[UPS] lösning med avstängning på FreeNAS & ESXI.

Permalänk
Avstängd

[UPS] lösning med avstängning på FreeNAS & ESXI.

Tjo,

Har en tråd om min UPS #16497305 men tycker att den tråden har gjort sitt.

UPS: PowerWalker VI 3000 RT HID

Jag kommer även köpa en sån här NMC Card för att det ska blir lättare att stänga av FreeNAS och ESXI.

Nu till mina frågor.

Hur ska jag göra för att kunna stänga av FreeNAS och ESXI på bästa sätt?

Då ESXI kör med NFS till FreeNAS så måste dom stängas av på rätt sätt utan att förlora data hur löser man detta?

Något annat som är bra att veta?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:
Jag tror programet som följer med UPS'en kan göra det du vill.

"Safety to shutdown multi-system"
PowerWalker WinPower

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@superegg:
Jag tror programet som följer med UPS'en kan göra det du vill.

"Safety to shutdown multi-system"
PowerWalker WinPower

Jo har kollat lite på det men frågan är hur man ska lösta det på bästa sätt är det att göra så att ESXI stängs av efter 10 minuter och sen när batteriet börjar ta slut så ska FreeNAS stängas av?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jo grejen är ju bara att ordningen borde bli:

1. Stänga ner att VMs
1,5 vänta tills de är avstängda
2. Sätta alla Hostar i Maintenance Mode och sedan Power Off
3. Stänga ner lagringen (FreeNAS).

Det betyder att FreeNASen är den sista datorn vilket gör att mjukvaran för UPS behöver gå på den (om den inte skall gå på en fristående dator)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Jo grejen är ju bara att ordningen borde bli:

1. Stänga ner att VMs
1,5 vänta tills de är avstängda
2. Sätta alla Hostar i Maintenance Mode och sedan Power Off
3. Stänga ner lagringen (FreeNAS).

Det betyder att FreeNASen är den sista datorn vilket gör att mjukvaran för UPS behöver gå på den (om den inte skall gå på en fristående dator)

Så om jag koppla in UPS till FreeNAS går det då att skicka över till ESXI?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så om jag koppla in UPS till FreeNAS går det då att skicka över till ESXI?

nja du måste ha någon slags mjukvara som kan prata med ESXi. Finns plugins har jag sett.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

nja du måste ha någon slags mjukvara som kan prata med ESXi. Finns plugins har jag sett.

Vet du hur man sätter upp det?

Jag vill helst inte testa mig fram då mitt system är i drift så vill jag undvika att dataförsvinner.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Manualen https://www.powerwalker.com/software/NMC/SPS/System%20Protect...

Kapitel 5 sidan 27

Det ser ut något du ska använda dig av. Jag kör själv med APCs UPSer. Generellt när du har ett Managementkort så kan alla enheter ansluta sig till den mha resp mjukvara och lyssna på när det är dags för nerstängning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Manualen https://www.powerwalker.com/software/NMC/SPS/System%20Protect...

Kapitel 5 sidan 27

Det ser ut något du ska använda dig av. Jag kör själv med APCs UPSer. Generellt när du har ett Managementkort så kan alla enheter ansluta sig till den mha resp mjukvara och lyssna på när det är dags för nerstängning

Så om jag fattar det rätt så kommer UPS skicka info till ESXI och be dom att stänga av sig och så fort UPS har sätt att dom har gått ner så skickar den till FreeNAS sen?

Så dom kopplar upp sig till UPS ip adress men jag hittar inget på FreeNAS att skriva in något ip adress?

Edit: Så man sätter allt som slav och låter UPS stänga av dom i rätt ordning?

Edit
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så om jag fattar det rätt så kommer UPS skicka info till ESXI och be dom att stänga av sig och så fort UPS har sätt att dom har gått ner så skickar den till FreeNAS sen?

Så dom kopplar upp sig till UPS ip adress men jag hittar inget på FreeNAS att skriva in något ip adress?

Edit: Så man sätter allt som slav och låter UPS stänga av dom i rätt ordning?

Nja, mjukvaran (som installeras på alla hostar som skall stängas ner) ansluter sig till UPSens managementkort och får info om när det är strömavbrott.

Det är inte helt enkelt när man har både fysiska datorer och virtuella

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja, mjukvaran (som installeras på alla hostar som skall stängas ner) ansluter sig till UPSens managementkort och får info om när det är strömavbrott.

Det är inte helt enkelt när man har både fysiska datorer och virtuella

Hur har du löst det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur har du löst det?

Jag blundar och hoppas att strömavbrotten inte blir så långa

Jag har provat lite olika lösning men inte varit helt nöjd. Nu har jag en tanke på att ansluta en fysisk dator som skall hantera allt, men det betyder att det blir lite hackande med olika skript. Det finns "VMware PowerCLI" där du kan snacka med dina ESXi installationer via PowerShell. Men har inget på plats idag.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag blundar och hoppas att strömavbrotten inte blir så långa

Jag har provat lite olika lösning men inte varit helt nöjd. Nu har jag en tanke på att ansluta en fysisk dator som skall hantera allt, men det betyder att det blir lite hackande med olika skript. Det finns "VMware PowerCLI" där du kan snacka med dina ESXi installationer via PowerShell. Men har inget på plats idag.

Samma här hoppas att strömavbrotten inte är längre än 30 minuter för då dör allt. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Manualen beskriver ju rätt bra hur du ska gå till väga, även om det är endel pillande. Har satt upp liknande lösning på jobbet fast med rccmd istället för powerwalkers egna agent i vMA.

I korthet det du behöver göra som jag förstod efter att ha skummat igenom manualen:
1. Configurera din host att stänga av alla VM innan host:en stängs av.
2. Bestäm ordeningen som VM:arna ska stängas av, förslagsvis stängs FreeNAS-burken av sist.
3. Deploya en vMA (vSphere Management Assistance appliance) till din host. Finns att ladda ner på vmware's hemsida.
4. Installera PowerWalkers agent i vMA:n
5. Installera PowerWalkers Windowsprogram på en dator för att hantera din agent i vMA:n (ev. kanske man klarar sig utan denna)
6. Testa om det fungerar genom att trigga ett shutdown-event eller känn dig självsäker att du gjort rätt och att det fungerar.

Det som kommer hända vid ett strömavbrott är följande:
1. UPS:ens batteri börjar ta slut och ett event triggas (som du själv bestämt) som skickas till agenten i vMA:n.
2. Agenten triggar ett shutdownscript i esxi vilket gör att servern börjar stänga ner sig.
3. I.o.m nedstängningen av esxi kommer alla VM att stängas av enligt din konfiguration innan hosten slutligen stängs av.

Samma förfarande som med rccmd med skillnaden att rccmd har ett eget webgränssnitt där det mangeras.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wurpan:

Manualen beskriver ju rätt bra hur du ska gå till väga, även om det är endel pillande. Har satt upp liknande lösning på jobbet fast med rccmd istället för powerwalkers egna agent i vMA.

I korthet det du behöver göra som jag förstod efter att ha skummat igenom manualen:
1. Configurera din host att stänga av alla VM innan host:en stängs av.
2. Bestäm ordeningen som VM:arna ska stängas av, förslagsvis stängs FreeNAS-burken av sist.
3. Deploya en vMA (vSphere Management Assistance appliance) till din host. Finns att ladda ner på vmware's hemsida.
4. Installera PowerWalkers agent i vMA:n
5. Installera PowerWalkers Windowsprogram på en dator för att hantera din agent i vMA:n (ev. kanske man klarar sig utan denna)
6. Testa om det fungerar genom att trigga ett shutdown-event eller känn dig självsäker att du gjort rätt och att det fungerar.

