Nytt ledbakljus till elscooter, Hur kopplar jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Nytt ledbakljus till elscooter, Hur kopplar jag?

Hej.

Har köpt ett nytt bakljus av denna model till min elscooter då orginal inte lös något bra alls. Trodde dock att jag skulle kunna koppla ihop detta på egen hand men jag får det inte att lysa. Undrar nu om det jag köpt ens fungerar med min scooter? I elscooter instruktionsboken står det att batteriet är 60V 12Ah. Men det sitter en liten box under scootern där alla kablar går in och jag antar att det sitter någon trafo eller liknande där. Bifogar några bilder här på vad jag har framför mig.

Såhär såg det ut när orginallampan var påkopplad, Blinkers, bak och bromsljus.

Här är orginalkablarna bortslitna till vänster i bild och mitt nya ledbakljus kablage till höger. Även det blinkers, bak och bromsljus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Du får mäta dig fram till vilken kabel som ger konstant 12v när cykeln är igång. Den ska du koppla till bakljus. Den som ger 12v när du bromsar kopplar du till bromsfunktionen. osv. Färgerna finns det vad jag vet ingen standard för vad som är vad svart är oftast jord i sånt här, men det kan man inte bara anta.
Vad fick du med ett kopplingschema till bromsljuset?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

@jOnÄTÄn: Det ska jag prova! Nej tyvärr fick inte med något schema med det nya lyset. Hittar heller inget till Elscootern. Men överskottslablarna från Elscootern kan man bara fimpa då? Är ju en mer från Scootern 6st jämfört med lyset 5st.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

ta ett vanligt 9v batteri, sådant från en brandvarnare, så borde du inte elda upp något om du bara duttar på det för att prova.

Väldigt troligt är den svarta jord/minus.
så den sätter du på minuspolen på niovoltsbatteriet.

Sen testar du med de andra fyra sladdarna tills du listat ut vad de alla gör.
Du kan göra samma test direkt till ett 12v batteri med, men om nu den svarta (mot all förmodan) inte skulle vara minus/jord, så är det betydligt mindre chans att något brinner upp/går sönder.

får du inget ljus när du har den svarta på minus och provar med de andra, så får du testa vidare.
lysdioder gillar inte att få spänning över sig åt "fel håll" men korta duttar är väldigt sällan problem.

Du borde även ha fått med ett kopplingsschema.

Den extra kabeln är svår att veta vad den gör, problemet med många grejer idag är att de är specialtillverkade, och att de gör specialare så att inte det går att använda på ett enkelt sätt.

Svart är oftast minus,
röd är oftast plus.
Så de två är väl det första man får testa med.

multimeter finns att köpa på t.ex biltema för drygt 100-129:- något, med batteri i från start (om du har någon sådan i närheten, alltid bra att ha.

Lycka till!

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
arcustangens(Q/P)
Registrerad
Jun 2004

Väldigt dåligt av dom att inte skicka med instruktioner.
Hittade en liknande på amazon efter lite snabbt googlande
https://www.amazon.com/Motorcycle-Signal-Brake-Integrated-Lig...

Där skriver dom:"5 wires: Black wire -- common ground; Red wire -- brake light; Yellow wire -- left turning; Green wire --- right turning; white wire ---Running"

Men som sagt, testa genom att dutta kablarna mot ett batteri.
Om du har en multimeter kan du vrida den till diodläget och lista ut polariteten på dioderna.
0,7v i framriktningen och 0v i backriktningen om jag minns rätt.

edit:
http://en-us.fluke.com/training/training-library/test-tools/d...

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Dec 2005

En multimeter måste du ha iaf för att reda ut originalkabeln.
Vad du bör finna är
1 - pol(Förmodligen svart kabel)
1 +pol som har konstant matning(förmodligen röd)
1 +pol som endast matas när du blinkar till vänster(random färg)
1 +pol som endast matas när du blinkar till höger(random färg)
1 +pol som endast matas när du bromsar(random färg)
Sen har du ju en kabel över som kan vara till något annat...
Kanske har det varit två -poler uppsäkrade med olika säkringar?
Om bakljuset och bromsljuset är samma LEDS där bromsljuset endast är kraftigare
så kanske den sista kabeln har påverkat strömstyrkan över LEDsen på något sätt.
Är omöjligt att säga när man inte vet hur kretsen ser ut.

