'm very happy with the result and the thermal design has been working great This thread is one of mine "to do", I have alot of pictures and I made a post today, thanks for the kick in ass
I'll try writing some more this afternoon and posting another update

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Gjorde lite småfix för att slutföra projektet.

Bytte bland annat pump till en kombinerad pump och CPU-block.

Inte nöjd med hur röret gick så jag böjde till ett som jag gillar bättre.

sådär ja.

Lite mörk över moderkortet så jag bestämde mig för att sätta dit lite lampor.

Skapar ram för att sätta in lamporna i.

Diffusor från en gammal LCD panel

Bakom här är två strips med addresserbara dioder

Varde ljus!

Annan vinkel.

Från andra sidan.

Ska försöka slänga upp bilderna på den färdiga lådan snarast!

Tack för att du kollat!

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Vilken underbar liten burk du har gjort mycket kärlek och jobb nerlagt.
Undrar där emot om det inte kommit lite smuts under lacken på toppen eller om det är ljuset som lurar mig?

Hoppas du gör ett nytt projekt snart.

//Gramps