Spela med Nvidia på en Freesync skärm?

Permalänk
Medlem

Spela med Nvidia på en Freesync skärm?

Hur blir det om man spelar på en freesync skärm med Nvidia kort? Blir det mer delay? Har en 144hz Freesync skärm men funderar på att byta till ett gtx kort istället. Hur blir det med skärmen då ifall låt oss säga att jag bara uppnår 120 fps, kommer skärmen gå ner till 60-75 hz, och sen endast uppdateras i 144 om jag då uppnår 144 fps. Eller kommer den alltid att refresha i 144hz oavsett?

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du har? Vad har den för native refresh rate? (dvs vilken rate körs den i om du stänger av freesync i dagsläget)

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

@Ned: Det är inga problem att spela med en Freesync skärm och nvidiakort, uppdateringen i Hz kommer inte påverkas av detta utan beror på vilken inställning du gjort för skärmen.

Permalänk
Medlem

Med ett NVIDIA-kort spelar det ingen roll om skärmen har Freesync eller inte, den kommer då fungera som en helt vanlig skärm utan Freesync. Om du vill undvika tearing så får du i så fall använda Vsync som vanligt, med de nackdelar det innebär.

Permalänk
Medlem

Det är en G2460PF från AOC. Har hört ifall man inte uppnår 144fps på vissa 144hz skärmar så sjunker refreshraten ner till 60-75 hz.

Permalänk
Medlem

@perost: Joo men v-sync låser oftast till 60fps, blir ospelbart tar hellre tearing då

Permalänk
Medlem

@Ned: Hur ser den här menyn ut för dig?

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

Det är en G2460PF från AOC. Har hört ifall man inte uppnår 144fps på vissa 144hz skärmar så sjunker refreshraten ner till 60-75 hz.

Gäller om vsync är aktiverat, skärmen visar då samma bild två gånger för att hålla synken.
Och det är inte uppdateringsfrekvensen som sjunker utan bildfrekvens(FPS)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@Colorful: Har tagit skärmbild beskärt bilden osv men fattar inte hur jag bifogar den i medelandet

Permalänk

Har samma skärm och nvidia GPU. Är inga problem att köra som normalt i 144hz, enda skillnaden är att freesync inte fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

@frankof: Ahaa ok makes sense, så den uppdaterar alltid 144 hz oavsett vad då, alright skulle vara sweet då. Men själva delayen blir inte längre då? Så att det går från 1ms till 10 ms uppdatering eller nått annat galet

Permalänk
Medlem

@liquisole: Alright Sweet, då behöver jag inte sälja denna o köpa en G-sync skärm isåfall

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ned:

@liquisole: Alright Sweet, då behöver jag inte sälja denna o köpa en G-sync skärm isåfall

Låter faktiskt som att du behöver en G-Sync-skärm med tanke på de problem du beskriver som störande i tråden.

Vad adaptiv synk innebär kan beskrivas på flera sätt.

Ett sätt att beskriva det hela är att du inte längre behöver välja mellan två dåliga ting, låg fps/ryckighet som följd av v-sync: ON eller tearing som följd av v-sync: OFF. Du vinner fördelarna med båda lösningarna och slipper nackdelarna. Vid höga frekvenser börja nyttan av adaptiv synk däremot att blir allt mer diskutabel. Så det hänger också på vad du spelar för spel och vad du vill uppnå i dessa spel.

Och kör du Nvidia-kort är det G-Sync som gäller för att få adaptiv synk.

Permalänk
Medlem

@Ned: Haha, ladda upp på imgur eller liknande! Sweclockers låter en inte ladda upp egna bilder

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

@perost: Joo men v-sync låser oftast till 60fps, blir ospelbart tar hellre tearing då

Det är en vanlig missuppfattning, men hela poängen med Vsync är just att spelets uppdateringsfrekvens synkas mot skärmens. Så kör du skärmen i 144Hz är det just 144fps som Vsync låser till (förutom när man inte når upp till 144fps, då halveras frekvensen o.s.v.).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Spelar FPS spel, höga fps o blixtsnabb uppdatering är det som gäller för mig, Kommer lätt uppnå 144 fps på alla de spel ja spelar om jag uppdaterar till ett gtx 1080. Vill bara ha kvar samma fina skärpa som jag har med mitt amd kort, dvs ingen blur när jag roterar eller nån konstig delay. Men om jag sammanfattar så här: Kommer det vara någon skillnad på uppdatering eller delay ifall bägge korten uppnår ständiga 144 fps minimum på en 144hz freesync skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

Men om jag sammanfattar så här: Kommer det vara någon skillnad på uppdatering eller delay ifall bägge korten uppnår ständiga 144 fps minimum på en 144hz freesync skärm?

Nej, det blir ingen skillnad om du alltid ligger på den maximala bildfrekvensen. Se Sweclockers guide till bildskärmar, den besvarar det mesta du kan tänkas vilja veta om adaptiv synk.

Permalänk
Medlem

@Ned: Så länge du har den på 144Hz där så är det lugnt Isåfall är ju Vsync 144fps också

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

Alright alright då vet jag, tack för hjälpen