i7 @920 extremt långsam boot efter senaste Windows 10 uppdatering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2012

i7 @920 extremt långsam boot efter senaste Windows 10 uppdatering

Hej!

Vid uppstart tar datorn sig förbi BIOS och allt vad det heter precis som förr. Sedan blir det svart på mina skärmar, och till slut, efter kanske 15-30 sekunder, kommer jag till Windows inloggningsskärm. Så lång tid tog det inte förr...

Har svårt att se att Meltdown/Spectre uppdateringen skulle ligga bakom, men är det någon annan som upplevt liknande?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av edvinnn:

Hej!

Vid uppstart tar datorn sig förbi BIOS och allt vad det heter precis som förr. Sedan blir det svart på mina skärmar, och till slut, efter kanske 15-30 sekunder, kommer jag till Windows inloggningsskärm. Så lång tid tog det inte förr...

Har svårt att se att Meltdown/Spectre uppdateringen skulle ligga bakom, men är det någon annan som upplevt liknande?

Är där inget annat ändrat i datorn och att den fungerar bra när den väl är inne i windows, ser jag inte att det skulle kunna vara något annat än någon uppdatering av detsamma. Har du rensat datorn från skit och tagit bort ev damm från delarna i datorn? (värmeproblem?)

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Jalle64:

Är där inget annat ändrat i datorn och att den fungerar bra när den väl är inne i windows, ser jag inte att det skulle kunna vara något annat än någon uppdatering av detsamma. Har du rensat datorn från skit och tagit bort ev damm från delarna i datorn? (värmeproblem?)

Värmeproblem är det inte... så då är det kanske uppdateringen trots allt. Den skulle väll slå hårt på gamla CPU:er vad jag förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2009

Min 920 tog 15 min på sig att starta innan uppdateringen, så klaga ej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

hur vet du att det är pga cpu? Låter snarare som ett disk problem enl mig.

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Aug 2014

Det här hände mig med men tog cirka 10min med Ryzen 7(tror jag formaterade om 4 gånger) verkar vara
Efter creators update så förekom detta. Rullade tillbaka till w7 och det tar inte mer än 9sek att boota nu.

Ser många på olika forum som har problem men jag kunde då inte lösa det
Skiftade hårdvara fram och tillbaka med ny ssd och verkligen allt men inget fungerade. Samma boot tid alltid.

CPU : Ryzen 1700 | MOBO : Gigabyte B350 GA-AB350 Gaming 3
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Ryzer:

Min 920 tog 15 min på sig att starta innan uppdateringen, så klaga ej

Haha är du på riktigt??! 😅

Skrivet av swehunter2000:

hur vet du att det är pga cpu? Låter snarare som ett disk problem enl mig.

Misstänker inte det, precis införskaffat en sprillans ny disk (SSD) och den funkar i övrigt utmärkt.

På din fråga/påstående, "hur vet du att det är pga CPU", så är det just därför jag frågar om någon annan har upplevt samma problem. Dvs jag vet inte att det pga av CPU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Gamla intel CPU's skulle väl bli mer lidande än nya i och med nya uppdateringen?

Ska testa lite när jag kommer in på jobbet sen har en den 920or.

CPU: Intel i9 7900X @ 4.6Ghz Mobo: MSI X299 Sli Plus GPU: GeForce GTX 1080Ti Ram: G.Skill 64GB (8x8GB) DDR4 3600Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: NZXT Kraken X62 Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Kan alltid kolla upp ett problem som kretsade kring Microsofts tjänst "AppReadines" som kunde inträffa för slumpade användare. Det yttrade sig just med extremt långsamma uppstarter på upp till flera minuter. Så vitt jag vet är det åtgärdat nu, men en temporär lösning då var att stänga av den tjänsten...fram till att man behövde installera något.

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus ROG Strix GTX 1080 // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av edvinnn:

till slut, efter kanske 15-30 sekunder, kommer jag till Windows inloggningsskärm.

Tänk att vi lever i en tid där 15-30 sekunder att boota datorn är "extremt långsamt"

Om jag var du skulle jag installera om windows. Lär vara nåt som segar ner uppstart, men sjukt svårt att felsöka.

Personligen skulle jag dock inte bry mig så mycket om det. 15-30 sek kan jag avvara vid uppstart ibland.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB