Permalänk
Medlem

Köpråd TV. Philips 65PUS8602

Hej

Efter ha kollat lite på typen av OLED som kommer i år på CES så avvaktar jag ytterligare något år innan jag vågar mig på OLED. Men jag skulle behöva köpa en ny TV och har snöat in mig på 65PUS8602då jag är ett fan av ambilight.
Såg att den var på 45% rea på komplett, netonet och webhallen men vad jag kan se så lanserades den i november förra året och ser redan ut att vara påväg bort. Är det någon som har några erfarenheter från TV? Vad kommer det sig att man har halva priset på en 3månader gammal TV? Vet att den är edge-lit, djup svärta är inget super krav från min sida.

Om man nu skulle köpa en annan TV finns det någon bättre för ca 16-18k?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Du har ju PUS8102 som är FALD, den saknar dock Quantum dots.

Kan du tänka dig något annat än Philips så har Sony XE9005 och XE9305 får väldigt bra omdöme. Kommer nog själv satsa på XE9305.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk

Jag har då inte kollat på CES men köpte en OLED i början av December och detta har gjort att jag aldrig skulle kunna rekommendera någon annan typ av TV!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

@Ahlen: Jag köpte 65pus8602 precis när den kom, ångrar det inte en sekund. Dagens OLED tycker jag inte riktigt håller måttet när det kommer till ljusstyrka. Sedan så finns ju alltid risken för inbränningar i dagens OLED, vilket inte är något jag vill dras med efter ett par år. Hade en 65pus9109 innan, var riktigt nöjd med den. Men den här är ljusår mycket bättre. Svärtan är galen, OLED klass utan tvekan.

Ang prissänkningen så vet jag inte riktigt varför dom gör så där, kan tänka mig att TPVision inte är jätte glada på någon av aktörerna som sänkt den så rejält. Det började ju med webhallen som hade den i en av sina luckor på julkalendern, sedan så sänkte Netonnet och komplett direkt efter. Webhallen höjde sin för att sedan sänka den igen. Får man ge 18k för den så tror jag det är svårt att hitta en bättre tv för liknande peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noren1987:

@Ahlen: Jag köpte 65pus8602 precis när den kom, ångrar det inte en sekund. Dagens OLED tycker jag inte riktigt håller måttet när det kommer till ljusstyrka. Sedan så finns ju alltid risken för inbränningar i dagens OLED, vilket inte är något jag vill dras med efter ett par år. Hade en 65pus9109 innan, var riktigt nöjd med den. Men den här är ljusår mycket bättre. Svärtan är galen, OLED klass utan tvekan.

Ang prissänkningen så vet jag inte riktigt varför dom gör så där, kan tänka mig att TPVision inte är jätte glada på någon av aktörerna som sänkt den så rejält. Det började ju med webhallen som hade den i en av sina luckor på julkalendern, sedan så sänkte Netonnet och komplett direkt efter. Webhallen höjde sin för att sedan sänka den igen. Får man ge 18k för den så tror jag det är svårt att hitta en bättre tv för liknande peng.

Tack! Var svart jag behövde, planen är att köra det inbyggda ljudet ett tag är det ok? Såg att det ändå är 50w.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Tack! Var svart jag behövde, planen är att köra det inbyggda ljudet ett tag är det ok? Såg att det ändå är 50w.

Ljudet räcker absolut till! Deras ljud har dom ju i princip alltid prisats för. Tyvärr så funkar inte deras trådlösa baslådor till denna modell. Hade över en från min tidigare Philips som jag tänkt använda, men icke!

Men ljuset räckor, absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noren1987:

Ljudet räcker absolut till! Deras ljud har dom ju i princip alltid prisats för. Tyvärr så funkar inte deras trådlösa baslådor till denna modell. Hade över en från min tidigare Philips som jag tänkt använda, men icke!

Men ljuset räckor, absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Har skaffat TVn nu men en sak som jag reagerar på, har dragit ner allt jag kan hitta med energispar samt kontrast och ljusstryka. TVn är så jäkla ljus. Speciellt nu på kvällen när man är trött i ögonen. Så fort det blir en vit/ljus scen så känns det som jag sitter i ett solarium ^^

Kanske inte ser så mycket på bilden.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ahlen: Bakgrundsbelysningen på en Philips-TV styrs av "kontrast"-reglaget.

Men denna kan ändå bestämmas av av ljussensorn (av/på finns någon annanstans i menyerna) som ändå automatiskt justerar belysningen. I ett vitt, svenskt vardagsrum med tre meter eller så mellan väggarna har Philips ljussensorer en tendens att feedback-loopa. TV:ns eget ljus studsar på de vita väggarna tillbaka på sensorn, som nu tycker att rummet är ljust och därför skjuter på ännu mer ljusstyrka som studsar tillbaka på sensorn som... Boom! 500 nits i plytet från ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ahlen: Bakgrundsbelysningen på en Philips-TV styrs av "kontrast"-reglaget.

Men denna kan ändå bestämmas av av ljussensorn (av/på finns någon annanstans i menyerna) som ändå automatiskt justerar belysningen. I ett vitt, svenskt vardagsrum med tre meter eller så mellan väggarna har Philips ljussensorer en tendens att feedback-loopa. TV:ns eget ljus studsar på de vita väggarna tillbaka på sensorn, som nu tycker att rummet är ljust och därför skjuter på ännu mer ljusstyrka som studsar tillbaka på sensorn som... Boom! 500 nits i plytet från ingenstans.

Skoja inte tror jag är lite lätt solbränd sen igår. Kom också fram till att kontrast verkar vara det som har störst påverkan på ljusstyrkan. Men har ställt ner den till 45. Under det så blir färgerna så urvattnade. Du vet inte vart sensorn sitter så man kan försöka sätta en liten tejp över den så får man sköta ljuset själv.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ahlen: Sensorn ska gå att stänga av i menyerna. Men du behöver sannolikt ändra till ett bildläge som går att påverka mer, likt "personligt" eller liknande. Det kan vara någon form av autosystem igång som gör att du inte kan påverka allt som måste kunna påverkas.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Hmm får kolla vidare på det, testade att slå av och på den med olika inställningar igår men blev ljusare med sensorn av. Tänkte mer om man kör med sensorn på och den tror det är kolsvart kommer den köra så låg belysningen den bara kan.

Men tack för hjälpen

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Jag har inte märkt av att den är för ljusstark, visst den är riktigt ljusstark men inte så det har blivit jobbigt. Jag har dock stängt av allt som har med ekolösning osv att göra, typ ljussensor och sådant. Men jag har å andra sidan fönster på väggen mitt emot tvn, ovanför soffan, så där bör ju inte sensorn fucka ur. Förstår att det blir ljuset om den fuckar ur och den trycker ut 1100nits Blir lite som när Trump stod på balkongen och skulle kolla solgrejen i isa för några månader sedan

Permalänk

Såg även på bilden att du inte hade på ambilight, testa att slå på det för att få en skönare kontrast för ögonen. Blir en jäkla skillnad. Kan inte va utan ambilight efter min förra Philips

Permalänk
Medlem

14 990 :- i helgen på Webhallen. Sjukt vad den sjunkit sedan jag kollade in den i november. Har en trasig Samsung Plasma 65" hemma så det är väl bara ta tjuren vid hornen och byta ut åbäket mot denna modell.

Permalänk
Medlem

Är det värt 3000 kr extra för denna över 8102 modellen tro?

Dom går ju på 15k resp. 12 k just nu.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om tv idag? Står i valet och kvalet att köpa en ser ju onekligen fin ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Vad tycker ni om tv idag? Står i valet och kvalet att köpa en ser ju onekligen fin ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Lite sent svar kanske, jag är skitnöjd! Förutom att jag gillar att ha på rörelse behandling då jag hatar när det ser hackigt ut (hög hz skadad från pc) och när man kör med de funktionerna på så blir det artefakter ibland runt saker som rör sig som kan störa.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Lite sent svar kanske, jag är skitnöjd! Förutom att jag gillar att ha på rörelse behandling då jag hatar när det ser hackigt ut (hög hz skadad från pc) och när man kör med de funktionerna på så blir det artefakter ibland runt saker som rör sig som kan störa.

