Förbud mot oregistrerade kontantkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Gäller inte bara terrorister i detta fallet kan jag anse.

Kan ta som ett exempel:
Här där jag bor så fanns(finns?) det ett ungdomsgäng (14-24år) som nyligen åkte dit för narkotikabrott (amfetamin, heroin mm.), dessa individer använde sig primärt av mobiler med kontantkort och på så vis bytte nummer snabbt och enkelt. Detta vet jag för att jag känner en utav dem som åkte dit.

Så jag tror att även om inte just terrorister kommer påverkas nämnvärt, så tror jag helt klart det kan stoppa mindre tekniskt kunniga småkriminella markant med ett sådant här förbud. Det finns inte oändligt med målvakter, och man kan stoppa detta genom att införa lagar som säger att ett enskild individ inte kan stå på mer än X antal mobila abonnemang samtidigt.

Tack för detta inlägget något som jag sagt 5ggr redan i denna tråden men nördarna på sweclockers med sina NAS och 50TB burkar vill så gärna värna om anonymiteten.

Folk i denna tråden har levt under en sten de senaste 10 åren och vet inte hur samhället ser ut idag tragiskt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Gäller inte bara terrorister i detta fallet kan jag anse.

Kan ta som ett exempel:
Här där jag bor så fanns(finns?) det ett ungdomsgäng (14-24år) som nyligen åkte dit för narkotikabrott (amfetamin, heroin mm.), dessa individer använde sig primärt av mobiler med kontantkort och på så vis bytte nummer snabbt och enkelt. Detta vet jag för att jag känner en utav dem som åkte dit.

Så jag tror att även om inte just terrorister kommer påverkas nämnvärt, så tror jag helt klart det kan stoppa mindre tekniskt kunniga småkriminella markant med ett sådant här förbud. Det finns inte oändligt med målvakter, och man kan stoppa detta genom att införa lagar som säger att ett enskild individ inte kan stå på mer än X antal mobila abonnemang samtidigt.

Svårt att säga säkert men jag ställer mig tveksam till att bruschorna i förorten inte anpassar sig och startar en gruppchatt i valfri meddelande-app med anonyma konton och handlar knark därigenom. Så pass tekniskt kunniga är nog även langare och deras kunder. Ordet sprider sig snabbt. Något annat som är intressant är om polisen ens kommer ha tid/vilja att utnyttja att kontantkorten går att spåra lättare om de är registrerade, för att ta fast några langare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Testpilot
Skrivet av frong:

Så, du tror dessa personer nu kommer springa runt med kort registrerade på de? Självklart kommer de använda andra lösningar som krypterade meddelandetjänster, målvakter, stulna kort osv.

Eller ah, i din sista mening verkar du tro att dessa killar helt kommer sluta med narkotikaförsäljningen. Hahaha gud... Tror du inbrott blir obefintliga för folk låser dörrarna och stänger fönstren också?

Jag som formulerade mig själv lite snett kanske(?).

Självfallet så stoppar inte detta försäljningen i sin helhet, men det gör det betydligt mycket jobbigare och framförallt mycket mer komplext för småkriminella som ungdomsgäng som langar hash. Försök förklara för en halvdum 16-åring hur kryptering fungerar, hur dem skulle använda sig av VPN tjänster eller dylikt - För mycket jobb, kommer bara leda till en massa slarv och att någon gör bort sig & i slutändan sätter hela kalaset i kläm.

Jag ser faktiskt ingen anledning till att inte ha reggade telefonnummer enbart. Enda anledningen jag kan se är om man håller på med någon form av illegal aktivitet och behöver dumpa sina telefoner/nummer till höger & vänster - Eller om man vänsterprasslar och inte vill att frugan ska få reda på det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag som formulerade mig själv lite snett kanske(?).

Självfallet så stoppar inte detta försäljningen i sin helhet, men det gör det betydligt mycket jobbigare och framförallt mycket mer komplext för småkriminella som ungdomsgäng som langar hash. Försök förklara för en halvdum 16-åring hur kryptering fungerar, hur dem skulle använda sig av VPN tjänster eller dylikt - För mycket jobb, kommer bara leda till en massa slarv och att någon gör bort sig & i slutändan sätter hela kalaset i kläm.

