Wi-Fi Alliance avtäcker nästa generations krypteringsprotokoll WPA3

Permalänk
Melding Plague

Wi-Fi Alliance avtäcker nästa generations krypteringsprotokoll WPA3

I samband med CES 2018 passar organisationen Wi-Fi Alliance på att uppdatera krypteringsstandarden WPA2, där denna efter 14 år ersätts av WPA3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Det var då på tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kan det komma på tal att befintlig hårdvara kan få stöd för detta genom firmware-uppdateringar tror ni? Eller är det "köp nytt eller dö" som gäller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Frågan om den är NSA Approved(tm)?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Slutligen tillkommer även förenklade anslutningsprocesser för enheter med begränsad interaktionsförmåga" triggar varningsflagg direkt för mig. Hoppas verkligen det kommer gå att slå av i så fall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jahapp, så nu måste vi alla köpa nya routrar, telefoner och datorers Wifi?
Eller tror vi dessa kanske kan läggas till i befintliga enheter? (Såg nu att @Ozzed tänkt samma sak)

Och som @Lodisen säger... bättre sent än aldrig

@backfeed Ja... hoppas jag med. Vill de ha enkelt kan de köra WEP... enkelt att göra, enkelt att hacka.

Vill man ha säkerhet, ska det inte finnas några sabla genvägar. Det ska bara vara säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Frågan om den är NSA Approved(tm)?

Ja, det är den. Du kan läsa i pressmeddelandet.

Citat:

Finally, a 192-bit security suite, aligned with the Commercial National Security Algorithm (CNSA) Suite from the Committee on National Security Systems, will further protect Wi-Fi networks with higher security requirements such as government, defense, and industrial.

Committee on National Security Systems tycks styras av NSA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jahapp, så nu måste vi alla köpa nya routrar, telefoner och datorers Wifi?
Eller tror vi dessa kanske kan läggas till i befintliga enheter? (Såg nu att @Ozzed tänkt samma sak)

Och som @Lodisen säger... bättre sent än aldrig

@backfeed Ja... hoppas jag med. Vill de ha enkelt kan de köra WEP... enkelt att göra, enkelt att hacka.

Vill man ha säkerhet, ska det inte finnas några sabla genvägar. Det ska bara vara säkert.

Som jag förstår behöver inga nya hårdvaror inskaffas, utan räcker med få WPA3 certifieringen och kan implenteras via firmware. Frågan är bara om tillverkare är sugna på för certifieringen och uppdatera deras gamla hårdvaror för få WPA3.
https://thenextweb.com/gadgets/2018/01/09/wpa3-is-coming-this...

Det är här man vet vilka företag bryr sig om sina kunder. De företag som bryr sig om uppdatera sina gamla hårdvaror, kommer jag fortsätta handla hos och de som skiter i det, kommer jag också skita i att köpa deras saker.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

Denna övergång kommer ske skitsnabb, jag tror butiker redan imorgon kommer sluta sälja saker som stöder WPA 2.

Jag tror snarare att folk 2028 kommer sitta och använda WPA2 och det kommer gå väldigt trögt, frågan är om IPV6 blir klar före?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Kan det komma på tal att befintlig hårdvara kan få stöd för detta genom firmware-uppdateringar tror ni? Eller är det "köp nytt eller dö" som gäller?

Ja en ny router måste jag nog köpa snart i alla fall. Men man tycker ju iaf att det vore rimligt om ens telefoner och laptops kunde uppdateras för att stödja det. Vad tror @Yoshman som skrev guiden om nätverk här på siten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag blev lovad av min lärare på gymnasiet när jag läste datorkommunikation runt 2003 att IPv6 skulle vara fullt utrullat innan 2010!

Permalänk
Skrivet av backfeed:

"Slutligen tillkommer även förenklade anslutningsprocesser för enheter med begränsad interaktionsförmåga" triggar varningsflagg direkt för mig. Hoppas verkligen det kommer gå att slå av i så fall.

Låter som det är nåt liknande WPS men att nu är integrerat i WPA3. Hoppas som du säger att det går att stänga av.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trinitypcw:

Låter som det är nåt liknande WPS men att nu är integrerat i WPA3. Hoppas som du säger att det går att stänga av.

Säkerhetshål kommer garanterat gå stänga av, WPA3 kommer ha många tillämpningar där vissa kräver högre säkerhet.

Skrivet av KalBumling:

@Johan86c: Jag blev lovad av min lärare på gymnasiet när jag läste datorkommunikation runt 2003 att IPv6 skulle vara fullt utrullat innan 2010!

Ja utvecklingen går i rusande fart.
Jag skulle köpa en ny laptop nyligen och gick in till en elbutik och frågade om de hade datorer som stödde det gamla nätverket IPV4 som man körde med på 90talet, de var osäkra, men trodde ej deras datorer stödde detta så det blev ingen dator för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Säkerhetshål kommer garanterat gå stänga av, WPA3 kommer ha många tillämpningar där vissa kräver högre säkerhet.

Ja utvecklingen går i rusande fart.
Jag skulle köpa en ny laptop nyligen och gick in till en elbutik och frågade om de hade datorer som stödde det gamla nätverket IPV4 som man körde med på 90talet, de var osäkra, men trodde ej deras datorer stödde detta så det blev ingen dator för mig.

hahahah den var bra

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Säkerhetshål kommer garanterat gå stänga av, WPA3 kommer ha många tillämpningar där vissa kräver högre säkerhet.

Ja utvecklingen går i rusande fart.
Jag skulle köpa en ny laptop nyligen och gick in till en elbutik och frågade om de hade datorer som stödde det gamla nätverket IPV4 som man körde med på 90talet, de var osäkra, men trodde ej deras datorer stödde detta så det blev ingen dator för mig.

😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I samband med CES 2018 passar organisationen Wi-Fi Alliance på att uppdatera krypteringsstandarden WPA2, där denna efter 14 år ersätts av WPA3.

Läs hela artikeln här

Ber om ursäkt över att vara den som är den, men särskrivningar hör inte hemma 2018 😊

Nätverksuppkopplingar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Ber om ursäkt över att vara den som är den, men särskrivningar hör inte hemma 2018 😊

Nätverksuppkopplingar...

Skickades från m.sweclockers.com

I det här fallet är det faktiskt helt okey. Läs (trådlösa nätverk)s uppkopplingar.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

I det här fallet är det faktiskt helt okey. Läs (trådlösa nätverk)s uppkopplingar.

Jag prövade att göra så med, men nej, det lät inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xyborg:

Ja en ny router måste jag nog köpa snart i alla fall. Men man tycker ju iaf att det vore rimligt om ens telefoner och laptops kunde uppdateras för att stödja det. Vad tror @Yoshman som skrev guiden om nätverk här på siten?

Har inget svar på den frågan. Har själv nyligen installerat en Wifi-lösning i sommarstugan (Ubiquiti prylar så inte helt gratis) och försökte kika lite på om det sannolikt kommer vara möjligt att uppgradera befintligt utrustning.

Det jag såg var spekulationer och gissningar. Dessa kan väl i stort sammanfattas med: viss utrusning kan nog rent teoretiskt uppgraderas till att stödja WPA3 men frågan är om det kommer hända i någon större utsträckning då det krävs en certifiering för att officiellt få hävda WPA3 stöd.

En annan sak som pekar på att dagens WPA2-enheter kanske inte förväntas uppdateras är detta från den officiella Wi-Fi Alliance sidan

"The WPA2 certification program continually evolves to meet security needs as the security environment changes. In 2018, Wi-Fi Alliance will augment existing security protections for networks through these configuration, authentication, and encryption enhancements:
...
WPA2 will continue to be deployed in Wi-Fi CERTIFIED devices for the foreseeable future, and all devices supporting WPA3 will continue to work with WPA2 devices. More on WPA3 security will be revealed later in 2018."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Frågan om tillverkarna uppdaterar sina äldre enheter med WPA3 eller om man ska förlita sig på Tomato. Jag använder nuvarande en D-Link 868L som accesspunkt och ingen ny firmware tillgänglig sedan 2015.

@XPerion: Det ger mig dock frågan om klienter måste också uppdateras, säg drivrutiner. Min Asus PCE-AC68 senaste drivrutiner är problematiska men första släppet för Windows 10 funkar utmärkt, så frågan är om dem inte bryr sig att implementera WPA3 och istället bara släpper ny enhet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många routrar idag som har hårdvara för att kryptera / dekryptera 192bit AES, kanske är vanligare än jag tror men det känns som det varit en rätt onödig extra kostnad för routrars hårdvara tills nu.

Sedan är frågan hur mycket prestanda förlust man får av att gå över från 128 -> 192 bitars kryptering det skulle iofs kunna vara en intressant nätverksartikel för framtiden

Permalänk
Medlem

Imponerande ändå att WPA2 har hållit såpass bra. Inse hur många tiotusentals personer som med olika motiv har attackerat och försökt knäcka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inget svar på den frågan. Har själv nyligen installerat en Wifi-lösning i sommarstugan (Ubiquiti prylar så inte helt gratis) och försökte kika lite på om det sannolikt kommer vara möjligt att uppgradera befintligt utrustning.

Det jag såg var spekulationer och gissningar. Dessa kan väl i stort sammanfattas med: viss utrusning kan nog rent teoretiskt uppgraderas till att stödja WPA3 men frågan är om det kommer hända i någon större utsträckning då det krävs en certifiering för att officiellt få hävda WPA3 stöd.

En annan sak som pekar på att dagens WPA2-enheter kanske inte förväntas uppdateras är detta från den officiella Wi-Fi Alliance sidan

"The WPA2 certification program continually evolves to meet security needs as the security environment changes. In 2018, Wi-Fi Alliance will augment existing security protections for networks through these configuration, authentication, and encryption enhancements:
...
WPA2 will continue to be deployed in Wi-Fi CERTIFIED devices for the foreseeable future, and all devices supporting WPA3 will continue to work with WPA2 devices. More on WPA3 security will be revealed later in 2018."

Att installera full site med Ubiquiti APs kostar en hel del, så om de inte kan ordna så de uppdateras är det lite... dåligt.

Sen att inte varje 300krs liten router uppdateras är väl okej, förstår att det inte går ihop ekonomiskt, men man tycker high-end produkter borde, om det iag är möjligt, kunna uppgradera.

Intressant info dock om att WPA2 enheter kommer fungera med WPA3... så det är WPA2.5 egentligen? Känns som detta kan ställa till med en hel del udda säkerhetshål.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Säkerhetshål kommer garanterat gå stänga av, WPA3 kommer ha många tillämpningar där vissa kräver högre säkerhet.

Ja utvecklingen går i rusande fart.
Jag skulle köpa en ny laptop nyligen och gick in till en elbutik och frågade om de hade datorer som stödde det gamla nätverket IPV4 som man körde med på 90talet, de var osäkra, men trodde ej deras datorer stödde detta så det blev ingen dator för mig.

Köpte du ingen dator för att du inte vet vad IPV4 är eller för att säljaren var okunnig? Det låter som en konstig grej då allt stödjer det

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Köpte du ingen dator för att du inte vet vad IPV4 är eller för att säljaren var okunnig? Det låter som en konstig grej då allt stödjer det

Var tvungen att logga in å skriva min första kommentar nånsin: are you for real? xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sjukperro:

Är det något som kändes oklart i min fråga? Tycker att den känns befogat då jag inte vet någon produkt som inte stödjer Ipv4 ipn.

Där av undrar jag ju om det är personen jag citerade eller butiken som har problem.

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

@sjukperro:

Är det något som kändes oklart i min fråga? Tycker att den känns befogat då jag inte vet någon produkt som inte stödjer Ipv4 ipn.

Där av undrar jag ju om det är personen jag citerade eller butiken som har problem.

Så du kände dig tvungen att skicka ett pm för att jag skulle svara på det här? Vet inte va ja ska svara riktigt.. "Det går inte förklara för en stenmur hur en stenmur ser ut " blir det ett lagom svar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sjukperro:

Så du kände dig tvungen att skicka ett pm för att jag skulle svara på det här? Vet inte va ja ska svara riktigt.. "Det går inte förklara för en stenmur hur en stenmur ser ut " blir det ett lagom svar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir kanon om tråden hade handlat om sten, murbruk etc. Men eftersom IPV4 standarden aktuell idag i allra högsta grad och IPsec osv som togs fram för ipv6 har anpassats till denna så är min fråga fortfarande relevant.

Så håll dig till ämnet i alla fall om du ska svara.