Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Ett grått tangentbord

Allmänt:
Dags att starta upp lödstationen igen i efterglansen av säsongens julbord. Det är hög tid att motionera bort all den där julmaten med lite rapp lödning!

Jag fick beställt ett trevligt tangentbordskitt från KBDfans härom månaden och det landade i brevlådan lagom till det nya året.

Inte för att jag "måste" ha ytterligare ett tangentbord: men ny layout är alltid roligt att testa (och som jag nämnt tidigare: man kan aldrig ha för många tangentbord). Samtidigt landade ett tangent-set, GMK Oblivion, i lådan och man vill ju inte ha ett key-cap-set som ligger och skräpar, oanvänt, på hyllan.

De senaste brädorna jag har lött ihop har varit tämligen "färgglada", så nu kände jag att det var dags för något mer stilrent och diskret: det får bli något grått, tråkigt, diskret... och alldeles underbart: Ett Grått tangentbord!

Komponenter/verktyg:
Bas-Kittet (KBD19x)

Mål:
Denna gången är jag ute efter att få en stilren, tyst och diskret bräda. Jag är en "beige" person och gillar diskreta och "tråkiga" design-val: förhoppningsvis träffar jag rätt här!

Såklart vill jag även att det inte ska väsnas mer än nödvändigt, så jag kommer addera dämpning efter bästa förmåga.

Tidsåtgång (Montering):
En mysig eftermiddag/kväll i lödstationens varma och mysiga närområde.

Sponsorer:
Endast de som är värdiga får sponsorer: jag är inte värdig!

Övrigt
Återkoppla gärna om ni har frågor eller, mer eller mindre, konstruktiv kritik.

Bilder/Galleri:
Nedan finner du en kombinerad mini-bygglogg och galleri med bildbeskrivningar för de flesta momenten, och saknar du något moment så har jag antagligen beskrivit det bättre i något av mina andra gallerier.

P.S. Bejaka rösträtten: Rösta NU! D.S.

Besök galleriet här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005

Snyggt!

|| SilverStone Temjin TJ08-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel Core i7-6700K / EK-Supremacy EVO || G-Skill Trident Z || Asus GTX980Ti / EK-FC980 || Intel 600P / EK-M.2. NVMe || Asus VG248QE || Zeal 60/ Tex case / Cherry MX Clear / 85g Sprit / OG Cherry / GMK White on Black Icon Mods || Asus ROG Gladius II Origin || Asus ROG Sheath ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@Felion1337: Dina gallerier är en fröjd som vanligt!

Alla dina tangentbord du bygger är dock med sladd. Går det inte att bygga trådlösa?

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@tBiorrith:
Tack!

Ang. trådlöst: så fort det kommer trådlösa tangentbord som inte behöver laddas (eller bytas batteri på) kommer jag bygga sådana

Visst går det att bygga trådlöst redan idag (t.ex. Anne pro, HHKB BT) men personligen har _jag_ inget behov av trådlösa tangentbord till min PC (...men jag kanske ska bygga ett "bara för att" ).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@Felion1337:

"Bara för att" verkar ju vara den bästa anledningen du har haft i alla dina byggen ändå!

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2006

Är det dessa två du menar?

* http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressortillbeho...
* http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter-och-smorjmedel/Siliko...

Jag har aldrig smörjt annat än mina stabs, men är intresserad av att testa att smörja mina linjära switchar. Vilken dosering av de två smörjorna rekomenderar du?

Och finns det någon nackdel med dessa jämfört med exempelvis Krytox och Super Lube?

Arch Linux ~ Journal | Skärmskott | Punktfiler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk polen
Registrerad
Jan 2011

riktigt vackert och elegant