Originalkretsen ser ju väldigt "Kina" ut så jag antar att lödningarna är synliga från baksidan, får vi en bild på den så bör det gå att lista ut hur det varit kopplat innan.

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av jOnÄTÄn:
Skrivet av Bellerefon:
Skrivet av ph33r:
Skrivet av bardbard:

Har lånat en multimeter av en polare nu och försökt följa era råd men jag lyckas inte reda ut detta..

Har den inställd på likström 20V då det verkar vara det enda som fungerar. Testade att få fram jorden via diodläget men ingen av kablarna gav utslag. Tjöt dock till när jag satte mätstickorna på två olika muttrar t.ex.

De jag får ut när jag mäter varje kabel för sig med minus stickan på en hojens gods. är att alla kablar förutom svart ger mellan 0.06 - 0.10V. Svart ger minus 0.06 - 0.10 istället så den borde väll då vara jordkabel?

Håller jag plusstickan på valfri kabel och testar blinka så ballar multimetern ut och den pendlar mellan 0 - 0.50 typ och hoppar där emellan. visar även minus 0 ibland? och detta är på alla kablar. Händer inget om jag bromsar och mäter någon av kablarna, och vet ej hur jag ska hitta vilken som är sjävla bakljuset heller.

Råkade även slå ihop brun och röd från hojen så det brann till lite, märkte ingen skillnad, sen grön och gul så nu piper den inte längre när jag blinkar och blinkers fram lyser nu konstant när man trycker på knappen, istället för att blinka som dem gjorde innan, gäller både höger och vänster.

Testade även att koppla ihop mitt nya ledbakljus med svart på svart och resten på de andra kablarna men det hände ingenting? Kanske de måste kopplas parvis? Dock livrädd för att bränna fler kablar nu.

Har tagit några bilder på när jag mätte och hur orginal kretskort ser ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Dec 2005

Bra bilder.
Detta är vad jag får fram iaf, någon annan får gärna ge input också(allt jag skriver är antaganden, tar givetvis inget ansvar...).

L- ) Detta är blinkerskabel för vänster(antar jag) blinkers, negativ. Blå kabel på originalkopplingen
R- ) Detta är blinkerskabel för höger(antar jag) blinkers, negativ. Grön kabel på originalkopplingen
Z+ ) Detta är en gemensam punkt för blinkers, positiv. Röd kabel på originalkoppling
X-) Detta är bak eller bromsljus, negativ. Svart kabel på originalkoppling
S-) Detta är bak eller bromsljus, negativ. Brun kabel på originalkoppling
S+) Gemensam punkt för bak och bromsljus, positiv. Gul kabel på originalkoppling.

Ett sätt att kolla detta på med multimeter är att mäta på kablarna nu(inte i bromsskivan). Sätt multimetern på VDC(mäta spänning på likström).
Sätt på skootern först givetvis så den har ström.
Mät sedan över den gula kabeln och den svarta kabeln. Får du inget utslag prova att bromsa samtidigt.
Gör sedan samma sak över gul och brun.
Då bör du ha säkerställt vilken som är bakljus samt bromsljus samt polariteten.

Mät sedan över Röd och Grön, sätt på blinkersen innan. Inget utslag så flippar du blinkersen åt andra hållet.
Gör som ovan men över röd och blå.

Funkar inte detta så har jag ingen aning längre

Detta var min snabbanalys iaf av kretsen^^

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av bardbard:

Provade detta och fick lite resultat faktist!

Mätte med inställningen VDC 200 och fick följande:

Gul + Svart ger 60V när jag bromsar med antingen fram eller bakbroms.
Gul + Brun ger 0V vilket förklarar varför orginallampans bakljus inte fungerade.
Röd + Grön ger 65.6V blinker höger.
Röd + Blå ger 65.7V blinker vänster.

Anledningen att jag köpte mitt nya ledbakljus är ju just för att jag antog att orginal var trasigt. Men nu när jag ej fick någon spänning på bakljuskablarna så är det ju förmodligen ett fel i den lilla kopplingsboxen under scootern?

Och då är ju frågan hur jag kopplar ihop detta med mitt nya bakljus? Samt om det går att fixa spänning till själva det konstanta bakljuset?

Måste bara poängtera att jag verkligen uppskattar hjälpen av er enormt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av MomoSWE:

Provade detta och fick lite resultat faktist!

