TV-Avgift utan möjlighet till TV-sändning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Även en trasig TV ståendes i sitt källarförråd räknas om avgiftsbelagd!

Nja, man kan komma ifrån avgiften om den inte förvaras i bostaden.

§5 säger:
"Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235)".

Permalänk

Nu bryr jag mig inte egentligen eftersom det ändå blir beskattat, men hur blir det om man tar bort mottagaren i TVn då? Eller spelar det ingen roll? Då borde det ju klassas som skärm.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Om du köper en analog antenn får du väl in några kanaler?

Skrivet av MacAllan:

Visst kan du ta emot sändningar, finns ju massor av inomhusantenner.

Ja.. det är ganska självklart. Det finns flera lösningar.

Resonemanget är dock.. För att kolla på TV så krävs inköp av två saker.

1. Något för att få in signal till bostaden
2. Något att ta emot signal och presentera det på en bildskärm

Det är däremot bara nr. 2 som gör dig avgiftsskyldig. Även då båda krävs för att kolla på TV.

Hur som hur så spelar det här ingen roll då lagen är ganska tydlig...

Jag betalar för övrigt TV-avgift från min tidigare lägenhet och det följer med automatiskt när man flyttar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Nja, man kan komma ifrån avgiften om den inte förvaras i bostaden.

§5 säger:
"Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235)".

Skrivet av DilluTioN:

Nu bryr jag mig inte egentligen eftersom det ändå blir beskattat, men hur blir det om man tar bort mottagaren i TVn då? Eller spelar det ingen roll? Då borde det ju klassas som skärm.

Nu blev det lite konstigt när MacAllan bara hade markerat delar av texten. Båda sakerna krävs för att man ska undkomma avgift. Dvs om du har en TV på ditt kontor där du tagit bort mottagaren så slipper du avgift. Dock räcker det inte att du har en TV på kontoret eller om du tar bort mottagaren ur en TV som du har hemma. Båda måste till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu blev det lite konstigt när MacAllan bara hade markerat delar av texten. Båda sakerna krävs för att man ska undkomma avgift. Dvs om du har en TV på ditt kontor där du tagit bort mottagaren så slipper du avgift. Dock räcker det inte att du har en TV på kontoret eller om du tar bort mottagaren ur en TV som du har hemma. Båda måste till.

Håller med dig så till vida att allt är en tolkningsfråga och det kan mycket väl vara som du säger.
Att jag bara markera delar beror på att texten efter markeringen börjar med "eller" vilket kan tolkas som att texten före är fristående och inte är beroende av vad som står efter.
Visserligen kan man även tolka som att sista delen av texten (efter komma tecken) måste sammanfalla med första delen och då måste mottagaren monters bort för att slippa avgift.

Men vill minnas att jag sett en artikel för några år sedan att en privatperson fick rätt mot Radiotjänst att inte behöva betala avgift för en söndrig TV som inte fanns i bostaden.
Tyvärr kan jag inte hitta den så direkt.

Skall bli skönt att slippa allt detta när TV avgiften ersätts med en Public Service avgift via skattsedeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nja, man kan komma ifrån avgiften om den inte förvaras i bostaden.

§5 säger:
"Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235)".

Jaså där ser man! Jag trodde blint mitt påstående stämde, har säkert läst någon rövarhistoria på flashback.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White