Privat tvist imellan två parter, bilköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Hur har det gått?

Skriv att du vill ha full betalning senast sista januari om du inte ska gå vidare med det här:
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.htm...
Att hamna i fogdens register ställer till det på väldigt många plan; inte bara att man får en "offentlig" skuld. Det vet nog de allra flesta vuxna.

Den sista januari har han haft alla chanser att betala dig i tid och har han inte gjort det får han skylla sig själv.
Om han är någorlunda smart säljer han bilen snabbt för att kunna betala dig - annars kommer det att kosta honom mycket mer på många olika plan. Han är fullt medveten om det och det är hans vuxna val.

Om du har ett ordentligt kontrakt blir det antagligen bara en formalitet och du får dina pengar, även om det kanske tar lite tid.
Det är inte heller säkert att det är det minsta synd om köparen - han hade kanske tänkt blåsa dig redan från första början. Jag håller med Gabriel 15 ovan: du ska inte behöva bli lidande om han har en risig ekonomi och har köpt saker han inte har råd med.

Det första fogden kommer att ta är troligen bilen och sedan kan du kanske till och med köpa tillbaka den till fyndpris här:
https://www.kronofogden.se/Sokfordon.html?query=*

Kollade du förresten upp honom innan du sålde bilen till honom?
Det kan i vilket fall vara ett tips till andra för att de ska slippa råka hamna i liknande situationer: att göra en snabb kreditupplysning via nätet (kostar pengar) eller ringa kronofogden under kontorstid på en vardag (gratis). Personnumret får du via Skatteverkets informationstelefon (det räcker oftast med ett namn och en adress).
Om köparen redan har skulder hos Kronofodgen är det förstås bara kontant betalning som gäller - utan undantag!

Många bra tips!:) tyvär så verkar personen inte inse allvaret med kronofogden. Jag kollade icke upp personen innan tyvär. För godtrogen kanske?

Skrivet av e1m1:

Om du sålde bilen i slutet av november, och ska få 5k i månaden, hur blir detta hela beloppet på 30k i januari?

Några detaljer är slarvigt ändrade för att förhoppningsvis inte outa honom innan det är "dags"

Betalades x summa när bilen hämtades.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Många bra tips!:) tyvär så verkar personen inte inse allvaret med kronofogden. Jag kollade icke upp personen innan tyvär. För godtrogen kanske?

Många utnyttjar tyvärr det faktum att de flesta människor tror gott om andra. Att tro gott om andra är en fantastisk grundinställning och det är alltid lika synd när någon drabbas. (Det är tyvärr välkänt att många köper en bil och betalar handpenning utan att ha en tanke på att betala något mer. De skriver ofta på ett skuldebrev, men om de har tillräckligt stora skulder är skuldebrevet värdelöst.)
Det är därför oerhört viktigt att alltid (och diskret) kolla upp någon som inte kan betala allt kontant på direkten vid ett köp - till och med om det är en nära vän.

Att den här människan har gjort sig oanträffbar visar bara på en enda sak - att han inte är intresserad av/kan/vill betala dig.
Om du inte har någon direkt personlig relation till honom är det bara att köra på. Om han har tagit risken är det inte mer än rätt att han får ta smällen.

Ring och prata med Kronofogden (och passa samtidigt på att fråga om de har något på den här personen), hämta hem och förbered blanketten och ge personen en sista varning. Om pengarna inte finns på ditt konto senast sista januari skickar du en ansökan om betalningsföreläggande måndagen 5 februari. Då har köparen fått alla chanser att betala och kan inte heller skylla på att överföringen tar några bankdagar.

Passa även på att kolla upp vem som är ägare till bilen nu. Om köparen inte längre är registrerad som bilens ägare kan man ju bli ännu mer misstänksam ...?
Du kan kolla upp vem som är ägare via Transportstyrelsens automatiska telefontjänst (077-1141516) eller ringa växeln och be att få tala med någon (077-1503503). Du kan inte få ägarinformation via webbsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Många utnyttjar tyvärr det faktum att de flesta människor tror gott om andra. Att tro gott om andra är en fantastisk grundinställning och det är alltid lika synd när någon drabbas. (Det är tyvärr välkänt att många köper en bil och betalar handpenning utan att ha en tanke på att betala något mer. De skriver ofta på ett skuldebrev, men om de har tillräckligt stora skulder är skuldebrevet värdelöst.)
Det är därför oerhört viktigt att alltid (och diskret) kolla upp någon som inte kan betala allt kontant på direkten vid ett köp - till och med om det är en nära vän.

Att den här människan har gjort sig oanträffbar visar bara på en enda sak - att han inte är intresserad av/kan/vill betala dig.
Om du inte har någon direkt personlig relation till honom är det bara att köra på. Om han har tagit risken är det inte mer än rätt att han får ta smällen.

Ring och prata med Kronofogden (och passa samtidigt på att fråga om de har något på den här personen), hämta hem och förbered blanketten och ge personen en sista varning. Om pengarna inte finns på ditt konto senast sista januari skickar du en ansökan om betalningsföreläggande måndagen 5 februari. Då har köparen fått alla chanser att betala och kan inte heller skylla på att överföringen tar några bankdagar.

Passa även på att kolla upp vem som är ägare till bilen nu. Om köparen inte längre är registrerad som bilens ägare kan man ju bli ännu mer misstänksam ...?
Du kan kolla upp vem som är ägare via Transportstyrelsens automatiska telefontjänst (077-1141516) eller ringa växeln och be att få tala med någon (077-1503503). Du kan inte få ägarinformation via webbsidan.

Tack så mycket för din hjälp! Blankett har jag hemma men inte fyllt i allting, är lite luddigt formulerat i mina otränade ögon:)
Jag håller med om att det är dags för kronan, han totalignorerar allt jag säger så det är väl dags.

Bilen är ivägsåld, kan kolla upp nuvarande ägaren om det behövs också:)

Permalänk
Inaktiv

Det enda det kostar dig att ansöka om ett betalningsföreläggande är Kronofogdens avgift på 300 kronor. Den kan du för övrigt begära att få ersättning för, samt ytterligare 380 kronor för din arbetsinsats. Dessa belopp läggs på den begärda skulden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Tack så mycket för din hjälp! Blankett har jag hemma men inte fyllt i allting, är lite luddigt formulerat i mina otränade ögon:)
Jag håller med om att det är dags för kronan, han totalignorerar allt jag säger så det är väl dags.

Bilen är ivägsåld, kan kolla upp nuvarande ägaren om det behövs också:)

Då har han inte betalt dig men samtidigt fått ut pengar för den sålda bilen. Då tycker jag att du ska agera så fort det sista datumet för betalning har passerat eftersom han då har haft sin chans att betala och inte längre kan komma med några ursäkter. Kolla även om det finns någon möjlighet att göra en polisanmälan (bedrägligt beteende?).

Ring Kronofogden om du är osäker på hur du ska fylla i blanketten. Många snackar skit om myndigheterna men jag har oftast fått mycket god hjälp när jag har behövt det.

Jag hade nog kollat vem den nuvarande ägaren är. Många som har ekonomiska problem skriver ju över saker på sin partner för att Kronofogden inte ska kunna ta dem. Det funkar fint ända till dess att förhållandet spricker ... * ASG *

Har du förresten nämnt något av det här för er gemensamma kompis? Om inte, så är det dags eftersom du kanske kan få fram ett meddelande den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tack så mycket för din hjälp! Blankett har jag hemma men inte fyllt i allting, är lite luddigt formulerat i mina otränade ögon:)
Jag håller med om att det är dags för kronan, han totalignorerar allt jag säger så det är väl dags.

Bilen är ivägsåld, kan kolla upp nuvarande ägaren om det behövs också:)

Vilken JÄVLA pajas!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Vilken JÄVLA pajas!!!

Osäker på om du menar honom eller mig nu men jag är ju inte så nöjd på han ivarjefall

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Du kan kolla upp vem som är ägare via Transportstyrelsens automatiska telefontjänst (077-1141516) eller ringa växeln och be att få tala med någon (077-1503503). Du kan inte få ägarinformation via webbsidan.

Det går även att skicka ett SMS med registreringsnummer till 72503 så får man svar direkt. Visserligen endast namn och ort (och även fordonsstatus samt datum för ägarbyte) men i många fall räcker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Många utnyttjar tyvärr det faktum att de flesta människor tror gott om andra. Att tro gott om andra är en fantastisk grundinställning och det är alltid lika synd när någon drabbas. (Det är tyvärr välkänt att många köper en bil och betalar handpenning utan att ha en tanke på att betala något mer. De skriver ofta på ett skuldebrev, men om de har tillräckligt stora skulder är skuldebrevet värdelöst.)
Det är därför oerhört viktigt att alltid (och diskret) kolla upp någon som inte kan betala allt kontant på direkten vid ett köp - till och med om det är en nära vän.

Att den här människan har gjort sig oanträffbar visar bara på en enda sak - att han inte är intresserad av/kan/vill betala dig.
Om du inte har någon direkt personlig relation till honom är det bara att köra på. Om han har tagit risken är det inte mer än rätt att han får ta smällen.

Ring och prata med Kronofogden (och passa samtidigt på att fråga om de har något på den här personen), hämta hem och förbered blanketten och ge personen en sista varning. Om pengarna inte finns på ditt konto senast sista januari skickar du en ansökan om betalningsföreläggande måndagen 5 februari. Då har köparen fått alla chanser att betala och kan inte heller skylla på att överföringen tar några bankdagar.

Passa även på att kolla upp vem som är ägare till bilen nu. Om köparen inte längre är registrerad som bilens ägare kan man ju bli ännu mer misstänksam ...?
Du kan kolla upp vem som är ägare via Transportstyrelsens automatiska telefontjänst (077-1141516) eller ringa växeln och be att få tala med någon (077-1503503). Du kan inte få ägarinformation via webbsidan.

Skrivet av ågren:

Det går även att skicka ett SMS med registreringsnummer till 72503 så får man svar direkt. Visserligen endast namn och ort (och även fordonsstatus samt datum för ägarbyte) men i många fall räcker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan också beställa uppgifterna på nätet, men till sin mail. Gå in på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb, sök på registreringsnumret, klicka på det blå fältet ("uppgifter som inte får visas i tjänsten") och sedan "Beställ fullständiga fordons- och ägaruppgifter via e-post." Verifiera dig med bank-ID, knappa in din mail och så har du allt info inom ett par minuter

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Är det inte värt att vänta till 1/2 när det är så nära, om det är då allt skulle varit betalt?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Är det inte värt att vänta till 1/2 när det är så nära, om det är då allt skulle varit betalt?

Jo, jag jobbar förfullt i två veckor nu så lägger energi på det i februari

Permalänk

Det första jag hitta när jag sökte:
-Vid privatköp bör du som köpare undersöka bilen noga. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt innan köpet.
-Reklamera fel skriftligt så fort du upptäcker dem.
-Du har ingen ångerrätt om inte du och säljaren har kommit överens om det.
källa https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Kvittar om bilen skurit, sålänge ni inte har med i avtalet att du som säljare är ansvarig för eventuellt uppkomna fel så är köpare fortfarande skyldig att betala dig den avtalade summan pengar tills skulden är betald.
Sen är det såklart en moralisk fråga när det handlar om "vänner"

Om jag varit i din situation hade jag sett till att han får reda på att du kommer göra en rättslig process av detta om han inte hör av sig till dig och kommer upp med en plan för avbetalningen.
Ge honom några dagar innan du påbörjar detta så han hinner höra av sig till någon annan och låna pengar utav. Exempelvis sina föräldrar för att kunna betala av skulden han har hos dig.

När några dagar passerat (om han ännu inte hört av sig) hade jag börjat leta efter juridisk hjälp för att starta en rättsprocess
http://www.domstol.se/Radgivning-och-rattshjalp/

Lycka till!!

p.s bekanta människor och bilaffärer brukar aldrig gå. Men det har du redan märkt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Varför vänta? Blir man ignorerad etc så har man visat att man inte har avsikt att fullfölja kontraktet, annars tar man kontakt och förklarar läget.

Sen är frågan om man köper någonting på avbetalning så brukar affären vara ägare till objektet tills betalningen är fullgod frågan är hur det är vid privata affärer? Så om han säljer bilen innan betalning är gjord så har han sålt en bil som han inte äger till fullo. Men kanske inte gäller vid privata kontrakt.

Men har du redan meddelat vad som gäller så är det bara att skicka in papperna och sätta igång processen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varför vänta? Blir man ignorerad etc så har man visat att man inte har avsikt att fullfölja kontraktet, annars tar man kontakt och förklarar läget.

Sen är frågan om man köper någonting på avbetalning så brukar affären vara ägare till objektet tills betalningen är fullgod frågan är hur det är vid privata affärer? Så om han säljer bilen innan betalning är gjord så har han sålt en bil som han inte äger till fullo. Men kanske inte gäller vid privata kontrakt.

Men har du redan meddelat vad som gäller så är det bara att skicka in papperna och sätta igång processen.

Det jag tänkte då var ju att om jag äger bilen medans han krockar, rånar en butik, får böter etc så kan det gå på mig. Så tänkte han får gärna stå på bilen.

Ja, jag tänkte säkert fel, absolut! lätt att vara efterklok tyvär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Osäker på om du menar honom eller mig nu men jag är ju inte så nöjd på han ivarjefall

Han
Om det stämmer som du skriver

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Varför vänta? Blir man ignorerad etc så har man visat att man inte har avsikt att fullfölja kontraktet, annars tar man kontakt och förklarar läget.

Sen är frågan om man köper någonting på avbetalning så brukar affären vara ägare till objektet tills betalningen är fullgod frågan är hur det är vid privata affärer? Så om han säljer bilen innan betalning är gjord så har han sålt en bil som han inte äger till fullo. Men kanske inte gäller vid privata kontrakt.

Men har du redan meddelat vad som gäller så är det bara att skicka in papperna och sätta igång processen.

Köp mellan privatpersoner regleras av köplagen:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...
Den är inte tvingande så man kan komma överens om egna villkor. Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga enligt svensk lag, men är tyvärr aningen svårare att bevisa.

Köparen har redan brutit mot kontraktet genom att inte delbetala i tid, men det verkade även finnas ett slutdatum för betalningen.
Om Wasprocker väntar ytterligare en vecka tills detta slutdatum har passerat kan köparen inte längre skylla på något och får verkligen skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Hur går det? Har det löst sig eller väntar du tills "avtalstiden" går ut nu vid månadsskiftet?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Hur går det? Har det löst sig eller väntar du tills "avtalstiden" går ut nu vid månadsskiftet?

Hej! Jag tänkte vänta tills månadsskiftet för att sedan åka in till kronofogden och få papperen klara! ska bara ta ledigt från jobbet.

Tack för att du frågar.

Permalänk
Inaktiv

Vi är fler som är nyfikna och hoppas att det går bra för dig!
Glöm inte att skaffa en app som spelar in dina samtal så att du kan få förtydligande bevis om "köparen" ringer och är sur.

Permalänk
Inaktiv

Är bara nyfiken på om du har varit hos fogden än ...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Är bara nyfiken på om du har varit hos fogden än ...?

Hallåj! Inge fogd än. uppdaterar tråden samma dag jag är där kan jag lova

Permalänk
Medlem

Intressant, har inte sett denna tråden tidigare. Följer med stort intresse så får vi se hur det här slutar. Hur du än tänkt lösa detta OP så önskar jag dig stort lycka till och hoppas det löser sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Hallåj! Inge fogd än. uppdaterar tråden samma dag jag är där kan jag lova

Då är det dags nu.
Han har fått alla chanser och bryr sig inte det minsta om dig. Ju förr du agerar, desto snabbare får du dina pengar.
Kör hårt och lycka till!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd detta!

Kom för övrigt ihåg att kontakta ditt försäkringsbolag om du funderar på att ta det till rätten. Du bör ha ett rättsskydd i din hemförsäkring som kan hjälpa till med kostnader osv.

Permalänk
Medlem

Rättsskydd gäller inte vid småmål, å andra sidan är det inte tal om några större kostnader om man förlorar.
https://lagen.nu/1942:740#K18P8aS2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rättsskydd gäller inte vid småmål, å andra sidan är det inte tal om några större kostnader om man förlorar.
https://lagen.nu/1942:740#K18P8aS2

Det stämmer, men småmål = 50% prisbasbelopp och eftersom tvisten handlar om 30k så bör det gälla.

Permalänk
Inaktiv

Om han har skrivit ett ordentligt kontrakt och inga bevisade betalningar har kommit in räcker det förhoppningsvis med att begära ett betalningsföreläggande och låta fogden sköta resten.

Permalänk
Inaktiv

wasprocker – hur går det?

Permalänk
Medlem

Är bra nyfiken jag med!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det faktum att bilen inte är betald och att han samtidigt sålt den vidare till någon annan är väl inte direkt tillåtet? Bilen tillhör väl TS tills full betalning är erlagd?