Redaktionen testkör ögonspårning i VR från Tobii på CES 2018

Permalänk
Melding Plague

Redaktionen testkör ögonspårning i VR från Tobii på CES 2018

Tobii fortsätter utvecklingen av sin ögonspårningsteknik, där mycket fokus just nu ligger på implementation i VR-headset – något som redaktionen fick prova på under CES 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt ballt!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt intressant, känns som att eye tracking/foveated rendering bara är runt hörnet nu

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kommer ju kunna ha löjligt hög upplösning i headseten med relativt vek hårdvara som driver det om ögonspårning blir en möjlighet

Permalänk
Medlem

Det är precis sånt här som jag tycker att Tobii borde ha satsat på från början. Ögonstyrning funkar väldigt sällan särskilt bra för sig själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är precis sånt här som jag tycker att Tobii borde ha satsat på från början. Ögonstyrning funkar väldigt sällan särskilt bra för sig själv.

Vad menar du med för sig själv?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det är juh detta som gör VR intressant.
Ger en mer "äkta" känsla att kunna titta med ögonen, och inte med huvudet ^^

Permalänk
Avstängd

Testade tobiis Eyetracking i ett pilotprojekt redan 2016, och det var helt klar godkännt redan då. då ville de att man skulle sitta med glasögon, och kolla på TV i 40h, för att sedan analysera hur detta gick..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vad menar du med för sig själv?

Han menar antagligen att de skulle fokuserat från början med att försöka baka in sin tech som features i andra produkter som tex VR-headset. Istället för att släppa sin eye-tracking bar man monterade på datorskärmen.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Han menar antagligen att de skulle fokuserat från början med att försöka baka in sin tech som features i andra produkter som tex VR-headset. Istället för att släppa sin eye-tracking bar man monterade på datorskärmen.

Ok. Fast det är precis vad dom har gjort i skärmar och laptops och nu i VR så fort det gått.
Fö så funkar det lika bra med en separat tracker som inbyggd

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Foveated rendering är ju så människans ögon fungerar, vi har en väldigt liten zon i mitten där upplösningen faktiskt är bra. Coolt om det blir bra i VR!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Bojkottar Tobii stenhårt efter att det visade sig att de använder sin eye-tracking för att se vilken reklam vi ser och inte för att kunna mata folk med reklam mer effektivt. Jag förstår syftet, helt klart - på grund av det - total bojkott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Oklart hur det egentligen går för Tobii. Var nog 8 år sen jag först hörde om att dom ville ”in i gaming” och ”en eyetracker i varje skärm”.
Verkar ha gått sådär på den fronten.

Bolaget grundades 2001 och dom försöker fortfarande skapa en ”killer feature” för den breda massan. Deras produkter inom sjukvård och forskning verkar vad jag sett både bra och uppskattade, men jag antar att det är för snäva marknader för att dom ska vara nöjda?

Sist men inte minst verkar aktien ha droppat 40% senaste året...

Utöver allt detta så köpte ju Google upp ett eyetrackingbolag 2016 och jag tvivlar inte på att Facebook/oculus meckar med eyetracking internt, konkurrensen är förmodligen stenhård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Oklart hur det egentligen går för Tobii. Var nog 8 år sen jag först hörde om att dom ville ”in i gaming” och ”en eyetracker i varje skärm”.
Verkar ha gått sådär på den fronten.

Bolaget grundades 2001 och dom försöker fortfarande skapa en ”killer feature” för den breda massan. Deras produkter inom sjukvård och forskning verkar vad jag sett både bra och uppskattade, men jag antar att det är för snäva marknader för att dom ska vara nöjda?

Sist men inte minst verkar aktien ha droppat 40% senaste året...

Utöver allt detta så köpte ju Google upp ett eyetrackingbolag 2016 och jag tvivlar inte på att Facebook/oculus meckar med eyetracking internt, konkurrensen är förmodligen stenhård.

Det ser ljust ut för Tobiis framtid.

Citat:

Vi jobbar nu aktivt i fem stora
projekt med potentiella kunder och partners. Dessa projekt befinner
sig i prototyp- eller produktutvecklingsfas och siktar företrädesvis på
att nå produkter i marknad under slutet av 2018 eller under 2019.
Utöver detta för vi dialog med ytterligare ett tiotal potentiella kunder
och partners.

VD:s kommentar från delårsrapporten.

Kursraset beror till stor del på Investors utträde och röda siffror inom tech pga utvecklingskostnader.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Bojkottar Tobii stenhårt efter att det visade sig att de använder sin eye-tracking för att se vilken reklam vi ser och inte för att kunna mata folk med reklam mer effektivt. Jag förstår syftet, helt klart - på grund av det - total bojkott.

Skickades från m.sweclockers.com

Jösses.... Vad dillar du om? Det är inte _Tobii_ som gör detta, utan de tillhandahåller bara ett utmärkt verktyg för andra företag och utvecklare att implementera i sina produkter. Om något företag väljer att använda Tobii's teknik i sina produkter för att undersöka vilken typ av reklam som drar mest blickar är väl inte det så konstigt..

Skrivet av BasseBaba:

Sist men inte minst verkar aktien ha droppat 40% senaste året...

Att aktien har droppat betyder inte att företaget är på väg att dö. Investor är en stor anledning till droppet, då dom gjorde omplaceringar (Ericsson). Kan ju passa på att tillägga att aktien har gått upp 10% i år, betyder det att det nu helt plötsligt går kanon för Tobii? Nej...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wasp:

Kommer ju kunna ha löjligt hög upplösning i headseten med relativt vek hårdvara som driver det om ögonspårning blir en möjlighet

Skrivet av Elakekocken:

Bojkottar Tobii stenhårt efter att det visade sig att de använder sin eye-tracking för att se vilken reklam vi ser och inte för att kunna mata folk med reklam mer effektivt. Jag förstår syftet, helt klart - på grund av det - total bojkott.

Skickades från m.sweclockers.com

Fovated rendering behöver inte begränsas till VR. Samma grej lär fungera lika bra på vanliga skärmar också

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fovated rendering behöver inte begränsas till VR. Samma grej lär fungera lika bra på vanliga skärmar också

Inte riktigt lika bra pga uppenbara orsaker. Speciellt inte på mindre skärmar då hela bilden är i synfältet. Men det är något Tobii arbetar på, att få foveated till vanliga skärmar också. Hoppas dom lyckas.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Blir nog bra detta men ingen info om knuckles?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Tror han pratar om Tobii Pro som faktiskt säljer glasögon med eye tracking och programvara för att bland annat se vart kunden fokuserar och på vad. På så sätt vet man vart reklam och erbjudanden ska placeras i en butik eller vad det nu kan vara. Toyota har tex använt det för att se vad kunderna fokuserar på i bilar dom provsitter. Vad dom gör med den infon vet jag inte.
Fast det är samma glasögon som elitidrottare, läkare, forskare mm använder.

Det är dock första gången jag sett eller hört någon bojkotta Tobii. Vissa menar att företaget drivs för idealistiskt och borde kapa Tobii Dynavox som gör redskap för handikappade och sjuka.
Själv fick jag upp ögonen för företaget genom Dynavox. Nästan så man kan tänka sig att donera till företaget för allt bra dom gjort och gör.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |