Har problem med min FreeNAS sever och behöver hjälp med att införskaffa nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Har problem med min FreeNAS sever och behöver hjälp med att införskaffa nytt moderkort

Så mitt moderkort verkar att ha slutat att fungera bara sådär. Detta hände när jag fick ett medlande från FreeNAS: "The boot volume state is ONLINE: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected." Så jag sparade min config och startade som systemet via GUIn och efter det dök den inte upp i mitt nätverk fastän systemet var igång. Jag stängde av systemet efter det och nu vill den inte starta upp igen. När jag trycker på strömknappen så hör jag det vanliga klicket ifrån datorn och moderkortet lyser, efter en halvsekund så dör den igen och vill inte starta igen utan jag måste stänga av PSUn och sätta på den efter 5min och sen gör den samma sak att den stängs av efter en halv sekund från att jag har försökt att få igång den igen.

Jag har prövat att ta ut batteriet ifrån moderkortet för att clear:a CMOS, tagit ut en sticka och alla stickor utav ram, tagit ut usb boot stickan, kopplat bort sata kablarna ifrån dem 3 HDD's jag har och får fortfarande samma resultat. Jag har kollat om det inte är PSUn som är död med det gamla gem tricket och den funkade som den ska. Så det måste ju då vara att moderkortet är kaputt. Så jag behöver köpa ett nytt och vet inte vilket jag ska välja...

Det finns bara en som passar mina krav (6x SATA för framtid) om jag ska köra med ECC denna gången och det är ASRock C236 WSI som kostar en hel del, jag är villig att lägga pengarna på den om den är bra. Jag vill jättegärna behålla mITX formfaktorn då jag inte vill byta chassi eller ha en större server. Om jag inte ska köra ECC så finns klart billigare alternativ. Min CPU är en i3-6100 som har stöd för ECC. Nedan ser ni mina specifikationer på min nuvarande server. OM jag nu ska byta moderkort och ram minnen, hur funkar det med FreeNAS? Behöver jag göra något speciellt eller kommer FreeNAS fortfarande ha min pool intakt osv osv?

Server: i3-6100 | MSI H110I Pro | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Kan inte råda runt ditt byte av hårdvara annat än att cpu mässigt är du redan nu overkill
Men ja, din Freenas kan du flytta mellan hårdvara. Installationen ligger på din systemdisk (körde usb minne när jag använde Freenas) och en del information sparas på dina diskar så ingen fara. Kan dock bara rekommendera sig att fortsätta med ECC ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan inte råda runt ditt byte av hårdvara annat än att cpu mässigt är du redan nu overkill
Men ja, din Freenas kan du flytta mellan hårdvara. Installationen ligger på din systemdisk (körde usb minne när jag använde Freenas) och en del information sparas på dina diskar så ingen fara. Kan dock bara rekommendera sig att fortsätta med ECC ram

nu har jag stött på detta problemet med mitt nya moderkort. den fastnar här och går ingen vart.
har du hört talats om detta eller vet vad problemet kan vara? enda jag har gjort är att byta ut moderkortet och kopplat alla mina hdd's och satt på systemet.

edit: kan det vara att min usb sticka är också kass? eftersom jag fick detta medelandet innan när jag hade mitt gamla moderkort i, "The boot volume state is ONLINE: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected."

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: Vad bytte du till? Freenas har problem med Kaby Lake processorer just nu som det verkar. Skulle det fungera om du tryckte på CTRL-C under boot?

Såg din edit nu: Du kan alltid testa att byta till ett annat USB minne och lägga in Freenas där. En ren installation tar inte bort din pool utan går att importera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@medetix: Vad bytte du till? Freenas har problem med Kaby Lake processorer just nu som det verkar. Skulle det fungera om du tryckte på CTRL-C under boot?

