Permalänk
Medlem

terminal-lösen på Debian

Hej
jag har tidigare använt Ubuntu och Mint endast.

Kör nu Debian.

Ska installera Spotify via terminalen - och det verkar inte gå att installera via paket.

Problemet är att det inte går att skriva in något lösenord.

Nån som vet vad problemet är?

Permalänk
Medlem

Hur försöker du installera då? Har du rättigheter att köra sudo om så behövs?

Vid ny installation på min Debian var jag tvungen att fixa det först, går att installera som root om man så vill dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag körde samma användarnamn och lösen på root/admin som inloggning. Hur installerar man om root då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Problemet är att det inte går att skriva in något lösenord.

Bara för att dubbelkolla, du är medveten att vissa terminaler inte visar några tecken när du skriver in något? Med andra ord, pröva skriv lösenordet du satte, fast det inte ser ut som att några tecken kommer, och tryck sedan enter.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Bara för att dubbelkolla, du är medveten att vissa terminaler inte visar några tecken när du skriver in något? Med andra ord, pröva skriv lösenordet du satte, fast det inte ser ut som att några tecken kommer, och tryck sedan enter.

Det går ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag körde samma användarnamn och lösen på root/admin som inloggning. Hur installerar man om root då?

Det hade jag också problem med, vet ej någon bättre lösning a
Än att göra om och använda olika. Det var den enklare lösningen för mig allafall men jag försökte inte göra något annat heller.

Med andra ord, olika lösenord för root och användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

löste sig med detta "stora" problem

hittade ett .deb-paket via google till Spotify: https://deb.pkgs.org/universal/spotify-amd64/spotify-client_1...

dock behöver jag ju kunna köra terminalen i framtiden förmodligen...

Permalänk
Medlem

kan du inte posta lite terminaloutput så vi kan vad för kommando du använt och eventuellt felmeddelande?

du kan prova att ändra lösenord

1. su ange lösenord för root 2. passwd användarnamn

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Inaktiv

Är det så att du försöker använda sudo? Har för mig att det inte är förinstallerat och konfigurerat på Debian som det är på Ubuntu och Mint. Du kan få upphöjda rättigheter genom att använda kommandot su istället. Sedan kan du köra apt install sudo och lägga till din användare i gruppen wheel, och avkommentera gruppen i filen /etc/sudoers så kommer det fungera som Ubuntu och Mint.

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Är det så att du försöker använda sudo? Har för mig att det inte är förinstallerat och konfigurerat på Debian som det är på Ubuntu och Mint. Du kan få höjda rättigheter genom att använda kommandot su istället. Sedan kan du köra apt install sudo och lägga till din användare i gruppen wheel så kommer det fungera som Ubuntu och Mint.

Helt riktigt så använder Inte Debian Sudo!

Su och Sudo är olika saker, med Su så byter du användare, dvs su root = du byter till root. su mamma = du byter till användare mamma. Sudo ger en användare som blivit konfigurerad till att få rättigheter möjligheten att utföra ett kommando med "samma" behörighet som root.

Allt som kräver "root" eller "sudo" i Debian använder du su root för att bli root, göra vad du behöver och sen skriva exit för att komma tillbaka till din vanliga användare.

Nästa grej är: Debian har definitivt inte Spotify i deras repo, Spotify ens finns i contrib / non-free? Men det finns ju garanterat paket för det, någonstans, det är Debian liksom ;=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Nästa grej är: Debian har definitivt inte Spotify i deras repo, Spotify ens finns i contrib / non-free? Men det finns ju garanterat paket för det, någonstans, det är Debian liksom ;=)

Bästa sättet är förmodligen att installera Spotify's nya Snap.

sudo apt install snapd snap install spotify