Alternativ till Freenas?

Permalänk
Medlem

Alternativ till Freenas?

Efter en massa bråkande så har jag märkt att freenas och ad verkligen inte är vänner.

Det funkar vid nyuppsättning, men behovet att kunna boota om servern i framtiden och vetskapen att det sabbar alla kopplingar till ad:et gör det lite mindre användbart i mitt fall.

Ska dock säga att hade det inte varit för det problemet så hade jag glatt hållt mig kvar.

Nu till djungeln, jag har haft några som rekommenderat mig att köra unraid, enda här är väl utbyggnadsfråga och hur stor hastighetsdipp (och hur cachedisk påverkar det) som upplevs i verkligt användande. (Utrymme ser ut som att jag får nån tb extra vid enkel kik med en 250gigs cachedisk vilket ju även skulle påverka hastigheten positivt...

Men övriga val (nas4free etc) har jag väldigt dålig/ingen koll på

Nån som har nån bra input/erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Kan inte ge dig några råd men jag bytte från FreeNas av samma anledning som du funderar på nu - det funkar fint så länge det funkar men sen...

Jag återgick till klassisk Raid6 med ordentligt raidkort.

Permalänk
Medlem

Undrar vad problemet är för dig gällande AD:t?

Sedan kan jag säga att jag kör unraid och har gjort det i ett par år nu. Är mycket nöjd till det jag använder det till. Oftast läser jag data i en eller kanske tre strömmar och på andra hållet så skriver jag oftast i en ström vilket fungerar galant. Det som kan uppstå är att om man skriver flera strömmar samtidigt så sjunker skrivhastigheten ganska snabbt. Men ponera att jag ska kopiera in en fil till unraid då flåsar det på och maxar mitt nätverk. När jag sedan kopierar en nyliken skapad fil (som fortfarande ligger på cache:n) så kommer jag upp i över 900MB/s vilket återspeglar hur du satt upp det med cache-storlek och att köra med en eller två cache-diskar.

När det gäller att ha filtytor att skriva till så kan man ju göra på flera olika sätt. Ett är att man sätter behörigheter på de olika utdelningarna i unraid eller så kan man skapa upp en VM och använda som filserver som är kopplad till AD:t och endast ha unraid som underliggande lagring som inte annars har koppling till nätverket - kanske kan ligga på eget nät osv.

Har en gammal vanlig RAID5 (mjukvaruraid) som är mycket bättre på simultana skrivningar men å andra sidan är det mycket mer mupp att lägga till diskar. Framför allt när den börjar komma till åren.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cuda99:

Efter en massa bråkande så har jag märkt att freenas och ad verkligen inte är vänner.

Det funkar vid nyuppsättning, men behovet att kunna boota om servern i framtiden och vetskapen att det sabbar alla kopplingar till ad:et gör det lite mindre användbart i mitt fall.

Ska dock säga att hade det inte varit för det problemet så hade jag glatt hållt mig kvar.

Nu till djungeln, jag har haft några som rekommenderat mig att köra unraid, enda här är väl utbyggnadsfråga och hur stor hastighetsdipp (och hur cachedisk påverkar det) som upplevs i verkligt användande. (Utrymme ser ut som att jag får nån tb extra vid enkel kik med en 250gigs cachedisk vilket ju även skulle påverka hastigheten positivt...

Men övriga val (nas4free etc) har jag väldigt dålig/ingen koll på

Nån som har nån bra input/erfarenheter?

Både Nas4Free och FreeNAS bygger på FreeBSD.
Om du vill ha något helt annat men som ser ut och fungerar väldigt snarlikt så bör du titta på OpenMediaVault. Bygger på Linux (debian) och har snarlikt gränssnitt som FreeNAS/Nas4Free.

Har inte labbat allt för mycket med OMV dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast

OMW kanske är ett alternativ?
Har faktiskt inte den blekaste aning hur den fungerar emot AD, men aldrig haft problem med den i övrigt.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ligga i att den missar att den har join och försöker göra om följt av att den vägrar, hoppas dom fixar det snart för jag tycker om freenas i övrigt på flera håll och kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Problemet verkar ligga i att den missar att den har join och försöker göra om följt av att den vägrar, hoppas dom fixar det snart för jag tycker om freenas i övrigt på flera håll och kanter.

Aha. Har aldrig testat freenas. Kan man köra VM's direkt från plattformen freenas?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Överumplad med svar medans man satt i funderingar

Skrivet av GreyWilk:

Undrar vad problemet är för dig gällande AD:t?

Sedan kan jag säga att jag kör unraid och har gjort det i ett par år nu. Är mycket nöjd till det jag använder det till. Oftast läser jag data i en eller kanske tre strömmar och på andra hållet så skriver jag oftast i en ström vilket fungerar galant. Det som kan uppstå är att om man skriver flera strömmar samtidigt så sjunker skrivhastigheten ganska snabbt. Men ponera att jag ska kopiera in en fil till unraid då ...

Hur ser det ut med licensgrejerna på unraid? jag kör en maskin hemma med totalt 5 diskar just nu och sen en server på jobbet med ~7diskar, denna kan det dock bli expandering på. Måste jag ha en license per maskin?

Skrivet av DavidtheDoom:

Både Nas4Free och FreeNAS bygger på FreeBSD.
Om du vill ha något helt annat men som ser ut och fungerar väldigt snarlikt så bör du titta på OpenMediaVault. Bygger på Linux (debian) och har snarlikt gränssnitt som FreeNAS/Nas4Free.
Har inte labbat allt för mycket med OMV dock.

Läggs till kika-på-fliken, inte lagt stort märke till OMW men blir att undersöka

Skrivet av Allexz:

OMW kanske är ett alternativ?
Har faktiskt inte den blekaste aning hur den fungerar emot AD, men aldrig haft problem med den i övrigt.

Ska undersöka saken, AD är väl inte en make it or break it, men det vore löjligt smidigt att ha det när hela hemnätet har fått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Aha. Har aldrig testat freenas. Kan man köra VM's direkt från plattformen freenas?

Genom docker går det, och nu är faktiskt vm funktionerna blivit mycket bättre så man kan köra det som helt egen lagring som vm på esxi och sedan låta esx ha alla sina datastore på freenasen

ord på vift
Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Hur ser det ut med licensgrejerna på unraid? jag kör en maskin hemma med totalt 5 diskar just nu och sen en server på jobbet med ~7diskar, denna kan det dock bli expandering på. Måste jag ha en license per maskin?

Afaik en licens / maskin.
$69 - upp till 6 lagringsenheter
$89 - upp till 12 lagringsenheter
$129 - upp till 30 lagringsenheter (står unlimited men läser man så är det max 30)

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Tack, då vet jag

Permalänk
Medlem

Har du rapporterat buggen till FreeNAS? Annars blir det nog ingen förbättring.

Tack för heads up på buggen. Var inne på att köra FreeNAS på vårt nya AD-SAN på jobbet.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Sök på ad och freenas... finns tonvis med rapporter, dom är bara väldigt långsamma på att ta hand om det tyvärr.

Ska du köra för jobbet skulle jag kika på nexenta istället.

Permalänk
Medlem

Hittade bara två buggar för AD i trackern, å båda lät väldigt specifika. Att kasta ut ZFS pga något så trasigt som AD låter kontraproduktivt. Det går ju alltid att sätta upp en lokal LDAP, synca den mot AD och sen koppla FreeNAS mot LDAP. Så ser många non-Win services ut där jag jobbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Hittade bara två buggar för AD i trackern, å båda lät väldigt specifika. Att kasta ut ZFS pga något så trasigt som AD låter kontraproduktivt. Det går ju alltid att sätta upp en lokal LDAP, synca den mot AD och sen koppla FreeNAS mot LDAP. Så ser många non-Win services ut där jag jobbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har börjat fundera lite i den vägen efter att ha kikat på alternativen, blir nog att testa inom nån dag

Permalänk
Medlem

Tack för tipset med Nexenta. Lite snålt med 10 TB på deras CE dock.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Det är ju mer åt enterprisehållet det är menat så inte så udda, men håller med att det är lite snålt

Permalänk

Ta och testa OMV, har kört det i något år nu och allt lirar helt galant! vissa saker får man tweaka lite men finns ett bra support forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Har börjat fundera lite i den vägen efter att ha kikat på alternativen, blir nog att testa inom nån dag

Låt mig veta hur det fungerar för dig. Har exakt samma problem och jag blir tokig då jag har GPO:er som styr mina smb shares till våra användare här hemma. Så mycket smidigare när det fungerar, men när det inte gör det, blir det mycket huvudvärk.

