Datorn beepar och startar om! Behöver hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Datorn beepar och startar om! Behöver hjälp!

Sedan jag installerade en SSD i datorn och placerade om min gamla HDD så har datorn börjat "Beepa" och starta om. Datorn hamnar sedan i Windows återställningsläge men funkar igen om den får stå utan strömsladd en stund. Detta sker oftast efter en spelsession då jag kanske bara sitter och surfar. Tänker om värme från spelsessionen kunnat påverka. HDD'n var också fruktansvärt seg innan jag installerade om datorn också. Tog ca 2-4 min att starta Windows. Det kanske blev för mycket att flytta på den?

Ljudet låter exakt som i en video jag hittade:
https://www.youtube.com/watch?v=N_wLkfxaJWQ

Men det låter ENDAST EN GÅNG och sedan omstart. Så jag TROR att det är HHD som låter och krånglar. Har inget annat i datorn som borde kunna låta då moderkortet inte verkar ha någon högtalare. (Det kan inte vara SSD som det är fel på va? en SSD kan väl knappast låta något?)

Frågan är då om HDD'n verkligen kan orsaka en krasch då den endast används som lagring av diverse program och spel. Windows och allt annat nödvändigt är på SSDn.

Jag har även haft lite andra problem som att datorn startat om sig om jag försiktigt lyft den och flyttat på den medans den är på. Och så har USB-apparater som nätverkssticka och tangentbord/mus helt randomly kopplats bort ibland. Vilket fick mig att fundera över om moderkortet eller PSU'n börjar lägga av?

Någon som kan utesluta något eller är stensäker på att det är HDD'n? Kanske komma med lite tips eller något?

Uppsättnning:
MOBO: Asus P8H61-I LX R2.0
CPU: I5 3470
RAM: 2X 4GB Elpida
GPU: GTX 750TI ( OC 1220MHz / 5400MHz )
PSU: Fractal Design Integra 450W
SSD: KingDian s280 250gb
HHD: Seagate SSHD 2,5" 1000gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Nu har jag kunnat sitta länga och sufra utan problem och då är datorn startad "Fresh" utan att jag suttit och spelat. Och när jag tänker närmare på det så sker nog Beepandet i princip endast efter spelande. Överbelastad PSU? som orsakar Beepande HHD? naaah?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

LÖSNING (ifall någon annan upplever liknande)

Bytte ut den misstänkt dåliga HDD och datorn har funkat kanon sen dess. Så det verkar som att en dålig hårddisk som endast används till extra lagring kan orsaka en total krasch av datorn.

De andra lite mer diffusa problemen med USB är ännu oklart. Har inte hänt på ett bra tag så det var med största sannolikhet inte relaterat.