Hur ser om ett kommando fortfarande körs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Hur ser om ett kommando fortfarande körs?

Hej,
Det är som så att jag har en seafile server och skulle köra en koll på systemet så jag slog igång det kl 18:00 igår kväll, kollen skriver till en logfil har ca 500GB lagrat och den är "stuck" på ett galleri som heter "Calibration" och varit det sedan ca 19:00 igår.
Calibration är bara 110GB så misstänker lite att något har gått snett för det kan omöjligt ta sån här lång tid.

Men, jag vill veta hur jag kan se om scriptet / kommandot fortfarande körs?

Följande kommando skrev jag:
/opt/nohatech/seafile-server-latest/seaf-fsck.sh >> /opt/nohatech/logs/seaf-fsck.log &

Känns som att den har "ballat ur" men lär ju veta det innan jag kör om det alt. rebootar servern.

Visit NohaTech to read guides and news regarding server softwares like NGINX, SSMTP, Seafile, Wordpress, Server and Network security, Calibration, MariaDB and much more.
Visit https://nohatech.se for more information.

Supermicro X9SCI-LN4F | Xeon E3-1270v2 | 32GB RAM | LSI 9211-8i (IT) | Windows Server 2016 Hyper-V

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

ps aux | grep seaf-fsck

bör visa om själva scriptet fortfarande körs (bortse från att den även visar en rad för grep).
Du kan ju också, om du inte gjort det, kolla loggen med t ex

tail -f /opt/nohatech/logs/seaf-fsck.log

och se om det står något intressant där.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
stockholm
Registrerad
Jun 2004

Vet inte om det är relevant för just detta, men om skriptet skapar en massa disk-io så kan man köra t.ex dstat för att se om det fortfarande händer nått på disk. Utöver det som skrivits ovan då.

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989