Jag ser faktiskt ingen anledning till att inte ha reggade telefonnummer enbart. Enda anledningen jag kan se är om man håller på med någon form av illegal aktivitet och behöver dumpa sina telefoner/nummer till höger & vänster - Eller om man vänsterprasslar och inte vill att frugan ska få reda på det

Jag kan förklara det väldigt enkelt.

1. Ladda ner en app som krypterar meddelanden (t.ex. Wickr, som jag vet att MÅNGA personer i kretsarna du pratar om redan använder. Skulle lagen träda i kraft skulle alla som orkar bry sig om att inte åka fast helt enkelt ladda ner appen)
2. Registrera dig.
3. Lägg till kontakter
4. Sälj knark

Sen att du överhuvudtaget vill lägga skattepengar på att jaga några skitungar som säljer hasch är en annan fråga.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Får väl börja med att konstatera att denna tråden exploderat under ett par dagar. Men rimligtvis bör ju även kontantkort kräva registrering.

Sen över till annat mer närliggande så bör vi även införa vissa spärrar kring fordonsägande (inga fordon får registreras på person X förrän alla skulder är betalda), samt att även rätt parkerade fordon får tas i anspråk av KF.

Skrivet av frong:

Jag kan förklara det väldigt enkelt.

1. Ladda ner en app som krypterar meddelanden (t.ex. Wickr, som jag vet att MÅNGA personer i kretsarna du pratar om redan använder. Skulle lagen träda i kraft skulle alla som orkar bry sig om att inte åka fast helt enkelt ladda ner appen)
2. Registrera dig.
3. Lägg till kontakter
4. Sälj knark

Sen att du överhuvudtaget vill lägga skattepengar på att jaga några skitungar som säljer hasch är en annan fråga.

Och då får vi väl se till att avlyssna, dekryptera den krypterade trafiken som dessa element alstrar?

Så du menar att all brottslighet inte ska beivras?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Till och med skype har börjat med kryptering och tro att polis eller ens säpo skulle knäcka krypteringar är skrattretande.
Kör skype på en reggad telefon och spara inte historik, vad var det tänkt att polisen skulle göra nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Jag kan förklara det väldigt enkelt.

1. Ladda ner en app som krypterar meddelanden (t.ex. Wickr, som jag vet att MÅNGA personer i kretsarna du pratar om redan använder. Skulle lagen träda i kraft skulle alla som orkar bry sig om att inte åka fast helt enkelt ladda ner appen)
2. Registrera dig.
3. Lägg till kontakter
4. Sälj knark

Sen att du överhuvudtaget vill lägga skattepengar på att jaga några skitungar som säljer hasch är en annan fråga.

Dessa skitungar kommer kosta samhället enorma mängder pengar,te.x när brushcan blir hasslad och någon blir cuttad eller skjuten för man inte vissar respekt.
Asså det är knas när så unga hamnar i trubbel och sos blir inblandadad (socialen som blir inblandad som jag betalar för helt i onödan).
När aina tar dem på stan och vi betalar ainas lön.

Åter igen dessa nötter är dummare än vad man kan tro och deras kunder är inte alltid heller de vassaste knivarna i lådan så för dem kan det bli ett stort hinder att bara regga sig på appstore för att ladda ner en app som krypterar.

Permalänk
Medlem

Tar dom bort oreggade kontantkort så kommer ju buset bara gå över till diverse krypterade voIP lösningar istället.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av 2000+:

Ser inga problem med det faktiskt. Sen är det sant precis som ni säger att det finns andra sätt att kommunicera anonymt men varför inte ta bort det mest lättillgängliga?

Farlig väg att gå, ska alla bli straffade för någon missbrukar systemet? Ska vi börjar förbjuda andra kommunikationssätt också? Censur är aldrig svaret på ett problem imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av frong:

Sen att du överhuvudtaget vill lägga skattepengar på att jaga några skitungar som säljer hasch är en annan fråga.

Precis, förstå hur en legalisering skulle frigöra resurser för samhället och samtidigt slå hårt mot langare. In med skiten på Systembolaget där andra droger säljs. Den nuvarande stigmatisering är en styggelse. Det är bättre att statskassan får avansen än pistolskjutande wannabes. Den som inte greppat läget - kika t.ex. på Michael Moore's "Where to Invade Next".

Spårbarhet för pappa staten på allt och alla, alltid - där vill jag inte bo.

<edit> oRolig läsning @ https://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklu... </edit>

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt att där finns redan massa sätt att kommunicera anonymt över ett reggat kontaktkort. Appar som pratar krypterat samt att man kör en VPN över det. Visst det krånglar till det, så man slipper småtjuvar kanske. Men sedan läser jag andra inlägget, målvakter. Ja tror inte lagen kommer begränsa något bara krångla till det för oss vanliga och turister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Precis, förstå hur en legalisering skulle frigöra resurser för samhället och samtidigt slå hårt mot langare. In med skiten på Systembolaget där andra droger säljs. Den nuvarande stigmatisering är en styggelse. Det är bättre att statskassan får avansen än pistolskjutande wannabes. Den som inte greppat läget - kika t.ex. på Michael Moore's "Where to Invade Next".

Spårbarhet för pappa staten på allt och alla, alltid - där vill jag inte bo.

<edit> oRolig läsning @ https://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklu... </edit>

Där dök ju det argumentet upp kring resurser för samhället. Portugal brukar ju även tas upp som ett bra exempel kring detta om man är legaliseringsivrare. Är problemet att bruk/missbruk är illegalt eller att man valt att lägga sjukvårdsresurser på andra patientgrupper i det här landet?

Nu hamnar vi ju en bit utanför ämnet, men pratar vi arbetsrättsligt så kan man missköta sitt arbete hur mycket som helst om det är "sjukdomsrelaterat", ie alkoholism eller drogmissbruk och din arbetsgivare har ett rehabiliteringsansvar. Lite mer personligt ansvar även i landet lagom där någon annan ska lösa alla problem. Ser (personligen) ingen vits med att mina skattepengar ska finansiera rehabilitering av droganvändare. Men det är inte okej att säga så i landet lagom...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Farlig väg att gå, ska alla bli straffade för någon missbrukar systemet? Ska vi börjar förbjuda andra kommunikationssätt också? Censur är aldrig svaret på ett problem imo

Egentligen så håller jag med dig. Jag är också i grunden mot alla sorts förbud. Men just oreggade kontantkort ser jag faktiskt ingen som helst användning för. Förutom kriminell verksamhet då.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Dessa skitungar kommer kosta samhället enorma mängder pengar,te.x när brushcan blir hasslad och någon blir cuttad eller skjuten för man inte vissar respekt.
Asså det är knas när så unga hamnar i trubbel och sos blir inblandadad (socialen som blir inblandad som jag betalar för helt i onödan).
När aina tar dem på stan och vi betalar ainas lön.

Åter igen dessa nötter är dummare än vad man kan tro och deras kunder är inte alltid heller de vassaste knivarna i lådan så för dem kan det bli ett stort hinder att bara regga sig på appstore för att ladda ner en app som krypterar.

Vet inte vad mer jag kan säga än "oh my god". Det är inte svårare än att ladda ner Instagram/WhatsApp/Facebook eller vadfan som helst. Tror dessa människor, du verkar se som någon sorts undermänniska, är fullt kapabla till att förstå hur man ladda ner en app ifrån AppStore och knappar in ett användarnamn samt lösenord.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Vet inte vad mer jag kan säga än "oh my god". Det är inte svårare än att ladda ner Instagram/WhatsApp/Facebook eller vadfan som helst. Tror dessa människor, du verkar se som någon sorts undermänniska, är fullt kapabla till att förstå hur man ladda ner en app ifrån AppStore och knappar in ett användarnamn samt lösenord.

Det är långt från alla som klarar av att ladda ner facebook i mobilen måste tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är långt från alla som klarar av att ladda ner facebook i mobilen måste tilläggas.

Min 3-åriga kusin klarar av att ladda ner spel på från AppStore, gå in och greja. Jag vet inte vad du umgås med för folk men har man mindre mental kapcitet än en 3-åring är jag mer förvånad över att man överlever vardagen än att man inte kan ladda ner en app.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart många som inte förstår problemet med detta, vad som skiljer från andra länders lagar och varför det är ett problem för utlänningar.

(1. De som påstår att kontantkort måste registreras i UK har fel i sak, det måste man inte göra.)

2. Det går inte att registrera ett svenskt kontantkort som utlänning eftersom operatörerna kräver svenskt personnummer. Extra dåligt då det går att göra i princip alla andra länder som kräver registrering av SIM-kort.

3. Skillnaden mot för andra länders lagstiftning är att man försöker förbjuda andra länders kontantkort, det gör man inte ens i Kina, Venezuela eller Iran. Men Sverige ska ju alltid vara bäst i klassen! I det här fallet mest repressivt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag som formulerade mig själv lite snett kanske(?).

Självfallet så stoppar inte detta försäljningen i sin helhet, men det gör det betydligt mycket jobbigare och framförallt mycket mer komplext för småkriminella som ungdomsgäng som langar hash. Försök förklara för en halvdum 16-åring hur kryptering fungerar, hur dem skulle använda sig av VPN tjänster eller dylikt - För mycket jobb, kommer bara leda till en massa slarv och att någon gör bort sig & i slutändan sätter hela kalaset i kläm.

Jag ser faktiskt ingen anledning till att inte ha reggade telefonnummer enbart. Enda anledningen jag kan se är om man håller på med någon form av illegal aktivitet och behöver dumpa sina telefoner/nummer till höger & vänster - Eller om man vänsterprasslar och inte vill att frugan ska få reda på det

Sjukvården brukar använda hemligt nummer när dom ringer. Dom e skumma.
Radiotjänst använder hemligt nummer när dom ringer. Skumma typer, kriminella.
Har haft en del anonyma samtal hem och har slutat med att jag spärrat mina telefoner för hemliga nummer. Så nu kan inte sjukvården ringa mer.
Många säljare använder telefonnr som inte är registrerade med namn. Det är en form av terrorister.

När vi nu alla ska registrera om våra telefonnr så hur ska man legitimera sig. Behöver man gå till polisen med leg och be om hjälp att få sitt abonnemang registrerat eller hur ska det gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl lite av en feltolkning av det Ygeman sagt. Eller inte fel, men vinkeln blir lite knas. Du tog upp terrorister men hoppade över ordet kriminella i sista delen vilket innefattar en väldans stor bredd av annat användande där detta absolut kan försvåra kommunikationen från hur det är i dagsläget. Langare och liknande exempelvis...

Yes men man tar bort det enklaste och mest uppenbara sättet och dessutom finns det mervärde i att knyta macadress och ieminummer för metadata mot specifika namn. Datan som går att få fram kan alltså vara av relevans trots krypterat innehåll. En uppkopplad telefon ger sig delvis till känna oavsett kan man väl säga. Men visst finns det även helt andra sätt utanför att använda mobiler men det försvårar ju definitivt att avstå från dessa helt.
Jo då. Kontantkort kommer kunna fortsätta användas för legitima syften. Kontantkort ska inte förbjudas helt ;). Men man måste registrera numret.

Varför kan inte alla använda Ygemans personnummer. Då har vi ett betrott personnummer på alla abonnemang.

Permalänk
Medlem

ser inget problem med et förslaget faktiskt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är uppenbart många som inte förstår problemet med detta, vad som skiljer från andra länders lagar och varför det är ett problem för utlänningar.

(1. De som påstår att kontantkort måste registreras i UK har fel i sak, det måste man inte göra.)

2. Det går inte att registrera ett svenskt kontantkort som utlänning eftersom operatörerna kräver svenskt personnummer. Extra dåligt då det går att göra i princip alla andra länder som kräver registrering av SIM-kort.

3. Skillnaden mot för andra länders lagstiftning är att man försöker förbjuda andra länders kontantkort, det gör man inte ens i Kina, Venezuela eller Iran. Men Sverige ska ju alltid vara bäst i klassen! I det här fallet mest repressivt.

2) alla ska använda Ygemans personnr vid registreringen. Funkar bra även för utlänningar.

3) Nä men vi är mycket speciella och har alltid haft svårt för att anpassa oss till andras regler, så och även här.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av abki:

Sjukvården brukar använda hemligt nummer när dom ringer. Dom e skumma.
Radiotjänst använder hemligt nummer när dom ringer. Skumma typer, kriminella.
Har haft en del anonyma samtal hem och har slutat med att jag spärrat mina telefoner för hemliga nummer. Så nu kan inte sjukvården ringa mer.
Många säljare använder telefonnr som inte är registrerade med namn. Det är en form av terrorister.

När vi nu alla ska registrera om våra telefonnr så hur ska man legitimera sig. Behöver man gå till polisen med leg och be om hjälp att få sitt abonnemang registrerat eller hur ska det gå till.

Det är väl ändå bra skillnad på statlig myndighet eller sjukvård kontra privata abonnemang.. Rätt löjligt exempel kan jag tycka

Det är väl inte svårare än att man lär anmäla sitt mobilnummer till t.ex. polisen för att det ska kunna aktiveras, eller att man måste fysiskt besöka butik med giltligt ID när man ska tecka abonnemang/köpa kontantkort? Kan inte alls anse vardera vara orimligt faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av flashen:

Farlig väg att gå, ska alla bli straffade för någon missbrukar systemet? Ska vi börjar förbjuda andra kommunikationssätt också? Censur är aldrig svaret på ett problem imo

Samma argument kan vändas mot andra saker med.
Ska jag straffas om jag vill röka på med ett glas whiskey i andra handen hemma en lördagkväll bara för att andra inte kan hålla sig sund?
Ska jag bli straffad att inte få tillgång till Unlimited lagring på en molntjänst bara för att det finns "trolls" som matar dessa tjänster med porr via scripts?

Även om ovan nämnda exempel inte nödvändigtvis är censur, så kan jag inte se hur krav på ID med mobilnummer skulle falla inom just censur - det krävs ju redan ID för att teckna bredband, varför skulle mobilt vara annorlunda?
Du kanske kan se problemet med det argumentet nu.

Igen som jag nämnt tidigare så ser jag inte problemet med att privatpersoner måste regga sina mobilnummer alls, tycker det faktiskt är konstigt att man inte infört detta för årtionden sedan faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Sjukvården brukar använda hemligt nummer när dom ringer. Dom e skumma.
Radiotjänst använder hemligt nummer när dom ringer. Skumma typer, kriminella.
Har haft en del anonyma samtal hem och har slutat med att jag spärrat mina telefoner för hemliga nummer. Så nu kan inte sjukvården ringa mer.
Många säljare använder telefonnr som inte är registrerade med namn. Det är en form av terrorister.

När vi nu alla ska registrera om våra telefonnr så hur ska man legitimera sig. Behöver man gå till polisen med leg och be om hjälp att få sitt abonnemang registrerat eller hur ska det gå till.

Oregistrerade kontantkort är inte samma sak som att ha dolt/hemligt telefonnummer.

Hur legitimerar du dig idag om du skall ha ett abonnemang? Tycker du att det är besvärligt?

Permalänk
Medlem

Det är bättre att kriminella använder oreggade kontantkort än att dom inte gör det.
Varför?
Jo för att kommunikationen via SMS och samtal går att spela in och spara.
Telefoner kan bindas till vilka master dom har anslutit till.
Inne i en stad kan dom nästan se vilken gata någon gått efter, eftersom att det är "master" överallt.

IMEI nummer osv kan användas för att eventuellt se vem som använt telefonen tidigare och efter för att på så sätt avslöja den kriminelle.
Och andra metoder finns med. Eller att den kriminelle avslöjar sin kriminella identitet med sin egna personliga identitet och använder dessa oreggade nummer för att ringa legit samtal till familj, jobb, affärer och annat som avslöjar deras identitet.

Om oreggade kontantkort försvinner så kommer dom kriminella att anpassa sig när den halvt falska tryggheten med oreggat är borta.
Även korkade kriminella kommer att förstå att dom måste uppdatera sig.
Och då försvinner alla dessa möjligheter nämnda ovan.

Bättre att ha något än inget alls. Går dom över till full end to end kryptering över TCP/IP istället så blir det ett helvete för polisen att utreda och kartlägga.
Vem ringde vem? När var hur? Sparade SMS? Kontaktnät? Rörelsemönster? Allt det försvinner.
Polisen måste skola om sig att använda nya metoder och börja mjölka ur data ur internetoperatörer vilket vi vet inte fungerar så bra och så måste dom börja använda trojaner och mer offensiva metoder för att få ut information dom fått enkelt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är väl ändå bra skillnad på statlig myndighet eller sjukvård kontra privata abonnemang.. Rätt löjligt exempel kan jag tycka

Det är väl inte svårare än att man lär anmäla sitt mobilnummer till t.ex. polisen för att det ska kunna aktiveras, eller att man måste fysiskt besöka butik med giltligt ID när man ska tecka abonnemang/köpa kontantkort? Kan inte alls anse vardera vara orimligt faktiskt.

Abbonemangsskillnaden finns inte, hemligt nummer är hemligt. Vem som ringer går inte att verifiera. Är samma som om en terrorist använder telefonen. Men Radiotjänst och sjukvård är en form av terrorister som inte vågar annonsera om vem som ringer.

Om verifiering ska ske via t.ex. polisen så ska alla abonnemang idag anmälas dit för att få ett riktigt ägarskap. Idag registreras ett personnr men vem som är bakom det personnr är det ingen som vet. När turister kommer in i landet behöver deras mobiler registreras, alla har inte personnr som vi har. Om någon ringer från utlandet, ska det kunna vara okända då ? eller ska vi registrera hela jordens mobiler i landet för att vara säkra.

Tycker att det är ett ej genomtänkt förslag som troligen inte kommer att fungera.
Skulle tänka mig att registrera några sinkort med andras personnr bara för sakens skull om det skulle bli så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av abki:

Abbonemangsskillnaden finns inte, hemligt nummer är hemligt. Vem som ringer går inte att verifiera. Är samma som om en terrorist använder telefonen. Men Radiotjänst och sjukvård är en form av terrorister som inte vågar annonsera om vem som ringer.

Jag kan förstå att en del som inte betalar för sin tv tycker illa om Radiotjänst men vad har sjukvården gjort dig? De ringer så vitt jag vet dessutom aldrig upp någon som inte själv initierat en kontakt med dem för att få hjälp så att kalla dem terrorister är inte särskilt trevligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan förstå att en del som inte betalar för sin tv tycker illa om Radiotjänst men vad har sjukvården gjort dig? De ringer så vitt jag vet dessutom aldrig upp någon som inte själv initierat en kontakt med dem för att få hjälp så att kalla dem terrorister är inte särskilt trevligt.

Nä men de uppför sig precis som terrorister när de använder telefon.
Vill alltid vara anonyma då de ringer. (undantag finns)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Nä men de uppför sig precis som terrorister när de använder telefon.
Vill alltid vara anonyma då de ringer. (undantag finns)

Ah, en till som är patologiskt rädd för telefonsamtal som inte är "inbokade". Sök för det är mitt råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Nä men de uppför sig precis som terrorister när de använder telefon.
Vill alltid vara anonyma då de ringer. (undantag finns)

Har varit samma här i vårt landsting. Mejlat dem och undrat, men inte fått något svar. Man kollar ju alltid på numret innan man svarar. Slipper som tur väl kontakt med vården, så vet inte om de ändrat sin växel.