Har själv testat att installera om det två gånger i tron om att jag personligen gjort något fel, men vid första reboot efter AD är uppsatt så så vill den inte återansluta. Hade dock inte dessa problemen i freenas9-stable, men då jag byggde om för att köra storagespaces och sedan insåg att det var bajs valde jag att hoppa på freenas11u1-stable i hopp om att det skulle fungera bra, vilket det gjorde ett tag...

Hade varit fint om man hade kunnat lösa det med LDAP som föreslaget.

Permalänk
Inaktiv

Vad menar du att du inte kan boota om servern när du använder FreeNAS? Funkar ju helt okej för mig!

Skrivet av GreyWilk:

Sedan kan jag säga att jag kör unraid och har gjort det i ett par år nu. Är mycket nöjd till det jag använder det till.

har unraid börjat att använda data integritet än?

Permalänk
Medlem

@anon285805: Med ett plug-in så finns det möjlighet. Länk

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Någon vänlig själ som vill förklara vad förkortningen AD står för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Någon vänlig själ som vill förklara vad förkortningen AD står för?

I det här sammanhanget är det Active Directory man syftar på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

omnios +napp it!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@moire: nappit såg väldigt trevligt ut. Verkar som att det ska gå fint att köra som VM utan omnios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

@moire: nappit såg väldigt trevligt ut. Verkar som att det ska gå fint att köra som VM utan omnios?

Nej, du behöver ju ett underliggande OS.

https://www.napp-it.org/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Låt mig veta hur det fungerar för dig. Har exakt samma problem och jag blir tokig då jag har GPO:er som styr mina smb shares till våra användare här hemma. Så mycket smidigare när det fungerar, men när det inte gör det, blir det mycket huvudvärk.

Har själv testat att installera om det två gånger i tron om att jag personligen gjort något fel, men vid första reboot efter AD är uppsatt så så vill den inte återansluta. Hade dock inte dessa problemen i freenas9-stable, men då jag byggde om för att köra storagespaces och sedan insåg att det var bajs valde jag att hoppa på freenas11u1-stable i hopp om att det skulle fungera bra, vilket det gjorde ett tag...

Hade varit fint om man hade kunnat lösa det med LDAP som föreslaget.

Haft lite fullt upp med annat, men från vad jag kikat på verkar det bli bättre (enklare..) att köra nedgraderad version tills det löser sig på ix-systems sida, hemnätet är säkrat halvägs till helvete och tillbaka så det är lite mindre huvudvärk som tur är, tacksamt att man har lite roligare/ofta uppdaterade produkter när man vill leka/labba

Men jag återkommer om jag går annan väg, kan bli att knåpa med när man sitter på tåget senare i veckan och har dödtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Haft lite fullt upp med annat, men från vad jag kikat på verkar det bli bättre (enklare..) att köra nedgraderad version tills det löser sig på ix-systems sida, hemnätet är säkrat halvägs till helvete och tillbaka så det är lite mindre huvudvärk som tur är, tacksamt att man har lite roligare/ofta uppdaterade produkter när man vill leka/labba

Men jag återkommer om jag går annan väg, kan bli att knåpa med när man sitter på tåget senare i veckan och har dödtid

Jag tog faktiskt klivet och migrerade till OpenIndiana med Napp-it. Fungerar som en dröm! Lite tråkigare web gui, men ack så mycket kvickare överlag. Nu frågar jag mig själv bara varför jag inte gjorde detta tidigare. Det bara fungerar, och det är så mycket kvickare!

Solaris är inte så bökigt som jag hade föreställt mig heller, så det fungerar bra att köra i cli med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Jag tog faktiskt klivet och migrerade till OpenIndiana med Napp-it. Fungerar som en dröm! Lite tråkigare web gui, men ack så mycket kvickare överlag. Nu frågar jag mig själv bara varför jag inte gjorde detta tidigare. Det bara fungerar, och det är så mycket kvickare!

Solaris är inte så bökigt som jag hade föreställt mig heller, så det fungerar bra att köra i cli med!

Du har även omnios ce, kul att du är nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Du har även omnios ce, kul att du är nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, verkligen! Jag valde bort omnios med tanke på att det inte utvecklas längre/ska sluta utvecklas. Finns det någon Annan anledning man skulle välja det?