Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Fläktplacering Fractal Design R3

Jag uppgraderade nyss min dator till en 8700K med H60 vattenkylare. Fläkten till kylaren placerade jag så den blåser in på radiatorn i bakpanelen. Jag har även 2 fläktar i fronten som blåser in atm. Så nu undrar jag om någon har ett bra tips om hur jag ska placera ytterligare fläktar som utblås. Jag funderar på 2 fläktar i toppen som blåser ut och kanske en som blåser in i botten. Alternativt flytta radiatorn till toppen och sätta en fläkt i bakpanelen som blåser ut. Tacksam för hjälp och tips då detta är första gången jag har vätskekylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Dec 2016

Ofta brukar man montera två fläktar på själva radiatorn och ha den monterad baktill, en fläkt på vardera sida om radiatorn som hjälper till att "Push n Pull" ut värmen ut ur chassit, hoppas du förstår! Och du har redan två i fronten som jobbar rätt, med allt detta brukar det räcka gott och väl! Allt handlar om vad man vill ha för tryck i chassit och vad den är bäst lämpad för, övertryck/undertryck!

FractalDesignR5. EVGA SN G2 850w. MSI X99A Gaming 7. Intel 5820k. EVGA 980Ti SC. Kingston Fury Black 16Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. WD Black 1Tb. Noctua NH-D15s. ASUS VG248QE x2. Corsair Gaming Strafe RGB Brown. Razer Diamondback.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Markus1987:

Ofta brukar man montera två fläktar på själva radiatorn och ha den monterad baktill, en fläkt på vardera sida om radiatorn som hjälper till att "Push n Pull" ut värmen ut ur chassit, hoppas du förstår! Och du har redan två i fronten som jobbar rätt, med allt detta brukar det räcka gott och väl! Allt handlar om vad man vill ha för tryck i chassit och vad den är bäst lämpad för, övertryck/undertryck!

Okej. Alltså 2 fläktar som blåser åt samma håll, dvs it ur chassit? Jag följde manualen när jag installerade den och den rekommenderade att man skulle blåsa in frisk luft till radiatorn

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av Skarprattarn:

Okej. Alltså 2 fläktar som blåser åt samma håll, dvs it ur chassit? Jag följde manualen när jag installerade den och den rekommenderade att man skulle blåsa in frisk luft till radiatorn

Japp, det var det jag menade! Okej, ja, visst, kör du efter deras rekommendation så måste du ju tillägga fler fläktar som suger UT värmen UR chassit och då kan du addera 1-2 fläktar upptill som gör det!
Jag hade själv en H75 vattenkylning i mitt chassi (R5) och körde så jag först tipsade om och det funkade bra faktiskt!
Båda sätten fungerar men gäller att få ut värmen som bildas också!

FractalDesignR5. EVGA SN G2 850w. MSI X99A Gaming 7. Intel 5820k. EVGA 980Ti SC. Kingston Fury Black 16Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. WD Black 1Tb. Noctua NH-D15s. ASUS VG248QE x2. Corsair Gaming Strafe RGB Brown. Razer Diamondback.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Markus1987:

Japp, det var det jag menade! Okej, ja, visst, kör du efter deras rekommendation så måste du ju tillägga fler fläktar som suger UT värmen UR chassit och då kan du addera 1-2 fläktar upptill som gör det!
Jag hade själv en H75 vattenkylning i mitt chassi (R5) och körde så jag först tipsade om och det funkade bra faktiskt!
Båda sätten fungerar men gäller att få ut värmen som bildas också!

Ja just nu har jag ett tomt dvd-slot som värmen kommer ut ur 😂 men tusen tack för hjälpen! Ska testa med en till fläkt till kylaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

i5 3570k @4.6ghz (Noctua NH-D15) || Kingston HyperX FURY 16GB
Z77 Extreme 4 || EVGA GTX 970 ACX 2.0+ SSC (Arctic Accelero Xtreme IV)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair HX520
850 Evo 250 + Crucial M500 240 || BenQ xl2420t