Attans då, var ju rea på den för 13k men avstod för jag inte fick något svar och nu är den uppe i 17k igen. Aja får. Hålla utkik igen så får det bli ett köp 😁 Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@emilakered
Hej
Jag vet inte om jag missminner mig men har för mig du äger samma TV, du har inte reagerat på att bilden blir extremt dålig vid snabba rörelser? Typ blir som en "glas-aura" runt objekt som rör sig fort? @laxpudding du kanske vet vad det är som orsakar detta?
Har nu testat att typ var enda inställning som finns på TVn och blir tokig när man tappar fokus i filmen för att bilden ballar ur.

youtube exempel laddade upp ett exempel filmat från deadpool trailern.

https://www.dropbox.com/s/5nwz37phgjjl8kg/philips.mp4?dl=1 Dropboxlänk så blir det lite mindre utav youtubes bostongurka.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ahlen:

@emilakered
Hej
Jag vet inte om jag missminner mig men har för mig du äger samma TV, du har inte reagerat på att bilden blir extremt dålig vid snabba rörelser? Typ blir som en "glas-aura" runt objekt som rör sig fort? @laxpudding du kanske vet vad det är som orsakar detta?
Har nu testat att typ var enda inställning som finns på TVn och blir tokig när man tappar fokus i filmen för att bilden ballar ur.

youtube exempel laddade upp ett exempel filmat från deadpool trailern.

https://www.dropbox.com/s/5nwz37phgjjl8kg/philips.mp4?dl=1 Dropboxlänk så blir det lite mindre utav youtubes bostongurka.

Först, har inte samma men närbesläktade 65PUS7601!

Om det är effekten jag tror du menar tycker jag det ser ut som komprimeringsartefakter mer än något annat. Svårt att säga dock, då det blir massa annat "skräp" av att filma en TV sådär. Vad har du för källa? Om du inte testat, slå av "Clear LCD" under "Picture" -> "Advanced" -> "Motion". Det ger en hel del udda effekter för mig, runt till exempel text i spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Först, har inte samma men närbesläktade 65PUS7601!

Om det är effekten jag tror du menar tycker jag det ser ut som komprimeringsartefakter mer än något annat. Svårt att säga dock, då det blir massa annat "skräp" av att filma en TV sådär. Vad har du för källa? Om du inte testat, slå av "Clear LCD" under "Picture" -> "Advanced" -> "Motion". Det ger en hel del udda effekter för mig, runt till exempel text i spel.

Mediat jag testat med är allt från youtube videos till 4k blurays. Det blir bättre om jag stänger av "Perfect Natural Motion" men då ser allt ut att vara 15fps istället. Jag vet att filmer är 24hz, men till och med min flickvän som inte är speciellt insatt i teknik tycker att det är "jätte hackig bild". Hjälper ju inte att man är van vid hög hz skärmar från pc sidan heller.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ahlen:

Mediat jag testat med är allt från youtube videos till 4k blurays. Det blir bättre om jag stänger av "Perfect Natural Motion" men då ser allt ut att vara 15fps istället. Jag vet att filmer är 24hz, men till och med min flickvän som inte är speciellt insatt i teknik tycker att det är "jätte hackig bild". Hjälper ju inte att man är van vid hög hz skärmar från pc sidan heller.

Tyvärr tror jag du har problemet där. TV:n försöker hitta på bildrutor som inte finns, och ju mer saker rör sig desto sämre blir resultatet. Är väl min teori i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tyvärr tror jag du har problemet där. TV:n försöker hitta på bildrutor som inte finns, och ju mer saker rör sig desto sämre blir resultatet. Är väl min teori i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo är väl tyvärr så, har du något av motion inställningarna på eller kör med dom av? Hade dom av på förra TVn och reagerade inte alls på att bilden tycktes lagga. Var mer att det blev soap opera effekt när den var på. Här är det tvärtom, med den på ser det normalt ut och med den av blir det helt horribelt.
Aja tack för att du tog dig tiden iaf

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ahlen: Absolut, det är helt vanlig bildinterpolering och de fel som uppstår i bilden med sådant igång. Alltså den finess som skapar "flyt". Du är helt enkelt olyckligt medveten om alla fel detta medför. Stäng av "Perfect Natural Motion" som du upptäckt.