Såg din edit nu: Du kan alltid testa att byta till ett annat USB minne och lägga in Freenas där. En ren installation tar inte bort din pool utan går att importera.

jag bytte till en Gigabyte GA-H270N. jag ska pröva, har en usb sticka här.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Någon med samma problem och samma moderkort som du
https://forums.freenas.org/index.php?threads/stuck-on-loading...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Någon med samma problem och samma moderkort som du
https://forums.freenas.org/index.php?threads/stuck-on-loading...

yup det funkar nu med FreeNAS 11. nu är jag inne i guin och den hakade inte upp sig denna gången. nu är det bara att importera min pool. har aldrig gjort detta innan, jag får detta upp nu när jag först loggar in i guin.

det är den enda i listan då. och sen när jag klickar next så kommer denna rutan upp

vad ska DNS namnet vara, vad som helst?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bara lämnat det tomt faktiskt. I det här fallet när det är ett så litet nätverk (antar jag) så är det nog enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag hade nog bara lämnat det tomt faktiskt. I det här fallet när det är ett så litet nätverk (antar jag) så är det nog enklare.

jo helt sant. men fan tack så mycket för att du länkade till lösningen och hjälpte till. mycket uppskattat!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Självklart, det är vad forumet är till för

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Självklart, det är vad forumet är till för

Urgggh! Nu har jag ytterligare ett problem som jag aldrig har stött på förut. Nu när jag skulle ladda ner flera (5st) torrenter på min deluge jail som jag har satt upp så stänger hela systemet bara av.. Jag blir så trött på detta asså. Detta har aldrig hänt förut, har haft igång mer än 50 torrents samtidigt en gång och det har inte hänt något. Men nu när jag plötsligt hade igång 5 st så stängdes systemet av helt och hållet. Nu vet jag inte ens vad problemet kan vara, detta är så skumt asså.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel:
Fick dit cpukylare ordentligt vid cpubyte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

@medetix:
Fick dit cpukylare ordentligt vid cpubyte ?

hmm, kan vara det. men jag menar den sitter som den ska, men kanske kylpastan som jag behöver applicera igen då jag har tagit bort kylaren och installerat den ett antal gånger. Nu när jag slog på deadpool i 4k så stängdes den av igen på samma sätt. här är tempen, ser det misstänkt samt ut? tycker inte det är höge nummer, men kanske för en i3 6100 är det.

*edit:* nu dog den när jag skulle bara starta upp den, den hann inte ens att komma till gui... vad händer?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Ja du - det här är en av anledningarna till att jag övergav FreeNas för några år sedan. När det skiter sig är det väldigt svårt att hitta felet. Windows har betydligt bättre loggfiler och framför allt ett mer ödmjukt forum när det kommer till problem. Att köra plugins var att be om det. Nu låter det dock som att du har hårdvaruproblem snarare än mjukvaruproblem.

1. Koppla bort alla hårddiskar etc - startar datorn?
2. Ladda hem Ultimate Boot CD eller Memtest ISO och kör den på ett USB minne
3. Kör dessa program en stund för att se så temperaturer eller annat inte strular
4. Kika på ditt nätaggregat - det kanske inte alls gillar att jobba längre, fläkt som skurit exempelvis och överhettning där inne.

5. Se till att få backup på din data pronto om du inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja du - det här är en av anledningarna till att jag övergav FreeNas för några år sedan. När det skiter sig är det väldigt svårt att hitta felet. Windows har betydligt bättre loggfiler och framför allt ett mer ödmjukt forum när det kommer till problem. Att köra plugins var att be om det. Nu låter det dock som att du har hårdvaruproblem snarare än mjukvaruproblem.

1. Koppla bort alla hårddiskar etc - startar datorn?
2. Ladda hem Ultimate Boot CD eller Memtest ISO och kör den på ett USB minne
3. Kör dessa program en stund för att se så temperaturer eller annat inte strular
4. Kika på ditt nätaggregat - det kanske inte alls gillar att jobba längre, fläkt som skurit exempelvis och överhettning där inne.

5. Se till att få backup på din data pronto om du inte har det.

äh fyfan, hatar detta. gör allt detta imorgon och hör av mig om jag har fått någon upplösning.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av medetix:

Urgggh! Nu har jag ytterligare ett problem som jag aldrig har stött på förut. Nu när jag skulle ladda ner flera (5st) torrenter på min deluge jail som jag har satt upp så stänger hela systemet bara av.. Jag blir så trött på detta asså. Detta har aldrig hänt förut, har haft igång mer än 50 torrents samtidigt en gång och det har inte hänt något. Men nu när jag plötsligt hade igång 5 st så stängdes systemet av helt och hållet. Nu vet jag inte ens vad problemet kan vara, detta är så skumt asså.

så det är nätagget som har gett upp har jag kommit fram till. testade ett annat fungerande nätagg ur en annan dator och fick inga problem. behöver lite tips på vilket nätagg jag ska köpa. enda kravet är 6x sata.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic