Köpråd surfplatta åt tjej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Köpråd surfplatta åt tjej

Hej!

Min flickvän's surfplatta gick sönder över jul och hon vill köpa en ny
användning: youtube/surfning
Nån mindre krävande för 1000-2500 kanske?
Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

@Threelittlexxx: Rekommenderar inte Windows 10 till en surfplatta Android är smidigare för en ren surfplatta.

Denna surfplatta med 64GB eMMC, 4GB RAM, Snapdragon 625 A53 2 GHz, Full HD (1200p) kommer nog funka fint 2490 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Samma surfplatta men med 3GB RAM och 16GB eMMC 1990 kr

Ifall ni nöjer er med 1280 x 800 skärm så finns det Huawei MediaPad T3 3GB RAM 32GB eMMC och MSM8917 Quad Core A53 1,4 GHz 1590 kr

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Köpte denna till min flickvän för under 2000:-: https://www.gearbest.com/promotion-teclast-10-special-1573.ht...

Hon använder den för surf, streaming, Facebook mm och är väldigt nöjd med den.
Plattan kör Android, utseendet och byggkvalitén är liknande som iPad.

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: BenQ XL2720T
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2007

https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-tab-2-a1...

Kör den för streamingtjänster och Youtube mm. Billig och faktiskt riktigt bra för priset. Rekommenderas om du inte har några högre krav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Den plattan funkar skitbra OM man gör en BIOS-uppdatering först. Annars så kommer ni bara få problem med laddning och att den drar ur batteriet utan att den ens är på.

Men annars så är det en smidig liten 2-i-1 lösning.

Mvh

Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ Stock kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Köpte en Amazon Fire HD 8 åt min flickvän för just surf och Youtube. Funkar skitbra och är riktigt billig. Tappad i golvet cirka tolv gånger sedan den köptes men har inte fått en skråma.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Billigaste Ipad.

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Dec 2004

https://www.aliexpress.com/item/8-9-Inch-2560-1600-Alldocube-...

Bra specs för 1600:-

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Jag har denna plattan, Teclast Master T10.

https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_690462.html

Väldigt bra för priset, metallhölje och högupplöst skärm samt 4GB RAM och 64GB lagring..Även bra GPU och rapp processor. Sen en fingeravtrycksläsare om man är mer privat med sin platta

Kostar vanligtvis ~2300:-

Tror dennas processor och GPU får runt 20000 poäng mer än SnapDragon 625 i benchmark testet AnTuTu.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Tack för svar alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av VadSaDu:

Jag har denna plattan, Teclast Master T10.

https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_690462.html

Väldigt bra för priset, metallhölje och högupplöst skärm samt 4GB RAM och 64GB lagring..Även bra GPU och rapp processor. Sen en fingeravtrycksläsare om man är mer privat med sin platta

Kostar vanligtvis ~2300:-

Tror dennas processor och GPU får runt 20000 poäng mer än SnapDragon 625 i benchmark testet AnTuTu.

Nackdelen med dessa billiga enheter från Kina är ju dock att man troligen kan glömma mjukvaru-uppdateringar.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Ser fin ut. Är det något du ska satsa på så är det Windows 10, så gött att inte bli övergiven med uppdateringar. Själv kör jag en gammal Thoshiba av första generationen och den får självklart fortfarande uppdateringar. Det kan du glömma hos andra operativ. Batteriet kommer ge upp före.

NO MAAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av blunden:

Nackdelen med dessa billiga enheter från Kina är ju dock att man troligen kan glömma mjukvaru-uppdateringar.

Kanske, men denna T10 platta kör Nougat 7.0.

Inte värre än LG, HTC eller Samsung, Asus.. eller de andra som skrotar de flesta mjukvara uppdateringarna (Man tvingas köpa de senaste flaggskeppen för att få de senaste Android och de glömmer gärna bort förra årets flaggskepp)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av blunden:

Min tjej hade åtminstone fått en mjukvaruuppdatering när hon startade plattan första gången.
Jag har en Android-mobil från Xiaomi som också är köpt från Kina för något år sedan. Den har fått flera mjukvaruuppdateringar sedan dess.

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: BenQ XL2720T
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av VadSaDu:

Kanske, men denna T10 platta kör Nougat 7.0.

Inte värre än LG, HTC eller Samsung, Asus.. eller de andra som skrotar de flesta mjukvara uppdateringarna (Man tvingas köpa de senaste flaggskeppen för att få de senaste Android och de glömmer gärna bort förra årets flaggskepp)

I de fallen kan man dock oftast hitta alternativ mjukvara, Lineage OS eller liknande, som är uppdaterad. Det gör du inte med obskyra enheter från Kina.

Skrivet av mackanj:

Min tjej hade åtminstone fått en mjukvaruuppdatering när hon startade plattan första gången.
Jag har en Android-mobil från Xiaomi som också är köpt från Kina för något år sedan. Den har fått flera mjukvaruuppdateringar sedan dess.

Jag pratar främst om säkerhetsuppdateringar och nya Android-versioner, något du inte lär få. Xiaomi är lite av ett undantag eftersom de är en av de största tillverkarna i världen. De jag pratar om är dessa okända märken som ofta är tillverkade av någon okänd ODM i relativt liten upplaga med minimal eller obefintlig budget för uppdateringar.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av blunden:

I de fallen kan man dock oftast hitta alternativ mjukvara, Lineage OS eller liknande, som är uppdaterad. Det gör du inte med obskyra enheter från Kina.

Jag pratar främst om säkerhetsuppdateringar och nya Android-versioner, något du inte lär få. Xiaomi är lite av ett undantag eftersom de är en av de största tillverkarna i världen. De jag pratar om är dessa okända märken som ofta är tillverkade av någon okänd ODM i relativt liten upplaga med minimal eller obefintlig budget för uppdateringar.

Säkerligen.

Dock verkar TecLast vara rätt så stora.

http://www.teclast.com/en/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av VadSaDu:

Säkerligen.

Dock verkar TecLast vara rätt så stora.

http://www.teclast.com/en/

Fortfarande tveksamt om de budgeterat någöt för framtida mjukvaru-support. Det är vanligare att kinesiska tillverkare släpper nya enheter istället. Är bara något man bör vara medveten om. I övrigt tycker jag denna typen av mer okända enheter från Kina är fascinerande och har diverse enheter själv. Man bör bara justera sina förväntningar gällande mjukvaran.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av blunden:

Fortfarande tveksamt om de budgeterat någöt för framtida mjukvaru-support. Det är vanligare att kinesiska tillverkare släpper nya enheter istället. Är bara något man bör vara medveten om. I övrigt tycker jag denna typen av mer okända enheter från Kina är fascinerande och har diverse enheter själv. Man bör bara justera sina förväntningar gällande mjukvaran.

Får se om de släpper ny uppdatering till T10'an, hoppas på Oreo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Okt 2007

Köpte en Chuwi Hi12 förra året och det var verkligen ett utav mina bästa köp för det året!

När man en gång gått över till Windows platta så klarar man inte av att gå tillbaka till Android-platta igen.

Android är OK om man ska bara använda till titta på filmer osv men är man power-user så finns det ingenting som slår Windows.

Jag kan till och med lira League of Legends (riktiga League och inte nåt nerfad version) på min platta, kan jag göra det med Android?