Timemachine / Bonjour via openVPN

Permalänk
Medlem

Timemachine / Bonjour via openVPN

Hej

Har någon en lösning på följande ”problem”?

Jag har en NAS (Synology DS216J) som jag använder som backup för Time Machine.
NASen har även OpenVPN och jag kan ansluta, och nå mitt nätverk hemma.

Jag skulle gärna vilja ha Bonjour att fundera över min VPN anslutning.
Eller det jag vill kunna göra är att köra Time Machine och göra backup via VPN anslutningen.

Problemet här är, som jag förstår, att Bonjour inte tar sig vidare förbi en router, och når inte min dator som är ansluten via VPN, så min dator vet alltså inte att min NAS är tillgänglig.

Jag har provat att ansluta till min NAS först (Anslut till server) efter att jag anslutit med VPN, och därefter försökt göra en backup. Men när jag startar Time Machine slutar det med ett felmeddelande om att servern inte går att nå.

Jag har hittat olika information om Avahi och andra lösningar, men jag får erkänna att jag förstår inte på ”vilken sida” om VPN-tunnelen Avahi ska köras.
Ska jag jag köra det på min bärbara dator, så att den ”luras” att min NAS är tillgänglig, eller ska jag köra det på mitt nätverk hemma där programmet lyssnar på broadcasts i nätverket och skickar vidare dessa broadcast till min dator via VPN anslutningen?

Har någon en länk till en hemsida eller youtube video där detta förklarat på ett förståeligt sätt?
Jag har någorlunda koll på nätverk, routrar, gateway, VLAN osv. men detta blir jag inte klok på…

Min NAS har statisk IP, så ett alternativ jag varit inne på är att använda någon variant av Host file, som fanns på windows datorer förr. (det kanske fortfarande finns)?

Permalänk
Medlem

finns lite info här:

https://serverfault.com/questions/445680/how-can-bonjour-be-s...

Finns program du kan köra på din dator som "lurar" tjänster att din NAS faktiskt är där (network beacon)

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på den sidan och diskussionerna där..
Network Beacon verkar inte gå att ladda ner ifrån sidan som nämns där, men jag hittade en annan sida som hade en fungerande länk. Dock verkar det programmet lite äldre och krävde en PowerPC för att fungera. Apple har väl kört med Intel processorer ett bra tag nu.
Så ingen lycka tyvärr..

Förresten;
Jag har provat att ansluta med ”Gå - Anslut till server” och därefter välja ”Säkerhetskopiera nu”, men får felmeddelande om time out efter bara ett par sekunder.

Lagt till "...Förresten;..." och efterföljande text..