VG248QE problem måste dra ut strömmen.

Permalänk
Medlem

VG248QE problem måste dra ut strömmen.

Tjabba Sweclockers!

Jag fick en Asus VG248QE i julklapp för två år sedan, och jag körde bara med DVI i ca 1½ år och då fungerade allt prima.
Men när jag köpte en ny dator för ca 6 månader sedan och började använda DP så började problemen.

Problem 1 första skärmen: Skärmen blev helt grå/vit och gick inte att få någon respons på knapparna på skärmen.
Problem 2 första skärmen: Skärmen blir svart, går inte att starta om skärmen på strömknappen utan måste dra ut strömmen till skärmen, ha den urkopplad i en minut för att det ska bli bild igen.

Efter detta så fick jag en ny skärm av Asus.

Problem 1 andra skärmen: Återigen blir skärmen svart och måste dra ut kabeln för att återställa den. Detta händer minst två - tre gånger /dag

Fick åter igen en ny skärm av Asus

Problem 1 tredje skärmen: Jadå, den slocknar lite när den vill och måste återställas med att dra ut kabeln.
Problem 2 tredje skärmen: Startar upp datorn och ska sätta igång skärmen, men händer inget, ingen blå lampa som lyser eller något.
Drar ur kabeln väntar en minut men händer fortfarande inget.
Dvs jag får rota fram min gamla DELL skärm för att kunna använda datorn.

En dag senare när jag kopplar in min Asus skärm så fungerar den igen.
Som tur är så har Asus tre års garanti på skärmar, men borde man inte få någon reklamation av hela produkten snart?

Kan tillägga att när jag använder min DELL skärm med DP så har jag inga som helst problem.

Mitt grafikkort är ett 1080ti om det skulle spela någon roll ^^

Vad bör jag göra?
Försöka reklamare skärmen och försöka få pengarna tillbaka eller få det tillgodo på en annan skärm av Asus?
För jag gillar fortfarande deras skärmar, förutom denna då.. -_-

Eller om någon annan haft samma problem och löst det på något annat sätt?

@asus

Mvh: Marcus L

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Vad bör jag göra?
Försöka reklamare skärmen och försöka få pengarna tillbaka eller få det tillgodo på en annan skärm av Asus?
För jag gillar fortfarande deras skärmar, förutom denna då.. -_-

Butik/Tillverkare har 3 gånger på sig att försöka åtgärda ett problem (notera dock att det måste vara samma problem).
Är det inte åtgärdat efter 3:de gången, har man möjlighet att begära hävning av köpet och få sina pengar tillbaka.

Om man tar det i kontanter eller väljer att ta det som delbetalning på en annan produkt, är något man får ta med butik/företag där man har köpt produkten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Ska se om dom hör av sig imorgon, så får vi se vad dom kan göra

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

Jag har samma problem med min skärm efter att jag bytte till Corsair One Pro Ti med GTX 1080 Ti. Jag använder mig av samma DP kabel jag hade till min förra dator. Skärmen fungerar bra när jag spelar och använder datorn men sen när jag har haft datorn avstängd ett tag så hänger sig ibland skärmen och då fungerar inte knapparna på skärmen och det kommer ingen bild. Det går inte att byta input med knapparna eller slå på skärmen alls. Jag måste rycka strömsladden eller använda mig av brytaren på grenuttaget för att skärmen ska fungera bra igen.

Kan jag ha råkat ut för det välkända DP kabel problemet eller är det något annat som spökar?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB