24 tums skärm - 1080 eller 1440? (ej avsedd för gaming)

Permalänk

24 tums skärm - 1080 eller 1440? (ej avsedd för gaming)

Tänkte be om lite skärmråd. Som rubriken antyder söker jag efter en skärm i 24 tums storlek.

Har googlat en del på ämnet men nästan enbart funnit svar där man fokuserar på bra gamingupplevelse.

Skärmen ska användas till följande program:
Adobe lightroom
Adobe Photoshop
Adobe illustrator
Adobe indesign
Autocad
Sketchup
M fl

Så långt har jag förstått att det är en ips skärm jag ska leta efter, pga krav på bra färgåtergivning i många av programmen.

En skral studentbudget gör att jag har hittat totalt två stycken skärmar som jag tror kan passa mig:

Lenovo l24q-10 (1440 upplösning, ips, 60hz) .
https://m.prisjakt.nu/product/4243957

Och

Asus vc239h ( 1080 upplösning, ips, 60hz).
https://m.prisjakt.nu/product/3248648

I denna skärmstorlek, vilken upplösning passar sig bäst? Har dels läst att 1080 kan kännas pixligt redan på 24 tum. Har dock också läst att man inte ser någon skillnad riktigt och att 1440 ser konstigt ut för att text etc skalas till alldeles för litet, och att man därför borde undvika det i den här skärmstorleken.

Undrar också ifall uppdateringsfrekvensen på 60hz skulle vara ett problem för dessa program eller om det bara är vid ex fps gaming och liknande?

Datorn som kommer användas ihop med skärmen är en macbook pro, 2015 års version, vilket leder mig in på nästa fråga. Är de olika skärmarna olika tungrodda för datorn beroende på upplösningen, eller är det något jag inte behöver tänka på?

Mycket tacksam för svar 🙂

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag 1440p är en perfekt upplösning på 24-25 tum. Så länge man inte sitter alldeles för långt bort från skärmen så är det inga problem att köra utan skalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Kör själv på 1440p på skärmen hemma, visserligen 27 tum, men arbetsytan blir ju den samma. Tycker 1440p är grymt skönt att arbeta på. Ska du bara arbeta på skärmen klarar datorn definitivt av det.

Många skärmtester brukar testa färgåtergivningen, så kolla runt lite om du hitta några test för skärmarna du kollar på.