Forumdelen sponsras av

problem med 144hz, BenQ 24'' XL2411T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

problem med 144hz, BenQ 24'' XL2411T

Har problem med min skärm.
Har kopplat DVI (dual link) mellan grafikkort amd rx460 och skärmen. Endast 120hz fungerar, väljer jag 144hz blir det endast svartvitt/sprakande och går tillbaka till 120hz.

tacksam för hjälp och tips

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@buysell: Detta är en klassisk frågeställning, den i särklass mest frågade på forumet. Du har i grunden tre alternativ:

1. Köpa ny skärm som kör 144 Hz över en modern bildanslutning, likt DP (förslagsvis) eller HDMI

2. Byta till ett grafikkort som fortfarande har DVI-DL, dvs äldre än 2015 (AMD) eller vissa Nvidia tredjepart

3. Leva med 120 Hz tills vidare

Problemet handlar alltså om att DVI-DL är gammal teknik som försvinner. Därför når du den hastighet som är möjlig över single link TMDS baserat på kretsuppsättningar i både GPU och i skärm. RX460 är modernt nog för HDMI 2.0 och 600 MHz. Benq XL2411T är troligtvis kapabel till 300 MHz per länk och det räcker för just 1920x1080/120 Hz.

Artikelavsnitt om detta problem:
https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Tack för ditt svar. Skärmen har hdmi, men kanske av en äldre modell. fick som mest ut 60hz.

120hz känns bra ändå, tänkte mest om det fanns något sätt för att få ut allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av buysell:

Skärmen har hdmi, men kanske av en äldre modell. fick som mest ut 60hz.

120hz känns bra ändå, tänkte mest om det fanns något sätt för att få ut allt.

Ja, just XL2411T klarar endast 60Hz via HDMI i full upplösning, DVI är ett krav om du vill få ut mer. Det finns DP->DVI-DL-adaptrar som kanske klarar 1080p@144Hz, men de kostar runt 1500kr (jag säger "kanske klarar", för jag känner inte till någon som faktiskt testat en sån adapter istället för att välja något av alternativen Laxpudding listade).