Forumdelen sponsras av

~7tkr till 32 tum 4K skärm för jobb och film på macbook pro. Samt smidigt fäste ~3tkr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

~7tkr till 32 tum 4K skärm för jobb och film på macbook pro. Samt smidigt fäste ~3tkr.

Hej,

Jag är i jakt på en 32 tum 4K skärm. Skärmen kommer att kopplas till en Macbook pro 15" från ~2015. Användningsområden är framförallt jobb i form av textläsning och textredigering, och nöje i form av film. Min budget ligger kring 7tkr.

Sedan vore det gött med ett smidigt vägg eller skrivbordsfäste till skärmen som kan fällas ut långt, ~1m, och rotera skärmen i horisontal led uppemot 90 grader. Tänker mig ca 3tkr för detta.

Tack för alla tips!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Solegna:

Hej,

Jag är i jakt på en 32 tum 4K skärm. Skärmen kommer att kopplas till en Macbook pro 15" från ~2015. Användningsområden är framförallt jobb i form av textläsning och textredigering, och nöje i form av film. Min budget ligger kring 7tkr.

Sedan vore det gött med ett smidigt vägg eller skrivbordsfäste till skärmen som kan fällas ut långt, ~1m, och rotera skärmen i horisontal led uppemot 90 grader. Tänker mig ca 3tkr för detta.

Tack för alla tips!

Då jag är på väg ut till jobbet så har jag bara haft tid att kika i en nätbutik, Dustin, och iallafall där är utbudet på 4K och 32" i kombination rätt skralt. Det bästa jag hittar är en 34" i 21:9, dvs 3440x1440. Den har VA Panel så det finns lite utrymme för att justera placering utan att förlora färg och kontrast. Och med montering på vägg eller skrivbord med rätt fäste så får du till det garanterat. Den har också skaplig ljusstyrka med 300cd/m2 och följer VESA standard för montering.

https://www.dustinhome.se/product/5011019007/brilliance-x-lin...

Jag har absolut noll koll på Apple datorers anslutningar. Vad för anslutning har du tänkt använd? HDMI, DisplayPort, eller har datorn någon egen port som skärmen måste ha stöd för?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

@Unknown:

Tack för tipset!

Jag tror inte att en krökt skärm kommer att göra sig så bra. Jag kommer att ha skärmen i sovrummet så att jag kan använda den till till jobb och som TV. Jag tänker mig att vägg/skrivborddsfästet ska tillåta att rotera och skjuta ut skärmen framför sängen. Hur är en krökt skärm på ~ 2.0-2.5m håll?

Angående anslutningar så bör den stödja HDMI, om USB-C finns är det ett plus.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Solegna:

@Unknown:

Tack för tipset!

Jag tror inte att en krökt skärm kommer att göra sig så bra. Jag kommer att ha skärmen i sovrummet så att jag kan använda den till till jobb och som TV. Jag tänker mig att vägg/skrivborddsfästet ska tillåta att rotera och skjuta ut skärmen framför sängen. Hur är en krökt skärm på ~ 2.0-2.5m håll?

Angående anslutningar så bör den stödja HDMI, om USB-C finns är det ett plus.

Jag har haft krökt skärm på nära håll, 0,5-1m, dvs på skrivbordet direkt framför mig. Men länken jag gav ger ingen information om hur krökt den är. Det kan vara en mindre krökning, eller en större. Kan kolla lite senare om det finns specs på det på tillverkarens sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s348601617&o=produkt_p...
Det verkar vara lite skralt med 32" och 4k. Men dessa var de jag kunde sortera fram.
Mvh

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Aug 2007

Du nämner inget specifikt som kräver 4k så om du kan tänka dig dra ner några pixlar så finns det ju gott om 34" skärmar i 21:9 format. Själv skaffade jag mig en Dell U3415W och är grymt nöjd. Riktigt bra bild och enkelt att dela upp fönster. Jag kör en MBPr late 2016. Ett tips är att använda Moom vid försterindelning. Riktigt trevlig att arbeta på. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100 Dock tror jag det har kommit uppföljare nu men då kanske man kan göra ett kap.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Tack för tips och synpunkter!