Ifall det då blir extra hackigt så finns det två förklaringar
1. Du kör 60 Hz från din källa. Kör 24 Hz ut för Blu-ray och film.

2. Philips är med denna modell eventuellt (*) inte helt hundra på att reproducera 24p på rätt sätt (dvs 48, 72, 96, 120 Hz etc) utan gör själv om det till 60 Hz med ojämnt repeterade bildrutor.

Ifall det är nummer 2 som är problemet är det ofta pest-eller-kolera. Du måste välja mellan rycken eller alla felen som uppstår med "Perfect (un)Natural Motion". Sony, Samsung, LG låter dig välja hur mycket det ska interpoleras och då går det att kompromissa. Men även Philips Minimum-läge är allt-eller-inget. Panasonics interpoleringsfunktion, IFC, har också ett minimum-läge men är inte lika extremt. Nu brukar dessa tillverkare mer sällan ha problem med detta till att börja med. 24p återges på rätt sätt i de allra flesta fallen.

(*)jag har inte testat 8602 men Philips är generellt lite hit-and-miss kring hur 24p hanteras.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ahlen:

Mjo är väl tyvärr så, har du något av motion inställningarna på eller kör med dom av? Hade dom av på förra TVn och reagerade inte alls på att bilden tycktes lagga. Var mer att det blev soap opera effekt när den var på. Här är det tvärtom, med den på ser det normalt ut och med den av blir det helt horribelt.
Aja tack för att du tog dig tiden iaf

Jag kör helt utan alla sådana effekter. Tycker det flyter "som det ska", och har inga problem med 3:2-pulldown eller liknande.

Skrivet av Laxpudding:

@Ahlen: Absolut, det är helt vanlig bildinterpolering och de fel som uppstår i bilden med sådant igång. Alltså den finess som skapar "flyt". Du är helt enkelt olyckligt medveten om alla fel detta medför. Stäng av "Perfect Natural Motion" som du upptäckt.

Ifall det då blir extra hackigt så finns det två förklaringar
1. Du kör 60 Hz från din källa. Kör 24 Hz ut för Blu-ray och film.

2. Philips är med denna modell eventuellt (*) inte helt hundra på att reproducera 24p på rätt sätt (dvs 48, 72, 96, 120 Hz etc) utan gör själv om det till 60 Hz med ojämnt repeterade bildrutor.

Ifall det är nummer 2 som är problemet är det ofta pest-eller-kolera. Du måste välja mellan rycken eller alla felen som uppstår med "Perfect (un)Natural Motion". Sony, Samsung, LG låter dig välja hur mycket det ska interpoleras och då går det att kompromissa. Men även Philips Minimum-läge är allt-eller-inget. Panasonics interpoleringsfunktion, IFC, har också ett minimum-läge men är inte lika extremt. Nu brukar dessa tillverkare mer sällan ha problem med detta till att börja med. 24p återges på rätt sätt i de allra flesta fallen.

(*)jag har inte testat 8602 men Philips är generellt lite hit-and-miss kring hur 24p hanteras.

Nu har ju jag som sagt den äldre varianten, men den äter 24/23,976 Hz utan problem eller repeterade frames. Känns ändå märkligt att de skulle ha sönder en sådan sak, men å andra sidan.. Philips.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ahlen: Absolut, det är helt vanlig bildinterpolering och de fel som uppstår i bilden med sådant igång. Alltså den finess som skapar "flyt". Du är helt enkelt olyckligt medveten om alla fel detta medför. Stäng av "Perfect Natural Motion" som du upptäckt.

Ifall det då blir extra hackigt så finns det två förklaringar
1. Du kör 60 Hz från din källa. Kör 24 Hz ut för Blu-ray och film.

2. Philips är med denna modell eventuellt (*) inte helt hundra på att reproducera 24p på rätt sätt (dvs 48, 72, 96, 120 Hz etc) utan gör själv om det till 60 Hz med ojämnt repeterade bildrutor.

Ifall det är nummer 2 som är problemet är det ofta pest-eller-kolera. Du måste välja mellan rycken eller alla felen som uppstår med "Perfect (un)Natural Motion". Sony, Samsung, LG låter dig välja hur mycket det ska interpoleras och då går det att kompromissa. Men även Philips Minimum-läge är allt-eller-inget. Panasonics interpoleringsfunktion, IFC, har också ett minimum-läge men är inte lika extremt. Nu brukar dessa tillverkare mer sällan ha problem med detta till att börja med. 24p återges på rätt sätt i de allra flesta fallen.

(*)jag har inte testat 8602 men Philips är generellt lite hit-and-miss kring hur 24p hanteras.

Skulle tippa på att det är punkt 2 i detta fallet då det uppstår från olika källor även interna (läs netflix-app m.m). Får köra med minimum inställningarna och gilla läget. Ska testa i Kodi sen om jag kan ställa om bilden till 24hz isället för 60hz och se om det gör någon skillnad.
Kanske blir att försöka sälja denna när nästa gen LG oleds kommer.
Tack för svaret iaf!

Skrivet av emilakered:

Jag kör helt utan alla sådana effekter. Tycker det flyter "som det ska", och har inga problem med 3:2-pulldown eller liknande.

Nu har ju jag som sagt den äldre varianten, men den äter 24/23,976 Hz utan problem eller repeterade frames. Känns ändå märkligt att de skulle ha sönder en sådan sak, men å andra sidan.. Philips.

Kanske använder sig av olika bildprocessorer eller något liknande, tråkigt då TV är något man inte byter så ofta och det är till den grad att jag stör mig på båda lägena. Får helt enkelt försöka labba vidare och se om det är någon annan inställning som gör att det blir så ryckig bild eller sälja TVn och skaffa LG oled.
Tack iaf.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ahlen:

Skulle tippa på att det är punkt 2 i detta fallet då det uppstår från olika källor även interna (läs netflix-app m.m).

Lite FYI bara, interna Netflix flippar inte till rätt frekvens utan konverterar mot 60 Hz (eller möjligen 50 Hz).

Lycka till med pillandet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, inbyggda Netflix-appen är sällan klockren för den som vill ha 24p

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna TV då den fanns för 11990 på Webhallen och hittills så är jag nöjd.
Dock så undrar jag över inställningarna för bilden? Jag följde en "guide" och ställde in TV'n efter det och jag tycker att jag fick fram en bra bild, men jag saknar lite av skärpan/klarheten, så att säga, som man får out of the box? I guiden så stänger man av en massa funktioner.

Är det bara trial and error som gäller när man ställer in bilden? Eller vilka riktlinjer ska man följa?

Ni som har TV'n, vad har ni för inställningar?

Permalänk
Medlem

Köpte också en från Webhallen under rean, extremt nöjd så långt! Inbyggda Netflixappen verkar dock ha lite problem som sagt, så kommer nog skaffa en Nvidia Shield under BF för att få trevlig spelmöjlighet också!

Här är inställningarna jag kör med:

Bildstil - ISF Night (ISF Day)
Färg - 50
Kontrast - 30 (60)
Skärpa - 3
Ljusstyrka - 50

Avancerat:
Färgförbättring - Off
Färgtemperatur - Custom
Red WP - 114
Gren WP - 100
Blue WP - 127
Red BL - 1
Green BL - -2
Blue BL - 1

Kontrastläge - Optimerad för bild
HDR Uppskalning - Av
Dynamisk kontrast - Av
Videokontrast - 90
Ljussensor - Av
Gamma - 2 (-1)

Ultra resolution - Av

Brusreducering - Av
MPEG artefaktreducering - Av

Motion Style - Av
Perfekt Natural Motion - Av
Perfekt Clear Motion - Av

Ambitionen har varit så naturliga färger som möjligt (har en del polare som tycker "extra allt" är nice, där gräsmattan under fotbollsmatcher ser ut som om den är målad). Det trevliga här är att färgåtergivningen verkligen känns awesome, gräset ser ut som grönt, men de betydligt livligare matchtröjorna har ett väldigt vackert djup, utan att tappa detaljer.

Inte proffsinställd på något sätt, utan har använt mig av diverse testbilder och liknande.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD