displayportkabel som levererar 144Hz i 1440p?

Permalänk
Medlem

displayportkabel som levererar 144Hz i 1440p?

Hej sweclockers!

Jag behövde en längre skärmkabel än den 1 meter långa som följde med min skärm. Kollade var jag fick mest för pengarna och landade hos Netonnet, de hade en DP 1.2-kabel (på pappret)
Den levererar på ett ungefär hälften av vad de påstår. När jag påtalade detta för dom så skickade de mig en till likadan kabel gratis.
Detta avhjälper ju knappast mitt bekymmer

Någon som vet var man får tag på en kabel som alltså levererar de 17.28 Gbit som står specade för 1.2? Jäkla djungel

Permalänk
Medlem

Du lär ju kunna häva köpet hos Inet iaf?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaevel: Ja, DP8K-certifierade kablar klarar bandbredden för 8K/60 och 4K/144 på kommande spelskärmar. Produkter är på väg.

Existerande certifierade DP-kablar ska också fungera. Problemet är bara att väldigt få tillverkare har certiferat sina kablar och det finns inget sätt för konsumenten att veta vilka kablar som är certifierade. Man kan söka på VESA:s hemsida där kanske 20 produkter listas.

På det kommer också att det är problem på kretsnivå. Du kan sitta med en certifierad kabel och ändå inte få det att fungera därför att kretsuppsättningar i skärm och/eller grafikkort inte riktigt håller måttet. Där har AMD störst problem. Detta problem blir också värre med längden på kabeln.

Vad är det för skärm, grafikkort och kabel du försöker få att fungera?

Permalänk

Jag hade samma problem med att hitta, men jag köpte denna och den funkar fint för mig i 165Hz i 1440p https://www.komplett.se/product/846069/datorutrustning/kringutrustning/kablage/skarmkablar/iiglo-skarmkabel-dp-dp-2-m#

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jaevel: Ja, DP8K-certifierade kablar klarar bandbredden för 8K/60 och 4K/144 på kommande spelskärmar. Produkter är på väg.

Existerande certifierade DP-kablar ska också fungera. Problemet är bara att väldigt få tillverkare har certiferat sina kablar och det finns inget sätt för konsumenten att veta vilka kablar som är certifierade. Man kan söka på VESA:s hemsida där kanske 20 produkter listas.

På det kommer också att det är problem på kretsnivå. Du kan sitta med en certifierad kabel och ändå inte få det att fungera därför att kretsuppsättningar i skärm och/eller grafikkort inte riktigt håller måttet. Där har AMD störst problem. Detta problem blir också värre med längden på kabeln.

Vad är det för skärm, grafikkort och kabel du försöker få att fungera?

Det du säger, innebär det att kabeln kanske klarar uppgedd bandbredd någonsin? Känns ofattbart med cirka 50% förlust på kabeln.

MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Acer XB270HU
Kabel:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/displayport-...

Skrivet av MonkeyIRL:

Jag hade samma problem med att hitta, men jag köpte denna och den funkar fint för mig i 165Hz i 1440p https://www.komplett.se/product/846069/datorutrustning/kringutrustning/kablage/skarmkablar/iiglo-skarmkabel-dp-dp-2-m#

Tack för input. Ska se om det är något för mig

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaevel:

Det du säger, innebär det att kabeln kanske klarar uppgedd bandbredd någonsin? Känns ofattbart med cirka 50% förlust på kabeln.

Kabeln är en en länk i en kedja med flera komponenter som avgör vilken effektiv bandbredd som är möjligt. Räcker med 1% förlust för att det ska bli problem som leder till en instabil förbindelse. Orkar man kan man ju testa sig fram med Custom Resolution och se vilken frekvens och pixelklocka som är stabil och när det blir instabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kabeln är en en länk i en kedja med flera komponenter som avgör vilken effektiv bandbredd som är möjligt. Räcker med 1% förlust för att det ska bli problem som leder till en instabil förbindelse. Orkar man kan man ju testa sig fram med Custom Resolution och se vilken frekvens och pixelklocka som är stabil och när det blir instabilt.

Jo, såklart, men om jag haft en kabel som funkat tidigare så känns det som att jag kan anta att skon klämmer i kabeln och då varken i skärm eller i grafikkort. Förlusterna i skärm / grafikkort bör ju då vara försumbara i resterande utrustning.

Permalänk
Medlem

@Jaevel:

Fast du sa ju att du behövde en längre kabel och då krävs det ju genast mer

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850