Permalänk
Medlem

Köpa TV från Amazon.co.uk

Tjena!

Jag har funderat på att köpa en TV från amazon.co.uk nu, men har några frågor angående detta.

Här är den jag tänkte köpa:
LG TV

Om det finns någon här på forumet som beställt en TV från amazon.co.uk tidigare, vet ni om man får med strömkontakter som används i svenska hem, såkallade typ F stickkontakt?

Är det några skillnader på den jämfört om jag skulle beställa på Netonnet?

Tror ni dom skickar försiktigt och det inte sker några skador?

Är tacksam för alla svar

Mvh.
Lucas

Permalänk
Medlem

"Most recent customer reviews"

"Amazon need to use a different courier!
Wish I could give 0 stars!!!
Like a number of others, I received a tv with a smashed screen!!!" Published 30 minutes ago

"Screen smashed to bits
Received the TV yesterday opened the box.screen smashed like so many others.hope the next one's ok.somethings not right there must be ten other people with the same problem." Published 5 days ago

"Smashed, like so many others.
Like a lot of the posters here, TV arrived with a smashed screen. Probably sensible to reconsider using Hermes as a courier since there are about 10 reports of screens broken in..." Published 5 days ago

"1.0 out of 5 starsTV
it arrived cracked an damaged" Published 15 days ago

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

"Most recent customer reviews"

"Amazon need to use a different courier!
Wish I could give 0 stars!!!
Like a number of others, I received a tv with a smashed screen!!!" Published 30 minutes ago

"Screen smashed to bits
Received the TV yesterday opened the box.screen smashed like so many others.hope the next one's ok.somethings not right there must be ten other people with the same problem." Published 5 days ago

"Smashed, like so many others.
Like a lot of the posters here, TV arrived with a smashed screen. Probably sensible to reconsider using Hermes as a courier since there are about 10 reports of screens broken in..." Published 5 days ago

"1.0 out of 5 starsTV
it arrived cracked an damaged" Published 15 days ago

Det jag tvekade på, så bäst att betala lite mer i butiken eller vänta på bättre pria. Slippa alla problem med en TV som är sönder och annat. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Krävs mod av guds nåde skeppa tv från utrikes. Nu har jag aldrig haft problem med reklamationer till amazon men ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Krävs mod av guds nåde skeppa tv från utrikes. Nu har jag aldrig haft problem med reklamationer till amazon men ändå.

Alla TV skeppas ju hit till Sverige från andra länder. Mera beror på fraktbolaget som sköter frakten.:)

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Alla TV skeppas ju hit till Sverige från andra länder. Mera beror på fraktbolaget som sköter frakten.:)

Men då skeppas det inte ensamma kollin, då står det stadigt på en hel pall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@GGlucke: Det är LG:s UJ6-serie från 2017 och därmed en enkel budget/mellanklassmodell. Finns alltså inget som skiljer i praktiken mot andra modeller i UJ6-serien förutom enstaka detaljer som lister och liknande. Exakt samma går att köpa i Sverige.

Är det någon särskild anledning till att välja just Amazon i UK som ÅF när du får samma maskin i Sverige med svenska garantier, potentiellt mindre riskfylld frakt och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@GGlucke: Det är LG:s UJ6-serie från 2017 och därmed en enkel budget/mellanklassmodell. Finns alltså inget som skiljer i praktiken mot andra modeller i UJ6-serien förutom enstaka detaljer som lister och liknande. Exakt samma går att köpa i Sverige.

Är det någon särskild anledning till att välja just Amazon i UK som ÅF när du får samma maskin i Sverige med svenska garantier, potentiellt mindre riskfylld frakt och liknande?

Sen vill man knappast ha brittisk mjukvara (Freeview, YouView etc) heller. Spara en tusenlapp för att få en TV med programvara anpassat för ett annat land är nog ingen höjdare. Bara vänta tills en lämplig modell sänks i pris i Sverige, TVn i fråga har sålts till lägre pris i Sverige tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@GGlucke: Det är LG:s UJ6-serie från 2017 och därmed en enkel budget/mellanklassmodell. Finns alltså inget som skiljer i praktiken mot andra modeller i UJ6-serien förutom enstaka detaljer som lister och liknande. Exakt samma går att köpa i Sverige.