Det kanske inte vore helt fel med en 34" med 21:9 format. Däremot är jag lite osäker när det gäller krökningen när man tittar på film vid lite längre avstånd. Finns det någon här som testat sitta ~ 2-2.5 m bort och titta på film med ett sådant format?

Har någon erfarenhet av att använda skrivbordfäste med en sådan bjässe?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Jag har en billig 4k-skärm på 28 tum och tycker att upplösningen är perfekt. Provade en dyr och mycket bättre skärm på 32 tum med 2560*1440 i upplösning och stod inte alls ut. Enligt mig alldeles för låg pixeltäthet. Skulle idag aldrig köpa skärm utan 4k, speciellt inte om användningsområdet primärt är jobb/text/internet där 4k gör underverk för textläsligheten.

För spelande är det en annan femma, då kan 4k vara för tungdrivet om en inte öppnar plånboken ordentligt för hårdvaran och upplösningen märks kanske inte lika tydligt in action. Men för dina användningsområden skulle jag absolut köra på 4K.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Skulle rekommendera en 27" 4k, som dell U2718Q. Arm/fäste så kan jag rekommendera ergotron lx.
Med en 4k skärm kan du köra dem motsvarande "retina" (ok, 5k behövs för 1440) men fortfarande mycket skarpare än 1080p/1440p.
Med en ultra-wide så kommer den vara relativt oskarp jämfört med din MBP skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Tack för input!

Jag har bestämt mig för att överge 32" och nöja mig med 27-28 med 4K för att få mer behaglig läsning.

Nu undrar jag bara om någon vet om U2718Q passar med min macbook från mid 2014 med 2.8 GHz i7, 16GB RAM, NVIDIA GeForce GT 750M 2GB och Intel Iris Pro 1536 MB.

Har någon prövat en liknande kombination?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Solegna:

Tack för input!

Jag har bestämt mig för att överge 32" och nöja mig med 27-28 med 4K för att få mer behaglig läsning.

Nu undrar jag bara om någon vet om U2718Q passar med min macbook från mid 2014 med 2.8 GHz i7, 16GB RAM, NVIDIA GeForce GT 750M 2GB och Intel Iris Pro 1536 MB.

Har någon prövat en liknande kombination?

Se https://support.apple.com/sv-se/HT206587

Sen kan man undra varför 4K-UHD? Behövs HDCP2.2 (behövs till Ultra-HD Blu-ray bland annat) kan du inte köpa vilken skärm som helst. Behövs inte det är det bara att sortera på Prisjakt och vraka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Petterk:

Se https://support.apple.com/sv-se/HT206587

Sen kan man undra varför 4K-UHD? Behövs HDCP2.2 (behövs till Ultra-HD Blu-ray bland annat) kan du inte köpa vilken skärm som helst. Behövs inte det är det bara att sortera på Prisjakt och vraka.

Vad menar du?

Enligt länken du skickade bör det fungera med en 4K skärm till min dator. Jag hittade även denna sida:

https://www.macrumors.com/guide/4k-5k-displays-buyers-guide-m...

Där tolkar jag det som att jag behöver se till att skärmen har en DisplayPort 1.2 för att kunna köra en 4K skärm via Thunderbolt 2 anslutningen på datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Gasfjäder arm är ett måste om du vill kunna justera smidigt
https://www.dustin.se/product/5010755071/m-vesa-gas-lift-arm-...

citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Solegna:

Vad menar du?

Enligt länken du skickade bör det fungera med en 4K skärm till min dator. Jag hittade även denna sida:

https://www.macrumors.com/guide/4k-5k-displays-buyers-guide-m...

Där tolkar jag det som att jag behöver se till att skärmen har en DisplayPort 1.2 för att kunna köra en 4K skärm via Thunderbolt 2 anslutningen på datorn.

Thunderbolt 2-kontrollern i mid 2014 MBP15 stödjer DisplayPort 1.2, så din modell är okej med en SST-skärm. Du undrade om någon har kört det, och ja det har dem, Apple specificerar vad som fungerar med vad och du behöver inte titta längre än så. 2012-2013 års modeller hade grafikkort (vissa av dem) med DisplayPort 1.2, men Thunderbolt-kontroller med enbart DisplayPort 1.1 som begränsade deras ägare.