Permalänk

Watt förklaring

Lite av en nybörjare på det här med ljud och dylikt. Tänkt sätta ihop ett lättare system och hittat ett par högtalare som klarar upp till 125w. Min fråga är därför vad som händer om jag använder en reciever som kan ge tex 85 eller 100, vad kommer skillnaden mellan de vara?

Permalänk
Medlem

Ingenting egentligen. Recievern kommer mata ut en spänning som är lägre än vad dina högtalare klarar = lägre volym.
Vad är omh-talet på hötalarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DASANTOON:

Lite av en nybörjare på det här med ljud och dylikt. Tänkt sätta ihop ett lättare system och hittat ett par högtalare som klarar upp till 125w. Min fråga är därför vad som händer om jag använder en reciever som kan ge tex 85 eller 100, vad kommer skillnaden mellan de vara?

Skillnaden är att de ger olika uteffekt om allt annat är lika, ljudnivån påverkas men eftersom det är ett logaritmiskt samband mellan ljudnivå och effekt är nivåskillnaden mycket liten och troligen helt ohörbar mellan 85W och 100W
Du behöver fördubbla effekten för att uppleva det som en tydlig ökning av ljudnivå och för att fördubbla ljudtrycket behöver man 10 ggr mer effekt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power_level

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DASANTOON:

Lite av en nybörjare på det här med ljud och dylikt. Tänkt sätta ihop ett lättare system och hittat ett par högtalare som klarar upp till 125w. Min fråga är därför vad som händer om jag använder en reciever som kan ge tex 85 eller 100, vad kommer skillnaden mellan de vara?

Hur många watt en högtalare "klarar" skiljer sig lite mellan olika tillverkare. Vanligast är att man anger den effekt som högtalaren kan hantera utan att skadas så mycket att den inte fungerar längre, under förutsättning att inmatad effekt är utspridd över hela frekvensspektrat. De allra, allra flesta högtalare låter så illa om de matas med en bråkdel av maxeffekten att du inte vill göra det. Jag tror att en förstärkare som kan lämna 85W med mindre än 1% THD kommer att räcka.

Permalänk

@Harddrive: De ligger på 8 omh!

Permalänk

@mrqaffe: Stort tack för snabbt och tydligt svar!:)