Är det någon särskild anledning till att välja just Amazon i UK som ÅF när du får samma maskin i Sverige med svenska garantier, potentiellt mindre riskfylld frakt och liknande?

Har för mig att det skillde i ljusstyrka och andra små finesser som gör den lite bättre än t.ex. LG 43UJ630V. Såkallat Ultra Luminance.
Som jag läste här:
LG TV modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen vill man knappast ha brittisk mjukvara (Freeview, YouView etc) heller. Spara en tusenlapp för att få en TV med programvara anpassat för ett annat land är nog ingen höjdare. Bara vänta tills en lämplig modell sänks i pris i Sverige, TVn i fråga har sålts till lägre pris i Sverige tidigare.

Det där visste jag inte om, jag har som tur var avstått nu från att beställa utomlands. Får ha tålamod och vänta som du säger och hoppas på att den sänks lite eller andra TV modeller.

Permalänk
Medlem

Skickar dom så stor elektronik till Sverige?
Det var nytt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Bildexpert 📺

@GGlucke: Ja, ofta är det sådana små teknisk skillnader. Dom är just små och skillnaderna är ofta omöjliga att upptäcka i praktiken. Det är till exempel en väldigt skillnad på 800 nits mot 400 nits vid HDR på två apparater som är identiska i övrigt. Men skillnaden mellan 450 och 400 nits syns endast i specifika jämförelser sida vid sida.

Vore apparaten däremot väldigt bättre eller ljusstarkare mycket brukar de rankas in i en högre produktserie. UJ7 och SJ8-serien är mer synbart bättre än UJ6-serien. Så tumregeln är att kliva uppåt i produktkategori eftersom då brukar resten av apparaten också bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@GGlucke: Ja, ofta är det sådana små teknisk skillnader. Dom är just små och skillnaderna är ofta omöjliga att upptäcka i praktiken. Det är till exempel en väldigt skillnad på 800 nits mot 400 nits vid HDR på två apparater som är identiska i övrigt. Men skillnaden mellan 450 och 400 nits syns endast i specifika jämförelser sida vid sida.

Vore apparaten däremot väldigt bättre eller ljusstarkare mycket brukar de rankas in i en högre produktserie. UJ7 och SJ8-serien är mer synbart bättre än UJ6-serien. Så tumregeln är att kliva uppåt i produktkategori eftersom då brukar resten av apparaten också bli bättre.

Tack för all info som jag behöver. Kanske ska vänta på att UJ7 eller SJ8-serien sänks i pris. TVn kommer man ju ha länge så är väl värt att lägga lite extra pengar för att den ska hålla i längden

Permalänk
Medlem

Fortsätter i denna tråd då den handlar om TV och det är onödigt att skapa en ny.

Har sett två TV apparater för bra priser på elgiganten idag. Kollar på TV apparater som är 49-55 tum.
Ska vara 100hz då det kanske blir mycket sport, sen såklart smart TV. Någon funktion som gör så man kan streama sin iphone till TV skärmen.

Dessa har jag kollat på:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE49MU6195XXC/...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/49UJ701V/lg-49...

Undrar om båda har 100hz i uppdateringsfrekvens då det är väldigt oklart för mig?

Vilken är bäst?

Permalänk
Bildexpert 📺

@GGlucke: "100 Hz" och liknande är alltså påhittade frekvenser och det finns ingen relevans eller kvalitetsfaktor bakom detta på det sätt som det förekommer bland TV-apparater. "Bra på sport" är ett också ett påhitt.

Samsungen är en VA-panel, LG:n är en IPS-panel. Går igenom allt sådant i guiderna till TV apparaterna, länkade i mina sigantur.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Visst är båda RGBW i detta fall?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Båda LG-modellerna ska vara RGBW, inte Samsungen

Ah, jag som inte läste specs:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@GGlucke: "100 Hz" och liknande är alltså påhittade frekvenser och det finns ingen relevans eller kvalitetsfaktor bakom detta på det sätt som det förekommer bland TV-apparater. "Bra på sport" är ett också ett påhitt.

Samsungen är en VA-panel, LG:n är en IPS-panel. Går igenom allt sådant i guiderna till TV apparaterna, länkade i mina sigantur.

Jaha okej, då förstår jag varför det är så oklart med Hz mellan modellerna. Kollade på videon och där förklarade han väldigt bra vad allt är.

Skickades från m.sweclockers.com