Gamla SSD i mjukvaruraid

Permalänk
Medlem

Gamla SSD i mjukvaruraid

Bakgrund
Har några SSD från 2011-2015. De två äldsta (SandForce SF-2200) på 128 GB är i mjukvara-raid och använder dem till spel/program från Windows store. 2 stycken nyare 500 GB till Steam och Origin/Uplay.

Det är de två äldsta jag är mest bekymrad över då Windows Store har en bugg som om diskarna rasar innan man avinstallerat så är man tvungen att installera om hela Windows för att kunna installera och köra program/spelen igen (japp, otroligt men sant med en modernt gränssnitt som Windows 8/10 Store). varit i kontakt med MS om detta när jag bytte från brummande mekanisk till mina tysta SSD och glömde avinstallera först men har mötts av tystnad och tips från forum med bla reparationer i Power Shell har inte fungerat.

Till min fråga

Håller 7 år gamla SSD flera år till när man bara har dem för lagring av spel och appar?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det är väl inte direkt jättesannolikt att de kommer faila. Har du valt paritet till raiden eller är det en 0?

Permalänk
Medlem

De bör väl hålla ett tag till men är du orolig så är ju inte en Samsung Evo disk jättedyr idag. Du kan ju klona din volym så slipper du installera om allt.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Mjuvaru Raid 0. Så ingen säkerhet där

@CFSsss: Jag har inte systemet på dessa två diskar. Har faktiskt inte testat att klona partitionen med Windows Store-material till min server med gott om plats.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Bakgrund
Har några SSD från 2011-2015. De två äldsta (SandForce SF-2200) på 128 GB är i mjukvara-raid och använder dem till spel/program från Windows store. 2 stycken nyare 500 GB till Steam och Origin/Uplay.

Det är de två äldsta jag är mest bekymrad över då Windows Store har en bugg som om diskarna rasar innan man avinstallerat så är man tvungen att installera om hela Windows för att kunna installera och köra program/spelen igen (japp, otroligt men sant med en modernt gränssnitt som Windows 8/10 Store). varit i kontakt med MS om detta när jag bytte från brummande mekanisk till mina tysta SSD och glömde avinstallera först men har mötts av tystnad och tips från forum med bla reparationer i Power Shell har inte fungerat.

Till min fråga

Håller 7 år gamla SSD flera år till när man bara har dem för lagring av spel och appar?

Mjukvaru SSD i Windows är... skräp. Kan du ta något annat system, även om det är fusk-hårdvara, som Intels RAID tex?

Problemet med SSD + RAID är... inget TRIM. Intels RAID från P67 och senare tror jag det är, har stöd för det. Detta ligger utanför Windows, och kan enkelt skiftas om, så du slipper ev problemet med Windows ominstall.

Utan TRIM så kommer diskarna "fyllas upp" internt, även om du ser det som tom-utrymme, vilket i sin tur ger skyhög WAf, och ökar slitaget något enormt på dessa SSDer. Detta är varför klient SSDer sällan är bra att RAIDa, för man får verkligen sämre prestanda (latens) och sämre skrivtålighet (inget TRIM och hög WAf).

Ang din fråga.

Om du tittar på en gammal SSD (runt 2011 tiden) utan RAID, har de bra skrivtålighet. Vi pratar 3000 P/E oftast, och inga direkta problem på så sätt. Problemet är mer i FW, eller kontrollern. De behöver färskas upp efter ca 1-2 år (typ diskfresh), för att dessa kontrollers gör inte alltid detta, vilket kan ge problem annars. Samt deras mjukvara (FW) i sig själv, var rätt ung, så de kan lätt hamna i en sits där viktig meta-data hamnar på en cell som är defekt, och sedan inte kan läsas, varpå hela disken brickas.

Först o främst, se till att de har senaste FW, för SF2280 tex hade en hel del buggar, som är fixade, men annars kan bricka enheten om de inte uppdateras, eller iaf ge BSOD när disken försvinner (vilket i RAID = rasad RAID).

Med det sagt, min äldsta SSD från 2008, Mtron 32GB Mobi 3000 används än idag som systemdisk till min extra surfmaskin (den har överlevt 2 st media HDDs). Och en vän använder min Force GT 120GB SSD som systemdisk. Jag har iaf en Vertex 3 60GB som Intel Smart Response Cache, och alla fungerar utan problem.

Så ja.. de kan hålla utmärkt.
Men RAID förkortar livslängden, om du inte gör det rätt. Och det är svårt att göra H/W OP utrymme idag (kräver nästan gamla DOS mjukvaror). Eller om du i RAID mjukvaran kan ställa in så den inte alls använder 5-10% av diskarna, kan detta fungera. Alt kör med ett RAID system som stöder TRIM som Intels i moderna moderkort.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det var intressant läsning

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]