AMD presenterar kylaren Wraith Prism

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar kylaren Wraith Prism

AMD har några nyheter kvar att klämma ut vid inledningen av CES 2018, där fokus hamnar på bolagets egna kylarlösningar med den RGB-belysta processorkylaren Wraith Prism.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker att den runda formen på Wraith Spire är snyggare, men förstår att denna kyler lite bättre.

Är man en RGB-hipster och vill ha en kylare som klarar av lättare OC så är det nog ett helt okej köp. Finns inte så mycket att välja på om man vill ha en kylare som lyser i regnbågens alla färger.

Bryr man sig inte om RGB däremot är den skräp, finns bättre kylare för betydligt mindre pengar, som t.ex. Hyper 212 Evo.

Edit: Läste fel, trodde Wraith Prism skulle kosta 45 USD men det är tydligen vad Wraith Max kostar.
Undrar vad slutpris för denna kommer hamna på, garanterat "för mycket"...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om den följer med CPUn visst, men skulle nog aldrig köpa annars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Om den följer med CPU vid köp så är det nog en av de mer lyckade "medföljande" kylarna, men har svårt att se att den skulle nå större framgångar om den säljs separat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Discotek as usual som med allt nytt som presenteras nu för tiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om den följer med CPU vid köp så är det nog en av de mer lyckade "medföljande" kylarna, men har svårt att se att den skulle nå större framgångar om den säljs separat.

Känns väl ytterst tveksamt att den följer med vid köp, tyvärr.
Den är alldeles nischad för att vara en stockkylare (RGB tenderar att vara något man antingen älskar eller hatar), och säkert för dyr att massproducera också. Wraith Max-kylaren såldes afaik separat så det lär Wraith Prism också göra, säkerligen med ett noterbart prispåslag över Wraith Max pga. RGB:n.

Själv hade jag älskat Wraith Prism i ett RGB-bygge, men den lär kosta betydligt mer än den smakar (kyler).
Gissar minst 600 kr i svensk handel, och då hade jag hellre köpt en Noctua NH-U14S, trots avsaknad av RGB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Känns väl ytterst tveksamt att den följer med vid köp, tyvärr.
Den är alldeles nischad för att vara en stockkylare (RGB tenderar att vara något man antingen älskar eller hatar), och säkert för dyr att massproducera också. Wraith Max-kylaren såldes afaik separat så det lär Wraith Prism också göra, säkerligen med ett noterbart prispåslag över Wraith Max pga. RGB:n.

Själv hade jag älskat Wraith Prism i ett RGB-bygge, men den lär kosta mer än den smakar. Gissar minst 600 kr i svensk handel.

Då lär den inte nå några framgångar. Om den följt med vid köp så hade den varit fullt duglig om man inte tänk överklocka något nämnvärt, men paradnummret här verkar ju ändå vara RGB. Det går visserligen att stänga av om man inte gillar det, men då finns ju betydligt bättre lösningar utan RGB för samma pengar, så ja... Det här känns tveksamt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är väl främst om man planerar ett slimmat m-itx bygge som dessa ev skulle kunna var intressanta. Men för övrigt finns det så pass många bättre alternativ så blir nog flopp.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinscS2:

Tycker att den runda formen på Wraith Spire är snyggare, men förstår att denna kyler lite bättre.

Är man en RGB-hipster och vill ha en kylare som klarar av lättare OC så är det nog ett helt okej köp. Finns inte så mycket att välja på om man vill ha en kylare som lyser i regnbågens alla färger.

Bryr man sig inte om RGB däremot är den skräp, finns bättre kylare för betydligt mindre pengar, som t.ex. Hyper 212 Evo.

Edit: Läste fel, trodde Wraith Prism skulle kosta 45 USD men det är tydligen vad Wraith Max kostar.
Undrar vad slutpris för denna kommer hamna på, garanterat "för mycket"...

Hyper 212 Evo verkar vara jämnbördig.
http://www.relaxedtech.com/reviews/amd/wraith-max-and-wraith-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tittade på denna videon först och där var 212:an noterbart bättre, men upptäckte nu att det inte verkar vara Wraith Max han testar mot 212:an. Ser ut att vara någon blandning av Wraith Spire och Wraith max. //förvirrad

Wraith Spire får rejält med pisk av Evo 212 i Hardware Unboxeds video dock, och han får inte riktiga samma resultat på sin Wraith Spire och Evo som relaxedtech får. Dom verkar konstigt nog inte ha försökt överklocka sin R5 1600X dock. Synd, hade velat se hur Wraith Max hanterade en överklockad Ryzen, känns liksom som hela poängen med Wraith Max över en Wraith Spire.

Relaxed fick max 71C på Spire och max 61C på 212:an.
Hardware Unboxed fick 89C på Spire och max 68C på 212:an.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Discotek as usual som med allt nytt som presenteras nu för tiden.

Här har ju dock AMD glimten i ögat om man läser produktblurben:

Citat:

Dark Mode for RGB heathens

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Denna nyhet är väl mest av akademiskt intresse...

Vad jag förstår säljs väl inte Wraith-kylarna av någon i Sverige.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Discotek as usual som med allt nytt som presenteras nu för tiden.

Tur för dig att allt belysning går å stänga av då.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Denna nyhet är väl mest av akademiskt intresse...

Vad jag förstår säljs väl inte Wraith-kylarna av någon i Sverige.

Korrekt.
Vill man köpa Wraith Max får man typ köpa den via Amazon, för 800 kr.
Du kan köpa några av Noctuas bästa kylare för mindre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tur för dig att allt belysning går å stänga av då.

Kan ju garantera dig att om ex denna eller någon annan julgrans-kylare skulle leta sig in i mitt chassi så ryker rgb kabeln direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man får minst 15% bättre prestanda med RGB LEDs, det vet alla

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Discotek as usual som med allt nytt som presenteras nu för tiden.

nochuta verkar vara den enda tillverkaren som kan tillverka kylare som säljer utan RGB. Man kan ju undra hur det kommer sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

nochuta verkar vara den enda tillverkaren som kan tillverka kylare som säljer utan RGB. Man kan ju undra hur det kommer sig

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Ja verkligen, dessvärre får dom ju alltid skit för nånting annat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinscS2:

Tittade på denna videon först och där var 212:an noterbart bättre, men upptäckte nu att det inte verkar vara Wraith Max han testar mot 212:an. Ser ut att vara någon blandning av Wraith Spire och Wraith max. //förvirrad

Wraith Spire får rejält med pisk av Evo 212 i Hardware Unboxeds video dock, och han får inte riktiga samma resultat på sin Wraith Spire och Evo som relaxedtech får. Dom verkar konstigt nog inte ha försökt överklocka sin R5 1600X dock. Synd, hade velat se hur Wraith Max hanterade en överklockad Ryzen, känns liksom som hela poängen med Wraith Max över en Wraith Spire.

https://www.youtube.com/watch?v=VNjkDoYZYjU

Relaxed fick max 71C på Spire och max 61C på 212:an.
Hardware Unboxed fick 89C på Spire och max 68C på 212:an.

Ja Spire är klenare, en fördel den dock har är att den är tystare.
För mig som kör oklockat fungerar den perfekt.

Skrivet av MinscS2:

Korrekt.
Vill man köpa Wraith Max får man typ köpa den via Amazon, för 800 kr.
Du kan köpa några av Noctuas bästa kylare för mindre.

Men köper du Noctuas får du inget RGB-bling.
Gillar Noctua, lite tråkiga och jädrigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gillar Noctua, lite tråkiga och jädrigt bra.

Haha, det borde bli deras officiella slogan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
Känns ju onekligen svårkrängd för det priset
Vem köper egentligen denna kylare för det priset? Bling bling kan väl inte vara värt så mycket för visa...eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@MinscS2:
Känns ju onekligen svårkrängd för det priset
Vem köper egentligen denna kylare för det priset? Bling bling kan väl inte vara värt så mycket för visa...eller?

Jag hade gärna betalat lite extra (betoning på "lite") för lite RGB på min CPU-kylare om den:
1) Hade varit snyggt designad.
2) Kylde bra.

Det är dock redan en rätt nischad marknad som det är, och tyvärr så är dom flesta CPU-kylare med RGB både dyra, dåliga och rätt fula. (Jag menar vad tusan är det här? En Decepticon på rymmen?)
Wraith Prism ser helt okej ut, men lär kyla som en Wraith Max (så "dåligt", inget du vill använda på en överklockad Kaby eller Coffee Lake) och kommer kosta alldeles för mycket i förhållande till dess kylkapacitet.

I min nuvarande RGB-build så sticker min Noctua NH-U14S ut som en...beigebrun cirkel i ett hav av regnbågar...men alla sanna hårdvarufantaster som ser den vet att det inte blir mycket mer kvalité än så på en kylare, och då är den välkommen trots sin brist på RGB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag hade gärna betalat lite extra (betoning på "lite") för lite RGB på min CPU-kylare om den:
1) Hade varit snyggt designad.
2) Kylde bra.

Det är dock redan en rätt nischad marknad som det är, och tyvärr så är dom flesta CPU-kylare med RGB både dyra, dåliga och rätt fula. (Jag menar vad tusan är det här? En Decepticon på rymmen?)
Wraith Prism ser helt okej ut, men lär kyla som en Wraith Max (så "dåligt", inget du vill använda på en överklockad Kaby eller Coffee Lake) och kommer kosta alldeles för mycket i förhållande till dess kylkapacitet.

I min nuvarande RGB-build så sticker min Noctua NH-U14S sticker ut som en...beigebrun cirkel i ett hav av regnbågar...men alla sanna hårdvarufantaster som ser den vet att det inte blir mycket mer kvalité än så på en kylare, och då är den välkommen trots sin brist på RGB.

Hehe, ja Noctuas färgval är sannerligen ett hett diskuterat ämne
Själv anser jag deras färgval unikt, det sticker ut....stiliga helt enkelt.

Men det är som du säger, marknaden är mättad och för att vinna mark måste man särprägla sig på nåt sätt, finns ju betydligt hemskare RGB exempel och här framstår faktiskt Wraith i god dager, åtminstone hyffsat diskret. Den vinner säkert några kunder, men vill man ha nåt bättre vet man redan bättre än att kolla bort på nånting annat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

nochuta verkar vara den enda tillverkaren som kan tillverka kylare som säljer utan RGB. Man kan ju undra hur det kommer sig

Skickades från m.sweclockers.com

Nog finns det en hel del som presterar bra utan rgb. Arctic Cooling tex. Tysta, svala och inget jävla "bling bling"
Kommer själv köra denna när nästa dator skall byggas när nästa gen Ryzen släppts. https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33-plus.html

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

But why?

Nu är det inte RGB som är feature utan standard. För den som är normal måste betala extra för "dark mode" för att få en ljuslös dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin