Precis fått ny PC med Windows 10. Hur fungerar licenser och ominstallation?

Permalänk
Medlem

Precis fått ny PC med Windows 10. Hur fungerar licenser och ominstallation?

Har precis skaffat ny dator som kommer med förinstallerat Windows 10.

Om jag, tex avinstallerar/formaterar och installerar linux på den, och i ett senare skede vill gå tillbaka till Windows 10.

Hur gör jag då?

Kan jag extrahera den på något vis till CD/USB nu när den är installerad eller hur fungerar det?

När jag går in på Inställningar > Aktivering står det att den har aktiverats med digital licens.

Permalänk
Medlem

Har du ett Windows-konto som du loggar in med så blir licensen bundet till kontot och du kan därmed aktivera på en ny dator bara genom att logga in

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Har du ett Windows-konto som du loggar in med så blir licensen bundet till kontot och du kan därmed aktivera på en ny dator bara genom att logga in

Licensen är redan bunden till moderkortet, om det är en äkta W10 licens. Skaffa en USB pinne och gör en bootbar pinne av den med "Microsoft Media Creation Tool". Det programmet laddar ner en ren W10 ISO fil ifrån microsofts server och gör pinnen till ett installationsmedium.

Se bara till att du först väljer samma version av Windows som du redan har installerat på datorn, då licensen är knuten till den. Väljer du fel licens så kommer inte windows att aktiveras efter installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Licensen är redan bunden till moderkortet, om det är en äkta W10 licens. Skaffa en USB pinne och gör en bootbar pinne av den med "Microsoft Media Creation Tool". Det programmet laddar ner en ren W10 ISO fil ifrån microsofts server och gör pinnen till ett installationsmedium.

Se bara till att du först väljer samma version av Windows som du redan har installerat på datorn, då licensen är knuten till den. Väljer du fel licens så kommer inte windows att aktiveras efter installation.

Perfekt! Precis nåt sånt jag var ute efter.
Tack ska du ha.