Gaming PC skärm för Youtube projekt

Permalänk

Gaming PC skärm för Youtube projekt

Hej, nu ska jag äntligen börja med min Youtube projekt som mina tittare önskade. Jag har inte kunnat börja tidigare då jag har haft diverse problem. Men jag ska börja nu och jag behöver lite hjälp från er. Jag ska köpa en Gaming PC skärm (jag sålde min gamla gaming skärm pga flyttning) men jag har inte bestämt än vilket gaming PC skärm det ska bli. Men jag tänkte lägga budget mellan 1900-2500 kr. Jag vill inte ha dyrt skärm eller billigt skärm utan en bra gaming skärm som klarar Youtube. Denna gaming PC skärm ska jag streama i Twitch och sen lägga videor på Youtube och streama på ibland Youtube. De spel jag ska spela är b.la Fifa 18, Need for Speed etc.

Mina frågor är:

Vad ska man tänka när man ska köpa en gaming PC skärm till Youtube videor? Eller vad ska innehålla en gaming PC skärm som klarar Youtube videor i FULL HD?

T.ex jag vet att responstiden är viktigt, minns förut att det ska vara responstid på 1 ms. Jag har också hört att 75 Hz uppdateringsfrekvens är dåligt enligt kundens omdöme men jag vet inte om det stämmer? Är 144 HZ mycket bättre än 75 Hz?

Viss är färger på gaming PC skärm (IPS skärm gaming) viktigt också?

Jag skulle behöva ha en gaming PC skärm som har i Full HD, har inbyggt högtalare, möjligvis 2-3 stk HDMI ingång och har färg funktion som man kan ändra till ljusare bild/videor.

De butiker ska jag köpa är Netonnet eller Elgiganten. Jag skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig och skriva era åsikter och besvara mina frågor då jag är inte så kunnig inom teknik + jag är en tjej.

Tack för er tid.

.

Permalänk
Bildexpert 📺

@gaming123: Budgeten är lite för tajt för att lyckas med alla önskemål. Du måste i princip välja mellan en allround-budgetklass-60 Hz-IPS eller med nöd och näppe en basgamingskärm med 144 Hz-kapacitet. Då blir det en TN-panel som har dåliga egenskaper i fråga om färger och betraktningsvinklar.

75 Hz-kapacitet är ofta missuppfattat och det står ofta fel information, så häng inte upp dig på det. Specificerade responstider som 1 ms och liknande har heller ingen praktisk betydelse. Jag går igenom detta och de olika kategorierna skärmar i Guiden till bildskärmsköpet:

https://www.sweclockers.com/artikel/24890