Det som kommer hända vid ett strömavbrott är följande:
1. UPS:ens batteri börjar ta slut och ett event triggas (som du själv bestämt) som skickas till agenten i vMA:n.
2. Agenten triggar ett shutdownscript i esxi vilket gör att servern börjar stänga ner sig.
3. I.o.m nedstängningen av esxi kommer alla VM att stängas av enligt din konfiguration innan hosten slutligen stängs av.

Samma förfarande som med rccmd med skillnaden att rccmd har ett eget webgränssnitt där det mangeras.

Får kolla på det mera när jag har köpt en NMC Card. Det verka vara mycket jobb för att få allt att funka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Manualen beskriver ju rätt bra hur du ska gå till väga, även om det är endel pillande. Har satt upp liknande lösning på jobbet fast med rccmd istället för powerwalkers egna agent i vMA.

I korthet det du behöver göra som jag förstod efter att ha skummat igenom manualen:
1. Configurera din host att stänga av alla VM innan host:en stängs av.
2. Bestäm ordeningen som VM:arna ska stängas av, förslagsvis stängs FreeNAS-burken av sist.
3. Deploya en vMA (vSphere Management Assistance appliance) till din host. Finns att ladda ner på vmware's hemsida.
4. Installera PowerWalkers agent i vMA:n
5. Installera PowerWalkers Windowsprogram på en dator för att hantera din agent i vMA:n (ev. kanske man klarar sig utan denna)
6. Testa om det fungerar genom att trigga ett shutdown-event eller känn dig självsäker att du gjort rätt och att det fungerar.

Det som kommer hända vid ett strömavbrott är följande:
1. UPS:ens batteri börjar ta slut och ett event triggas (som du själv bestämt) som skickas till agenten i vMA:n.
2. Agenten triggar ett shutdownscript i esxi vilket gör att servern börjar stänga ner sig.
3. I.o.m nedstängningen av esxi kommer alla VM att stängas av enligt din konfiguration innan hosten slutligen stängs av.

Samma förfarande som med rccmd med skillnaden att rccmd har ett eget webgränssnitt där det mangeras.

Du har ju fortfarande FreeNAS datorn som skall stängas ner också. Som jag förstod det så är det inte en VM? eller har jag missat något?

och hur gör man om man har fler Hostar?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Du har ju fortfarande FreeNAS datorn som skall stängas ner också. Som jag förstod det så är det inte en VM? eller har jag missat något?

och hur gör man om man har fler Hostar?

FreeNAS är ingen VM.

Vad jag förstod det som så skulle man bara installera någon VM och sen logga in den till vcenter så att den stänger ner allt från vcenter så stänger den ner allt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

...
och hur gör man om man har fler Hostar?

Jag har min UPS kopplad till en FreeNAS-server via USB. Den kör NUT (http://networkupstools.org/) som "master". Övriga hostar som ska stängas av kör en NUT slave som pollar master om status via nätverket (glöm inte att ha switcharna kopplade till UPS:en).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kf:

Jag har min UPS kopplad till en FreeNAS-server via USB. Den kör NUT (http://networkupstools.org/) som "master". Övriga hostar som ska stängas av kör en NUT slave som pollar master om status via nätverket (glöm inte att ha switcharna kopplade till UPS:en).

Bra, skulle du kunna länka till hur man bygger upp det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte något tips på en bra guide. Såg att det finns lite länkar till olika guide på NUT:s hemsida under "Documentation - Offsite Links", men vet inte om någon är bra.

Jag använde dokumentationen för FreeNAS och NUT: FreeNAS - Services - UPS, NUT User Manual samt NUT manual pages.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kf:

Jag har tyvärr inte något tips på en bra guide. Såg att det finns lite länkar till olika guide på NUT:s hemsida under "Documentation - Offsite Links", men vet inte om någon är bra.

Jag använde dokumentationen för FreeNAS och NUT: FreeNAS - Services - UPS, NUT User Manual samt NUT manual pages.

Tack ska kolla på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du har ju fortfarande FreeNAS datorn som skall stängas ner också. Som jag förstod det så är det inte en VM? eller har jag missat något?

och hur gör man om man har fler Hostar?

Ahh... miss av mig! Körde själv FreeNas som en VM tidigare så fick bara för mig att så var fallet här också.

Misstänker dock att det finns en klient som går att installera i FreeNas (kanske inte i webgui dock) också för att utföra samma sak som vMA:n gör. Dvs. prata med UPS:en och sen köra ett script som säger åt FreeNas att stänga ner sig.

Det där NUT som nämdes lät också intressant.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Ahh... miss av mig! Körde själv FreeNas som en VM tidigare så fick bara för mig att så var fallet här också.

Misstänker dock att det finns en klient som går att installera i FreeNas (kanske inte i webgui dock) också för att utföra samma sak som vMA:n gör. Dvs. prata med UPS:en och sen köra ett script som säger åt FreeNas att stänga ner sig.

Det där NUT som nämdes lät också intressant.

Ja NUT är någon OpenSource variant som skall fungera till flera olika märken av UPSer. Har inte provat den skarpt dock

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Försöker få UPS att funka i FreeNAS med nut men den vill inte ens starta.

Några råd?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Försöker få UPS att funka i FreeNAS med nut men den vill inte ens starta.

Några råd?

Jag har gjort som andra har tipsat om, jag kör programvaran för ups:en i en VM och låter den stänga ner mina hosts.

Jag har en ups från Apc som jag ansluter med usb. Tidigare var den ansluten direkt till en baremetal-server men är nu ansluten till en VM genom usb-passthrough. Vid powerfail så kommer den köra ett antal scripts som ansluter till maskinerna jag vill stänga ner. Genom att skripta det själv så är det enkelt att se till att dom stängs av i viss ordning etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erifri:

Jag har gjort som andra har tipsat om, jag kör programvaran för ups:en i en VM och låter den stänga ner mina hosts.

Jag har en ups från Apc som jag ansluter med usb. Tidigare var den ansluten direkt till en baremetal-server men är nu ansluten till en VM genom usb-passthrough. Vid powerfail så kommer den köra ett antal scripts som ansluter till maskinerna jag vill stänga ner. Genom att skripta det själv så är det enkelt att se till att dom stängs av i viss ordning etc.

Jag fick UPS att funka i FreeNAS med nut.

Och man installera Nut till ESXI så ansluter den till Nut server som ligger på FreeNAS och då se den till att dom stängs av innan den själv stängs av.

Dock så har jag inte installera Nut på ESXI server än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hej

Vill ha nästan samma lösning för min FreeNas och ESXI. (ska inte köra med NMS kort)
Men undrar kan jag installera program vara för UPS på min spel dator och därifrån ställa dessa andra två datorer (NAS och ESXI).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Avstängd

Fortsätterningen

Nu försöker jag installera nut på ESXI 5.5 men får detta problem.

/tmp # ./upsmon-install.sh [DependencyError] VIB Margar_bootbank_upsmon_2.7.4-2.0.0's acceptance level is community, which is not compliant with the ImageProfile acceptance level partner To change the host acceptance level, use the 'esxcli software acceptance set' command. Please refer to the log file for more details. /tmp #

Jag utgick från denna sidan https://blog.mattwebb.io/2018/08/24/shut-down-esxi-6-7-with-f....

Jag prova skriva in "esxcli software acceptance set upsmon-2.7.4-2.0.0.x86_64.vib" men det funkar inte.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag prova skriva in "esxcli software acceptance set upsmon-2.7.4-2.0.0.x86_64.vib" men det funkar inte.

esxcli software acceptance set --level=CommunitySupported

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamouflage:

esxcli software acceptance set --level=CommunitySupported

Tack, kom på det senare.

Vet du hur man ser om den funkar, har skrivit in user,pass,ip,upsname men hittar inte vart man ser om den funkar eller för att göra tester.

Vet du om FreeNAS kommer vänta tills ESXI har stängt av sig?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666