Google byter till gLinux (Debian)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2012

Google byter till gLinux (Debian)

No More Ubuntu! Debian is the New Choice For Google’s In-house Linux Distribution
https://itsfoss.com/goobuntu-glinux-google/

"After more than five years with Ubuntu, Google is replacing Goobuntu with gLinux, a Linux distribution based on Debian Testing release."

Detta innebär också att Google kommer bidra till Debians utveckling.

"Google also plans to send the changes to Debian Upstream and hence contributing to its development."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/var/www
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Rick69:

No More Ubuntu! Debian is the New Choice For Google’s In-house Linux Distribution
https://itsfoss.com/goobuntu-glinux-google/

"After more than five years with Ubuntu, Google is replacing Goobuntu with gLinux, a Linux distribution based on Debian Testing release."

Detta innebär också att Google kommer bidra till Debians utveckling.

"Google also plans to send the changes to Debian Upstream and hence contributing to its development."

Det var på tiden. Det här behöver Debian. Bästa dist för min smak

got root?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Intressant. Trist att man inte får en bättre förklaring till varför, känns inte direkt som en litet projekt så dom lär ju ha en bra grund för sitt beslut.

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Jag förstod väl inte direkt varför de ens valde Canonicals mjukvara till att börja med, men det är ju jag det.
Det roliga är ju att de byter ifrån en LTS-dist till en testing-dist, innebär detta att Debian Testing är stabilare än Ubuntu-LTS?

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Ubuntu Stable är i princip Debian Testing. Åtminstone var det så för några år sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Jämt när jag ser folk hålla på med ubuntu så är det alltid så mycket 'konstiga' fel som man inte har någon aning om, så tacka vet jag debian.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Även om jag kör Ubuntu för det mesta så kan man bara applådera steget de tar.
Tror att alla deb-derivater kan komma att tjäna på detta i det långa loppet!

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Defcon:

Ubuntu Stable är i princip Debian Testing. Åtminstone var det så för några år sedan.

Varje gång de påbörjar en ny version av Ubuntu var sjätte månad så hämtar de källkod från Debian Testing för att synkronisera med upstream. Ubuntu är Debian Testing med extra patchar och support från Cannonical. Antar att Google bryter sig loss från Cannonical för att de känner att de inte behöver supporten eller vill ha mer kontroll över sin distro in house.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Som grinig debian-gubbe välkomnas detta.

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005

Synd att vi vanliga döingar inte får tillgång till deras gLinux. Visst är säkert inget speciellt jämfört med alla andra distros där ute i världen.

Dator: i5-3570K@Stock | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair 2x8GB DDR3 1600Mhz | EVGA 1070 SC ACX 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

@Goteborgan: Varför skulle man vilja utsätta sig för detta som vanlig döing? Jag skulle nog snarare aktivt undvika det. Google har en enorm makt över människor. Finns ingen anledning att utöka den ytterligare. Välj en distro som respekterar dig som användare istället.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Brisse:

@Goteborgan: Varför skulle man vilja utsätta sig för detta som vanlig döing? Jag skulle nog snarare aktivt undvika det. Google har en enorm makt över människor. Finns ingen anledning att utöka den ytterligare. Välj en distro som respekterar dig som användare istället.

Visst, det är sant det du säger. Tänkte väl mer på hur Google har gjort med den och kanske kan vara trevligt att leka med bara, tex i vmware eller vad man nu kör för vm.

Dator: i5-3570K@Stock | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair 2x8GB DDR3 1600Mhz | EVGA 1070 SC ACX 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Goteborgan:

Visst, det är sant det du säger. Tänkte väl mer på hur Google har gjort med den och kanske kan vara trevligt att leka med bara, tex i vmware eller vad man nu kör för vm.

Ända skillnaden är nog att de har moddat för att passa deras verksamhet, dvs inget du som privatperson skulle ha någon som helst nytta av. Linux är så modulärt som det kan bli, bara börja leka idag.

För den som vill lära sig linux från grunden finns: Linux From Scratch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
root
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Defcon:

yes de os som lirar i samma klass som Debian stable är lätträknade , Det är rock solid stabilty !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Jun 2016

\o/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Gött. Nu är jag en looser inom Linux, men precis allt för mig var så förbaskat krångligt i Ubuntu att få till riktigt bra, Debian däremot var det bara att googla på hur andra gjorde och jag fick en fungerande lösning direkt. -Kanske inte en perfekt lösning men en fungerade.
Ett exempel på en sådan tjänst är såklart en RDP server.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Google har ruggigt intressant bloggar, "scary" är ordet som var centralt i deras blogg-post som handlade om att uppgradera live-system ute i världen från gentoo till debian med egen skrivna paket för att få det att hända, dom i princip installerade en linux distrubition körandes en annan, bootade om och den nya användes. Tekniskt coolt och ballt som F#N!

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Det viktigaste i min mening, "Google also plans to send the changes to Debian Upstream and hence contributing to its development."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

För desktop är jag impad av Arch Linux genom Antergos(installer dist), den klart enklaste och mest problemfria disten att köra jag upplevt hitills. Rekommenderas.

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(AptX HD, LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

För tio till tjugo år sedan testade jag nästan alla distar som gick att testa. Allt från Mandrake, RedHat, SuSE Peanut, Gentoo och allt vad de hette. Jag höll mig undan från Slackware och Debian för de skulle ju vara svårare än allt annat. Men, för mer än tio år sedan testade Debian och WTF?! Den var ju lättare att sköta och administrera än allt annat jag sett och kört! Det jag körde var Debian unstable, och den var mer stabil än mitt Windows.

För fyra fem år sedan fick jag för mig att testa Ubuntu. WTF?! Den kraschar tre gånger första månaden!!! WTF, vilket junk. Vilka skit-patchar.

Nej, jag tror att Google har förstått det också, Debian unstable (dvs. Debian Sid) är mer stabil än det mesta! Debian unstable kraschade en gång de första tre åren, och då var det självförvållat!!!

Debian Testing är ju än mer stabil men ibland lite begränsande vad gäller paktetutbytet; vissa kanske lite udda program finns enbart i Debian unstable.

En äldre släkting i nittioårsåldern kör Debian stable då jag inte hinner träffa denne mer några gånger om året. Det har fungerat utan ett enda problem i mer än ett decennium.

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Samsung TA24-550 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Inget fel på Ubuntu Server.
Ubuntu Desktop, däremot, skippar jag helst. Default-desktopen suger elefantballar, och även med t.ex. Mint är det för många mystiska problem.