Mätte med inställningen VDC 200 och fick följande:

Gul + Svart ger 60V när jag bromsar med antingen fram eller bakbroms.
Gul + Brun ger 0V vilket förklarar varför orginallampans bakljus inte fungerade.
Röd + Grön ger 65.6V blinker höger.
Röd + Blå ger 65.7V blinker vänster.

Anledningen att jag köpte mitt nya ledbakljus är ju just för att jag antog att orginal var trasigt. Men nu när jag ej fick någon spänning på bakljuskablarna så är det ju förmodligen ett fel i den lilla kopplingsboxen under scootern?

Och då är ju frågan hur jag kopplar ihop detta med mitt nya bakljus? Samt om det går att fixa spänning till själva det konstanta bakljuset?

Måste bara poängtera att jag verkligen uppskattar hjälpen av er enormt mycket.

Hur kan du få +60 Volt från ett 12 Volt batteri?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av JonkenPonken:

Hur kan du få +60 Volt från ett 12 Volt batteri?

Batteriet är 60V Lithium samt 12Ah och driver en 1000W Hubmotor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av JonkenPonken:

Hur kan du få +60 Volt från ett 12 Volt batteri?

För att det är ett 60v batteri. Läs alltid första inlägget...

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av JonkenPonken:

Hur kan du få +60 Volt från ett 12 Volt batteri?

Det är oftast högre spänningar på elfordon för att strömmen och effektförlusterna inte ska bli ohanterliga.
Även på bilar är det på väg att komma högre spänningar i elnäten än de klassiska 12V.
TS skriver i förstaposten att den nominella batterispänningen är 60V

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av mrqaffe:

Det är oftast högre spänningar på elfordon för att strömmen och effektförlusterna inte ska bli ohanterliga.
Även på bilar är det på väg att komma högre spänningar i elnäten än de klassiska 12V.
TS skriver i förstaposten att den nominella batterispänningen är 60V

Insåg just nu att det handlar om en elmoped. Ibland läser man lite för fort

Är väl bara för ts att kolla vilka lampor som sitter original. Antagligen 12 Volt. Motstånden som sitter på kretskortet för lysdioderna är enbart för att blinkersrelä inte ska få frispel antagligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av MomoSWE:

Provade detta och fick lite resultat faktist!

Mätte med inställningen VDC 200 och fick följande:

Gul + Svart ger 60V när jag bromsar med antingen fram eller bakbroms.
Gul + Brun ger 0V vilket förklarar varför orginallampans bakljus inte fungerade.
Röd + Grön ger 65.6V blinker höger.
Röd + Blå ger 65.7V blinker vänster.

Anledningen att jag köpte mitt nya ledbakljus är ju just för att jag antog att orginal var trasigt. Men nu när jag ej fick någon spänning på bakljuskablarna så är det ju förmodligen ett fel i den lilla kopplingsboxen under scootern?

Och då är ju frågan hur jag kopplar ihop detta med mitt nya bakljus? Samt om det går att fixa spänning till själva det konstanta bakljuset?

Måste bara poängtera att jag verkligen uppskattar hjälpen av er enormt mycket.

Utan manual på det nya ljuset blir det ju lite krångligare men du kan prova med ett 9v batteri och testa dig fram(går med multimetern med om du har ett ”pip-läge” för sluten krets).
5 kablar borde innebära:
1 för vänster blinker
1 för höger blinker
1 för bak
1 för broms
samt en gemensam jord(-).

2 problem dock:
På det nya ljuset du köpt står det 12v spänning. Vettigt att mata in 60? Förmodligen inte...
Lyckas du koppla in ljuset på något sätt så kommer du att bränna LEDsen.

Om polariteten skiljer mellan det nya och gamla så kommer det inte lysa. Strömmen kan bara passera en diod från en riktning. D.v.s om ditt nya ljus vill ha + in på de fyra casen och den gemensamma är - så får du problem då ditt original var omvänt(om nu mitt tidigare antagande stämde).

Du har ingen liten gömma med säkringar någonstans? Försök följa den bruna kabeln(inte lätt, jag vet..) och se vart den tar vägen. Kanske kan du öppna upp styrboxen eller så.
Det är nog en bra start att få liv i den slingan iaf först.

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det kanske inte är intressant men elcykelbelysningar brukar normalt ha regulatorer inbyggda och kan ofta drivas med 60V DC.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av bardbard:

Kanske kan du öppna upp styrboxen

Lyckades få upp skyddet och såhär såg det ut inuti. Hittade ingen säkringsbox eller så utan allt går in i styrboxen och resten är bara förgreningar/skarvningar mellan diverse kablar.

Den bruna ljuskabeln verkade gå ihop med en svart tillsammans in i en blå som sedan går in i styrboxen. Känns inte som att det är meningen att man ska in o pilla med detta alls.

Antar att det inte går att lösa bakljuset med något typ av motstånd eller liknande som skalar ner spänningen till 12V? Eller finns det något bättre alternativ?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Är problemet egentligen bara att du vill synas bättre på avstånd ? Då kan det enklaste vara att montera på en vanlig cykelbelysning utöver originalet för så slipper du ju böka med broms och blinkers.
Spanninga Elips är troligen den bästa baklampan för cyklar (har bättre synlighet än många billjus) den syns oerhört bra genom sin optik och är dessutom lätt så den är lättmonterad på nästan allting, den finns i 3V (2x AA batteri) och 36V (e-bike) version om den ska drivas med DC
http://www.spanninga.com/products/rearlights/elips/

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av MomoSWE:

Lyckades få upp skyddet och såhär såg det ut inuti. Hittade ingen säkringsbox eller så utan allt går in i styrboxen och resten är bara förgreningar/skarvningar mellan diverse kablar.

http://www.bilddump.se/bilder/20180114001432-2a04:ae0c:1400:5000:ccf7:430a:b4f2:1d55.jpg

Den bruna ljuskabeln verkade gå ihop med en svart tillsammans in i en blå som sedan går in i styrboxen. Känns inte som att det är meningen att man ska in o pilla med detta alls.

Antar att det inte går att lösa bakljuset med något typ av motstånd eller liknande som skalar ner spänningen till 12V? Eller finns det något bättre alternativ?

Det där är nog klokt att hålla sig undan om man inte vet vad man pysslar med.
Att skala ner spänningen är inte bara så det är inget alternativ imo.
Tyvärr har jag inga bra idéer hur du ska göra....

Bästa vore om du kände någon som är skarp på sån här typ av el som kunde ta sig en titt,
alternativet är om det finns verkstad som tar sig an sådana här skotrar.

Kanske kan du googla på din skoter-betäckning för att få fram ett elschema, det är ju ingen rymdfärja direkt så någon som är kunnig skulle säkert fixa detta ganska lätt med ett schema.

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av mrqaffe:

Är problemet egentligen bara att du vill synas bättre på avstånd?

Anledningen att jag ens köpte baklyset innan jag kollat upp hur eller om det ska funka, är för att jag såg att de som säljer Fatriders på swagway.se har eftermonterat ett identiskt baklyse. Tänkte att om de funkar på deras hojar som också går på 60V så borde det funka på min likvärdiga av annat märke.

EDIT: Har skickat ett mail till dem och frågat hur dem kopplat ihop det.

Skrivet av bardbard:

någon som är kunnig skulle säkert fixa detta ganska lätt med ett schema.

Lyckades få tag i ett elschema men vette fan om någon kan tyda det då det är så lågupplöst.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MomoSWE:

Anledningen att jag ens köpte baklyset innan jag kollat upp hur eller om det ska funka, är för att jag såg att de som säljer Fatriders på swagway.se har eftermonterat ett identiskt baklyse. Tänkte att om de funkar på deras hojar som också går på 60V så borde det funka på min likvärdiga av annat märke.

EDIT: Har skickat ett mail till dem och frågat hur dem kopplat ihop det.

Lyckades få tag i ett elschema men vette fan om någon kan tyda det då det är så lågupplöst.

http://www.bilddump.se/bilder/20180114112626-2a04:ae0c:1400:5000:ccf7:430a:b4f2:1d55.jpg

Det var inte lättläst utan i bästa fall kan man kalla det blockschema och det är nog inte heller komplett.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Det är väl över 50v man måste vara elektriker för att hantera va?
Tänkte bara slänga in en varning om att det kan vara farligt med så pass höga spänningar så var försiktig om du inte är utbildad!

Elsystemet ser ut som det brukar göra i mopeder, amatörmässigt. Saknas ofta säkerhet i form av säkringar mm.

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av DilluTioN:

Det är väl över 50v man måste vara elektriker för att hantera va?
Tänkte bara slänga in en varning om att det kan vara farligt med så pass höga spänningar så var försiktig om du inte är utbildad!

Elsystemet ser ut som det brukar göra i mopeder, amatörmässigt. Saknas ofta säkerhet i form av säkringar mm.

Det kan visserligen vara farlig men fordon för sitt eget liv i lagens mening och regleras av andra krav än elsäkerhetslagen

Sådant arbete som utförs på fartyg, luftfartyg, fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane-, och trådbussdrift och övriga fordon omfattas inte av elsäkerhetslagen (2016:732).
Det har dock inte uttryckligt undantagits från lagen eftersom det inte har ansetts nödvändigt, se proposition 2015/16:163, sidan 20 ff.

https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@MomoSWE: Ditt största problem som jag ser det är att ditt original baklyse verkar ha gemensam spänningsmatare och jordar den lampan/dioden som ska lysa. Detta medan den nya du har köpt förmodligen har gemensam gjord och matar den diod som ska lysa med spänning.

LED-stripen du har köpt och vill använda går dessutom på 12V enligt hemsidan du länkade i första inlägget. Spänningen du får ut ur kablarna på din scrozer matar 60V, på tok för mycket såklart och kan mycket möjligt ha förstört din nya LED-strip. Men det går att sänka spänningen med motstånd. Ditt dilemma med gemensam plus/minus kvarstår dock fortfarande.

Kan du länka till någon som har gjort denna mod förut?

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av tBiorrith:

@MomoSWE: Ditt största problem som jag ser det är att ditt original baklyse verkar ha gemensam spänningsmatare och jordar den lampan/dioden som ska lysa. Detta medan den nya du har köpt förmodligen har gemensam gjord och matar den diod som ska lysa med spänning.

LED-stripen du har köpt och vill använda går dessutom på 12V enligt hemsidan du länkade i första inlägget. Spänningen du får ut ur kablarna på din scrozer matar 60V, på tok för mycket såklart och kan mycket möjligt ha förstört din nya LED-strip. Men det går att sänka spänningen med motstånd. Ditt dilemma med gemensam plus/minus kvarstår dock fortfarande.

Kan du länka till någon som har gjort denna mod förut?

Har fått svar av de på swagway.se som eftermonterar liknande ledstrips och dem använder sig utav en transformator som skalar ner 60 > 12V. Frågade igen nu om de kunde länka eller nämna vilken typ av transformator de använder sig utav, inväntar svar.

Oklart dock om deras scootrar har samma typ av kablar och elsystem/styrbox som min. Men kan dem få det att funka så borde det gå med min kan jag tycka.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MomoSWE:

Har fått svar av de på swagway.se som eftermonterar liknande ledstrips och dem använder sig utav en transformator som skalar ner 60 > 12V. Frågade igen nu om de kunde länka eller nämna vilken typ av transformator de använder sig utav, inväntar svar.

Oklart dock om deras scootrar har samma typ av kablar och elsystem/styrbox som min. Men kan dem få det att funka så borde det gå med min kan jag tycka.

Transformator är nog fel ord då de inte kan fungera med likström, däremot kan de kanske syfta på en dc/dc omvandlare tex en Buckregulator, de finns ganska billigt på Ebay typ https://www.ebay.com/itm/DC-DC-6V-80V-72V-60V-36V-24V-to-5V-9... men om polariteten också är omvänd så kan du behöva modda det också.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av tBiorrith:

@MomoSWE: Ditt största problem som jag ser det är att ditt original baklyse verkar ha gemensam spänningsmatare och jordar den lampan/dioden som ska lysa. Detta medan den nya du har köpt förmodligen har gemensam gjord och matar den diod som ska lysa med spänning.

LED-stripen du har köpt och vill använda går dessutom på 12V enligt hemsidan du länkade i första inlägget. Spänningen du får ut ur kablarna på din scrozer matar 60V, på tok för mycket såklart och kan mycket möjligt ha förstört din nya LED-strip. Men det går att sänka spänningen med motstånd. Ditt dilemma med gemensam plus/minus kvarstår dock fortfarande.

Kan du länka till någon som har gjort denna mod förut?

Det stämmer nog som du säger, men min tänke är att om jag köper en spänningsregulator. Borde jag inte då kunna få det att fungera genom att koppla exempelvis brun (om jag får den lagad först såklart) som då ska ge konstant 60v, på regulatorns in+ och sätta en ny kabel från regulatorns in- till scooterns gods. Sedan endast koppla min nya ledstrip jord på 12v ut- och endast bakljus på 12v ut +?

Så skiter jag i blinkers + broms. Bara den lyser med ett rött sken när hojen är igång så är jag nöjd. Funkar detta?